فرانسه: از آتش بس با ترکیه استقبال می‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه، امروز (جمعه) با توصیف «دوره نقاهت» در مورد روابط کنونی ترکیه و فرانسه، ضمن استقبال از آتش بس لفظی میان دو کشور، خواستار اقدامات مشخص اردوغان درمورد برخی اختلافات شد.

فرانسه: از آتش بس با ترکیه استقبال می‌کنیم

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت و گو با تلویزیون بی. اف. ام. ضمن استقبال از آتش بس لفظی میان ترکیه و فرانسه، آن را ناکافی دانست و گفت: روابط دوکشور در مرحله نقاهت قرار دارد.

لودریان افزود: آتش بس لفظی به معنای اقدام نیست و ما انتظار داریم ترکیه در مورد موضوعات حساس از جمله در لیبی، سوریه، مدیترانه شرقی و مساله قبرس اقدامات عملی انجام دهد. باید دید آیا اردوغان بیشتر از حرف در مقام عمل نیز تغییر کرده است یا خیر.


چندی پیش، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به فرانسه سفر کرد و در دیدار با همتای فرانسوی خود پیرامون روابط دوجانبه، روابط ترکیه و اتحادیه اروپا و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت؛ اقدامی که نشریه فرانسوی لوفیگارو آن را تلاش برای عادی سازی روابط دو کشور توصیف کرد.

این نشریه فرانسوی همچنین تصریح کرد: در اکتبر گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، "سلامت روان" امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را زیر سوال برده و وی را به رهبری "کارزار نفرت" علیه اسلام متهم کرده بود.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه گفت و گو با بی. اف. ام. درمورد دیگر کشورها نیز اظهارنظر کرد. لودریان در مورد روسیه تاکید کرد: «باید همواره فشار علیه روسیه را حفظ کرد».

در مورد چین نیز، ژان ایو لودریان با ابراز نگرانی از افزایش زرادخانه هسته ای این کشور، آن را یک نگرانی واقعی توصیف کرد.

وی همچنین درمورد آفریقا با اعلام پایان «عملیات برخان» گفت: ما اقدامات خود در ساحل آفریقا را تغییر خواهیم داد اما کماکان در آنجا حضور خواهیم داشت. فرانسه در سال ۲۰۱۴ میلادی چهار هزار و ۵۰۰ نظامی در منطقه «ساحل» در چارچوب عملیات «برخان» برای مقابله با گروه‌های تروریستی و تندرو فعال در این منطقه اعزام کرده است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها