ایلان ماسک:

استارشیپ بعدی ممکن است مافوق صوت باشد

استارشیپ بعدی ممکن است مافوق صوت باشد

در یک اتفاق عجیب، "اسپیس‌ایکس" جدیدترین موشک "استارشیپ"(Starship) خود به نام "SN16" را از کارخانه بوکاچیکا در تگزاس مستقیماً به "باغ موشک" نزدیک آن، جایی که این شرکت نمونه‌های اولیه وسایل نقلیه مریخی خود را بازنشسته می‌کند، منتقل کرده است که گمان آن می رفت که شاید این موشک کاربردی نیست اما "ایلان ماسک" در توییتر اعلام کرد که چنین نیست.

وی در توئیتر خود نوشت: ما ممکن است از "SN16" در یک آزمایش پرواز مافوق صوت استفاده کنیم. این بدان معناست که موفقیت موشک "SN15" می‌تواند به زودی توسط نمونه‌های بعدی بیشتر شود و به سرعت‌های مافوق صوت مورد انتظار در هنگام انجام اولین پرواز مداری "استارشیپ" برسد.

استارشیپ SN16 به عنوان اولین وسیله نقلیه پشتیبان موشک SN15 ساخته شده است که دارای چندین بهبود قابل توجه است.

هنگامی که استارشیپ SN15 پس از یک پرواز چشمگیر 10 کیلومتری در ماه مه بدون انفجار (برخلاف نمونه قبلی) فرود خود را انجام داد، سوءظن‌هایی در مورد آنچه برای استارشیپ SN16 اتفاق خواهد افتاد، ایجاد شد.

منطقی به نظر می‌رسید که "اسپیس‌ایکس" بخواهد موفقیت SN15 را تکرار کند، به خصوص که چهار پرتاب قبلی "استارشیپ" موفق انجام نشده بود. نمونه جدید می‌توانست موفقیت نمونه اخیر را تکرار کند، اما به نظر می‌رسد "اسپیس‌ایکس" برنامه‌های دیگری برای جدیدترین نمونه اولیه خود دارد.

این شرکت قصد دارد اولین پرواز مداری "استارشیپ" را اواخر سال جاری انجام دهد.

اگر استارشیپ SN16 یک پرواز مافوق صوت انجام دهد، زمینه را برای پروازهای مداری آینده فراهم می‌کند. طبق سندی که "اسپیس‌ایکس" در کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده(FCC) ثبت کرده است، اولین پرواز مداری موشک استارشیپ از بوکاچیکا در تگزاس و بدون سرنشین به هوا بلند می‌شود و پس از رسیدن به مدار و پرواز بر فراز زمین در نزدیکی سواحل هاوایی فرود خواهد آمد.

این پرواز شامل یک مرحله تقویت کننده فوق سنگین است که قادر است نمونه اولیه استارشیپ را به خوبی به هوا بلند کند و پس از آن تقریباً سه دقیقه پس از بلند شدن از زمین از آن جدا شود. پس از گذشت پنج دقیقه این تقویت کننده در خلیج مکزیک و تقریباً 20 مایلی ساحل فرود می‌آید.

پس از آن استارشیپ تقریباً 90 دقیقه پس از پرتاب و قرارگرفتن در مدار در هاوایی فرود خواهد آمد. البته در حال حاضر نمی‌دانیم که SN16 برای این پرواز استفاده می‌شود یا در پرواز دیگری بکار گرفته خواهد شد. احتمالاً از آن برای آزمایش سیستم‌ها و رویه‌های معمول استفاده شود و پرواز مداری را یک نمونه دیگر انجام دهد.

"ایلان ماسک" تاکنون در مورد "استارشیپ" ادعاهای جسورانه‌ای داشته است، اما اگر پرواز مداری مافوق صوت انجام شود، این موشک می‌تواند اولین سفینه قابل استفاده مجدد باشد که برای فرود روی مریخ طراحی شده است و یک پرواز مداری انجام می‌دهد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها