روایت لحظه به لحظه از ستاد انتخابات

پرونده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته شد/ همه گزارش های ساختمان فاطمی همزمان با برپایی انتخابات و شمارش آرا

رئیس ستاد انتخابات کشور آمار اولیه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و به این ترتیب بعید به نظر می رسد انتخابات به دور دوم کشیده شود.

پرونده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته شد/ همه گزارش های ساختمان فاطمی همزمان با برپایی انتخابات و شمارش آرا

به گزارش خبر فوری ، جمال عرف رئیس ستاد انتخاباتی کشور با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخاباتی کشور گزارش غیرنهایی نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را ارائه داد و اطهار داد: با تشکر از ملت شریف ایران که حماسه ۲۸ خرداد را آفریدند و تشکر از کلیه عوامل اجرایی نظارتی انتظامی و امنیتی که حافظ این حماسه بودند، بر اساس تنظیم بیش از ۹۰ درصد از صورتجلسه شعب سراسر کشور بر اساس تعرفه های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان عزیز در این حماسه مشارکت کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز شمارش و تجمیع آرا خصوصاً در شعباتی که تا بامداد مشغول کسب آرای مردم بودند این نتیجه نتیجه اولیه تلقی می‌شود در این میان جناب آقای سید ابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، جناب آقای محسن رضایی میرقائد با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار و جناب آقای عبدالناصر همتی با بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای و جناب آقای امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با حدود یک میلیون رای را تاکنون کسب کرده اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور دلیل اعلام نکردن دقیق آرا را این دانست که هر لحظه تجمیع آرا در حال انجام است و وقتی نهایی شد آقای وزیر طی یک مراسم رسمی آمار نهایی را اعلام می‌کنند.

وی گفت: تمام ظرفیت مان را برای تجمیع آراء ریاست جمهوری گذاشتیم و همانطور که قبلاً گفتیم قرار شد اول آراء ریاست جمهوری را تجمیع کنیم، بعد در تهران وارد خبرگان و مجلس و سپس شوراها شویم؛ اما استان‌ها و شهرستان‌هاییی که کار ریاست جمهوریشان را تمام کرده‌اند کار شوراها را آغاز کردند و چون واحد شهرستانی هستند در خود شهرستان‌ها و استان‌ها آن را اعلام می‌کند و ضرورت اعلام نهایی ملی ندارد.

همچنین حسین ذوالفقاری رئیس ستاد امنیت انتخابات گزارشی از نحوه تامین امنیت در روزهای انتخابات ارائه کرد و تاکید داشت که در روز اخذ رای، هیچ حادثه امنیتی رخ نداد.

زنگ انتخابات زده شد

رأس ساعت 7 صبح روز گذشته رای گیری انتخابات 1400 برای 4 کرسی خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا آغاز شد. در این دوره از انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط هستند که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر زن و بقیه مرد هستند. همچنین یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی در این دوره خواهیم داشت که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند. به تفکیک استان‌ها تهران بیشترین تعداد واجدین رای را دارد که ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند.

اسامی و کد انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی میرقائد - فرزند نجف - کد نامزد ۳۳

سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی - فرزند سید حاجی - کد نامزد ۴۴

سید امیرحسین قاضی­‌زاده هاشمی - فرزند سید حسن - کد نامزد ۶۶

عبدالناصر همتی - فرزند احمدعلی - کد نامزد ۸۸

گفتنی است، طبق اعلام جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نوشتن کد نامزدی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برگه‌های رای الزامی نیست.

گزارش تصویری حضور چهره‌های سیاسی در پای صندوق رای را اینجا دنبال کنید

آغاز به کار ستاد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات

به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، مردم درصورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، آنرا از طریق سامانه مردم ناظر به مستقیما به شورای نگهبان اعلام کنند. ناظران شورای نگهبان (بین ۳ تا ۵ نفر) در شعب اخذ رای مستقر هستند.

رهبر انقلاب آراء خود را به صندوق انداختند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، رای خود را به صندوق انداختند. ( اینجا بخوانید )

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از این با اشاره به ۷۰ هزار شعب اخذ رای در سراسر کشور گفته است دوره قبل حدود ۶۴ هزار شعبه رای داشتیم که حدود ۱۰ درصد شعب را به دلیل کرونا و جلوگیری از ازدحام اضافه کردیم، این افزایش علی السویه نیست و در کنار هر شعبه‌ای که دوره قبل بیش از هزار رای گرفته، شعب ثابت یا سیار ایجاد کرده ایم.

همچنین سیدحمیدرضا کاظمی رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا توضیح داده است که انتخابات شوراها در 10 هزار شعبه در سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار می شود در هر شعبه 3 صندوق قرار می گیرد، به عبارتی در کل کشور 30 هزار صندوق الکترونیکی برای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا برپا می شود.

در 8 کلانشهر و 16 مرکز استان که کلانشهر نیستند انتخابات الکترونیکی برگزار می شود، در واقع انتخابات شوراها در 24 مرکز استان الکترونیکی برگزار می شود. از آنجایی که در استان تهران 4 انتخابات پوشش داده می شود، احتمال داده شد که اگر یکی از این انتخابات به صورت الکترونیکی باشد، مردم سردرگم شوند از این رو در پایتخت انتخابات الکترونیکی نداریم.

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، 4 کاندیدا برای رسیدن به پاستور با یکدیگر رقابت می کنند، از این رو مردم از بین رئیسی، همتی، رضایی و قاضی زاده هاشمی باید یک گزینه را انتخاب کنند، در دو روز گذشته مهرعلیزاده، جلیلی و زاکانی از حضور در کارزار انتخابات انصراف داده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز توفیق داریم. با همکاری همه دستگاه های اجرایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را آغاز کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که بتوانیم امروز در صیانت از رای مردم و برگزاری انتخاباتی قانونی ، سالم در شرایط بهداشتی داشته باشیم.

وی ادامه داد : از همه کسانی که در بیش از ۶۶ هزار شعبه ریاست جمهوری و ۷۵ هزار شعبه شوراهای شهر و روستا مستقر هستند کار را به لطف خدا آغاز کنند.

وزیر کشور گفت: بازرسین عزیز در هر جایی که هستند، مرتب کار بازرسی را انجام دهند و اگر خطایی بود به ما اطلاع دهند. رای مردم که تجلی اراده آنها در انتقال قدرت است صیانت کامل شود.

محمود علوی وزیر اطلاعات و محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور برای شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشورحضور یافتند.

همچنین محسن حاجی میرزایی با حضور در ساختمان وزارت کشور، رای خود را در صندوق انداخت.

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز پس از حضوردر مراسم شروع انتخابات 1400 در وزارت کشور رای خود را در صندوق انداخت.

همچنین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور که برای شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشورحضور پیدا کرده بود، در رای گیری شرکت کرد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای شرکت در انتخابات وارد ساختمان وزارت کشور شد.

حجت الاسلام حسن روحانی با حضور در وزارت کشور، ضمن بازدید از روند برگزاری انتخابات، رای خود را در صندوق انتخابات انداخت.

رییس جمهوری از مردم خواست که امروز پای صندوق رای حاضر شوند و به فردی که مورد نظرشان است رای دهند.( اینجا بخوانید )

همچنین علی القاصی دادستان تهران در خیابان فاطمی حاضر شد و در رای گیری شرکت کرد.

در ادامه روند انتخابات، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در ستاد انتخابات حاضر شد و رای خود را در صندوق انداخت.

اسحاق جهانگیری روز جمعه پس از انداختن رای خود در صندوق های اخذ رای در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات با توجه به شرایط کرونایی که باید سلامت مردم در اولویت باشد در حال برگزاری است که طبق گزارش های وزارت کشور انتخابات در امنیت و آرامش و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود و مردم هم طبق روال در پای صندوق‌های رای حضور دارند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا که امروز به صورت سراسری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهوری انتخاب می شود که طبق قانون اساسی دومین شخصیت کشور ، مسئول قوه مجریه و رئیس دولت است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی مسئولیت‌های مختلفی هم برای توسعه کشور هم برای مسائل سیاست خارجی بر عهده دارد.

وی افزود: رییس‌جمهور در شوراهای اصلی در بخش های مختلف کشور ، سیاست گذار است و همه این بخش‌ها در حوزه رئیس‌جمهور است. امروز مردم دست به انتخاب می زنند که مهمترین امور زندگی خود و کشورشان را از حیث اجرایی در چارچوب قانون اساسی به او واگذار می‌کنند تا بتواند قوانین کشور را اجرا کند.
جهانگیری با اشاره به مسئولیت های سنگین شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: خصوصاً پس از تصویب مصوبه وظایف شورا در هیات دولت، بخشی از اختیارات در این مصوبات به شوراها واگذار شد که مدیریت محلی به صورت متمرکز در اختیار شهرداران و شوراهای اسلامی شهر باشد و از این رو در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار می شود. بخشی از مسائل شهر و روستا بر عهده این شورا است. مردم با انتخاب شهرداران دهیاران می توانند مسائل شهر و روستای خود را ساماندهی کنند لذا این دو انتخابات که هر ۴ سال یکبار همزمان برگزار می‌شود و جزو مهمترین انتخابات کشور است.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: از طرفی حساسیتی راجع به انتخابات جمهوری اسلامی به ویژه در ارتباط با رئیس جمهور وجود دارد ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است نمی‌توان اقتصاد را حتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی بدون رویکرد دیگر بینی انجام داد. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا مستقر کند، پول، بازار و کالا بگیرد.

وی افزود: وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به همین دلیل مسائل سیاست خارجه تاثیر تعیین کننده ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس جمهور با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست هایی که برای پیش بینی امور انجام می دهد، مسئول اصلی این بخش است. امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد.

کسی معطل نماند/مشکلات فنی بلافاصله رفع شد

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تشکر از مردم برای حضور پرشورشان در پای صندوق های رای ابراز امیدواری کرد این روند ادامه داشته باشد، گفت: صبح مشکلات فنی پیش آمد اما بلافاصله با دستور وزیر کشور حدود یک درصد از مجموعه شعب کشور، از حالت آنلاین به سمت آفلاین رفتند که مردم معطل نشوند.

وی افزود: لذا من هم اکنون به همه فرمانداران استان و در ستاد‌های انتخابات اعلام می‌کنم در هر نقطه اگر مشکل فنی پیش آمده و امکان آنلاین نیست حتماً به سرعت آن را تبدیل به آفلاین کنند و رای مردم را بگیرند؛ هیچ‌کس نباید بابت معطل شدن در صف نتواند حق خودش را استیفا کند. لذا فرمانداران و استانداران این را به عنوان یک ابلاغیه تلقی کنند.

عرف گفت: از طریق اطلاعیه اعلام کردیم که ۳ نفر از نامزدهای محترم رسما انصراف دادند و چهار نفر از نامزدهای محترم حضور دارند لذا لیست هایی که در واقع به غیر از این چهار نامزد هستند این‌ها اعتبار ندارند مردم آن ها توجه کنند ما هم به طور قانونی که اعلام کردیم که با شایعات در برخورد قانونی خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه ما اعلام کردیم که اگر بستر اخد رای به شکل آنلاین فراهم نیست به شکل آفلاین انجام شود، درباره امکان اخذ رای در شورای شهر از ناطق نوری گفت: دور قبل نیز مواردی داشتیم کسانی که شناسنامه جدید تهیه کرده‌اند در سیستم و بررسی می‌کنند و باید در حوزه مشخص باشد. اما جزئیات آن را بررسی میکنم و بعد از ظهر را اعلام خواهم کرد.

وی این موضوع که به افراد اجازه داده نشده که در ساعات اولیه و از ساعت ۷ صبح رای دهند را تکذیب کرد و درباره مسائل شعب خراج از کشور گفت: نسبت به شعب خارج کشور در برخی از کشورها محدودیت‌هایی به عنوان بیماری کرونا ایجاد کردند و مثل گذشته فضا را ایجاد نکردند و برخی موارد مجبور شدند مکان‌هایی را اجاره کنند. وزارت امور خارجه متولی اخذ رای از ایرانیان خارج کشور است که اگر مشکلی باید باید رسیدگی کند.

بر طبق ادعای خبرگزاری دانشجو، تا ساعت 11 ظهر حدود ۴.۵ میلیون نفر در انتخابات رای داده‌اند. که البته این خبر توسط مراجع رسمی تایید نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور نیز از روند برگزاری انتخابات در وزارت کشور بازدید کرد.

حجت الاسلام درویشیان روز جمعه پس از انداختن رای خود در صندوق در محل وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره شکایاتی متن مطرح شده احتمالی اظهار داشت: اشکالات در سیستم پیکربندی بعضی از شعب خوزستان پیش آمده بود که در حال پیگیری و نصب رفع مشکلات هستند. در تعداد کمی از دستگاهها مشکلات فنی پیش آمده بود که به صورت آفلاین توانستند در جاهایی رای گیری کنند که باید به صورت الکترونیکی اخذ رای می شد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: بلافاصله بعد از آنلاین شدن سیستم، آرا در سیستم ثبت خواهد شد. توصیه ما به مسئولین ستاد وزارت کشور این است که اطلاع رسانی های آنها به موقع و مکرر باشد مثلا در مورد شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می شود که حتماً باید کارت ملی باشد درحالی که ضرورتی به داشتن کارت ملی نیست و این موارد بهتر است اطلاع رسانی و در صدا و سیما هم زیرنویس شود.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در ستاد انتخابات کل کشور، از روند اخذ رای بازدید کرد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با حضور در ساختمان وزارت کشور در انتخابات 1400 شرکت کرد و رای خود را در صندوق رای انداخت.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم ترین عوامل برای کاهش الزامات درون شهری برای بحث انتخابات مطرح بودن تعداد شعب اخذ رای و تکثر آنها بوده، با همکاری استاندار تهران در سطح استان تهران تاکنون 6 هزار 870 صندوق اخذ رای طراحی شده که تقریبا نسبت به سنوات گذشته بین یک و نیم تا دو برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در شهر تهران هم همین طور است و 3 هزار و 790 شعبه مستقر شده است .

زالی افزود: خوشببختانه نوع توزیع جغرافیای شعب اخذ رای به گونه ای است که حداقل ازدحام شکل می گیرد. همانطور که مستحضرید مهم ترین عامل برای کاهش دغدغه در بحث کرونا موضوع کاهش زمان ازدحام و تهویه هوا است.

وی با اشاره به صندوق های سیار برای اخذ رای از بیماران کرونایی، بیان کرد: امسال 453 شعبه اخذ رای شناور و سیار طراحی کرده ایم که 4 تا از این صندوق ها در شهر تهران مختص افرادی است که در منازل قرنطینه شده اند.

منتظری دادستان کل کشور روز جمعه در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ساعات اولیه صبح اختلال هایی در سیستم‌ها به وجود آمده بود، گفت: بر اساس گزارش ها مشکلات در سیستم ها وجود داشت که پیگیری شده است و امیدواریم که این اختلالات دیگر تا پایان رای گیری به وجود نیاید و مردم مواجه با مشکلی نباشند.

منتظری درباره برخی تخلفات گزارش شده از شهرها مبنی بر خرید و فروش رای گفت: گزارشات البته بوده ولی بسیار اندک و جزئی بود. اگر گزارشی در پایان باعث بررسی شود قطعاً دستگاه قضایی آنچه که وظیفه اش هست برخورد با متخلفان در چارچوب قانون انجام خواهد داد. تخلفات زیاد نبوده یعنی آنچه که ما شاهد بودیم و گزارشاتی به من رسیده تخلفات زیاد نبوده عمده مشکلات بحث دیر رسیدن تعرفه‌ها یا کندی و قطعی سیستم بود که در پایان رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: با همه تلاشی که بدخواهان و دشمنان علیه کشور و ملت بزرگوار ما داشتند که من فکر می‌کنم در دنیا مشابه این رو نمی توان پیدا کرد که کشور های فراوانی با هزینه کردن های بسیار زیاد به مقابله با انتخابات یک کشور برخیزند و این نشان دهنده اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران است و مردم حتماً به این اهمیت واقف هستند و علیرغم خواست دشمنان، یک انتخابات پرشور را به وجود خواهند آورد.

صندوق سیار حتما به بیمارستان ها می رود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: برای شعبه های سیار تعریف می شود که به کدام مکان بروند یعنی این شعب دارای آدرس و زمان هستند فلذا براساس توالی زمانی در مناطق مورد نظر حضور پیدا خواهند کرد که بیمارستان ها نیز جزء همین موارد هستند.
موسوی اظهار داشت: حضور در بیمارستان ها جزء پیش بینی فرمانداری ها و همچنین در آگهی انتخابات منتشرشده است و زمانی که مکانی در این آگهی ثبت شده باشد قطعا صندوق سیار به آن جا خواهد رفت.

وی افزود: در رابطه با رفتن صندوق سیار به درب منازل کرونایی ها باید گفت که اگر در فرمانداری ها نشانی آن ها ثبت شده باشد قطعا صندوق سیار به آنجا خواهد رفت اما اولویت اول برای بیماران بیمارستانی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: هر اندازه که زمان نیاز باشد این وقت تمدید می شود و وزارت کشور تمام سعی و تلاشش را خواهد کرد که صندوق رای به بیمارستان ها و قرنطینه کرونایی ها برود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی حودد ساعت 22 امشب با حضور در ستاد انتخابات کشور، از روند برگزاری انتخابات 1400 بازدید کرد. او ظهر امروز در مسجد ابوذر رای خود را به صندوق انداخت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در ستاد انتخابات کشور واقع در وزارت کشور ضمن بازدید از نحوه فرایند رأی گیری و خداقوت به دست اندرکاران برگزاری انتخابات، گفت: انتخابات فرایند پیچیده، متمرکز و حساسی دارد و دست اندرکاران برگزاری آن پای صندوق های ثابت و سیار همه مشغول هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات در شرایط سخت کرونایی، عوان کرد: هیأت های اجرایی، نظارت و رسانه ها، دستگاه های امنیتی و دستگاه های سلامت و بهداشت امروز همه درگیر بودند تا انتخابات به خوبی برگزار شود.

وی ادامه داد: صبح با حضور در یکی از حوزه ها شاهد بودم در آغاز کار اشکالی در احراز هویت پیش آمد که به صورت آنلاین انجام نمی شد و بعضا حل آن در برخی حوزه ها تا ساعت 10 زمان برد اما به لحاظ فنی مشکلی برای ادامه کار ایجاد نکرد و مجریانی که کار اجرایی را برعهده داشتند منتظر دستور ادامه کار به صورت آفلاین بودند که درنهایت این اختلال کوتاه رفع شد.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه کمبود تعرفه نداریم بلکه در توزیع آن ایراداتی وجود دارد، عنوان کرد: همکاری و هماهنگی خوبی میان بخش نظارتی و اجرایی وجود داشت؛ البته نظارت در حوزه انتخابات شوراها به عهده مجلس ونظارت در حوزه انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس و خبرگان به عهده شورای نگهبان است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: این واقعیت وجود دارد که برگزاری چهار انتخابات سختی و پیچیدگی خود را دارد که تجربه می شود؛ اینها تأثیری در صحت و نتیجه انتخابات ندارد.

وی افزود: از مردمی که در هوای گرم در صف منتظر شدند عذرخواهی می کنم اما حتما ناظران مسئول در انتخابات شوراها و ناظران انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان وظیفه خود را انجام می دهند.

قالیباف در ادامه انتخابات را مظهر مردمسالاری دینی دانست و تأکید کرد: قطعا انتخابات بزرگ ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی بوده و فرصتی در اختیار مردم است که بر اساس مردمسالاری دینی، نقدهای خود را بیان کنند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: انتخابات، پنجره تغییر مدیریتی کشور در حوزه محلی و شهرداری ها و قوه مجریه است و اثرات ملی و بین المللی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه دولت جدید بتواند به وعده هایی که داده عمل و به گلایه مندی مردم رسیدگی کند، خاطرنشان ساخت: شعب اخذ رأی تا ساعت 12 شب باز بوده و طبق دستور ستاد مقابله با کرونا امکان تمدید آن تا ساعت 2 نیمه شب نیز وجود دارد لذا امیدواریم مشارکت مردم در انتخابات خوب باشد و دولت آینده با همراهی دو قوه دیگر کمک کنند تا با همدلی و همکاری پاسخ زحمات و حضور مردم را با کار درست و خوب بدهند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با وجود اینکه از صبح در ستاد انتخابات حضور داشت، رای خود را ساعت 23 در صندوق رای انداخت.

پس از تمدید فرایند اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد، در نهایت رای گیری در کلیه شعب به اتمام رسید و سپس شمارش آراء آغاز می شود. پیش از این رییس ستاد انتخابات کشور بیان کرده بود شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در اولویت است بنابراین تا ساعتی دیگر نتیجه انتخابات به طور رسمی اعلام می شود.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • شهرام.ر
    0

    ما تاثیر گذار نیستیم، مقصریم.

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      شهرام جان سلام.شما تاثیر گذار هستید...مقصر هم شما نبودی...!..شما وظیفه ات رو تا حالا انجام دادی...اونا هستن که وظایفشون رو انجام ندادن...پ شما مقصر نیستی....فقط در انتخابتون دقت نکردید....همین!!.....امیدوارم بیایید پای صندوق و رای بدید...موفق باشید

    • روزنه
      0

      سلام مشکل از شهرام وانتخاب نیست مشکل نوع حکومت داری و ملعبه کردن مردمه که تواین۴۳سال وجود داشت وداره

    • زرگانی
      0

      جناب روزنه سلام!صد درصد مشکلی از جناب شهرام نیست!...منم همین رو عرض کردم!...مشکل ازلیبرالهاست که 42 ساله نذاشتن ملت نفس بکشه!...وکاری کردن که مردم به چنین باوری برسن!زمان انقلاب گفتن دیگی که نمیخاد برا ما بجوشه،همون بهتر که سر سگ توش بجوشه!!...وقتی مردم انقلاب کردن،اینا دوباره نفوذکردن در پست ها و مدیریت ها..!..خیلی هم نه نفوذی بودن ونه لیبرال!..بلکه احمق بودند و ساده لوح!..این 8 سال هم که دیگه همه دیدیم و چشیدیم که لیبرالها(دولت روحانی با کابینه تماما اصلاحات و تماما لیبرال) چه میکنن!!

    • روزنه
      0

      زرگان چرا حرفای تکراری میزنی یعنی احمدی نژادهم اون موقع لیبرال بود چرا فکر نمی کنی مشکل از سیاست‌های نظام و مدل حکمرانیه بقران همین ریسی هم چندساله دیگه خراب میشه آدرس غلط نده

    • زرگانی
      0

      دوست گرامی،جناب روزنه!...عزیزم!...بنده در مقام پیشگویی و رمالی به کسی رای نمیدم!...بنده دارم میگم اگر قرار باشه بین این چند نفر،کسی رییس حمهور باشه،آقای رییسی بهترینه!چون هم عملکرد موفق داره و هم برنامه خوب!....اینکه آیا بعدا ایشون چطور بشه رو نه من تضمین میکنم و نه شما میتونی قسم حضرت عباس بخوری نه خود رییسی!...بنده نه زیر بیرق حزبی هستم ونه عضو گروهی هستم!..اگر همتی هم دارای صلاحیت ریاست بر جمهور بود،شک نکن که بنده به ایشون رای میدادم!چون جایگاه ریاست بر جمهور هم جایگاه حزب و حزب بازی نیست!کسی که بر این جایگاه مسلط بشه،رییس جمهور همه هست چه طرفداران اصلاحات،چه کارگزاران،چه مشارکتی ها چه اصولگرایان چه پایداری ها ووو... .اینکه این جایگاه و سیستم آیا مشکلاتی داره یا نه بحث دیگه ای هست!...من دارم میگم وقتی میریم به کسی که مشکل داره،رای میدیم اساسا نباید ازش انتظار کار هم داشت(چه سیستم سالم باشه و چه نباشه)چون اون طرف خودش دارای عیب هست و حتی اگر هم سیستم درست باشه،بازم خراب میکنه!!......از بعد انقلاب تا الان لیبرال ها دارن ریاست بر جمهور میکنن!(احمدی هم یک دوره 8 ساله اومد که انصافا 6 سالش به نسبت قبلیهاش عالی بود)از زمان خامنه ای که میرحسین لیبرال،نخست وزیرش بود تا الان که روحانی زمام امور دستش هست!الان تمام کابینه روحانی لیبرال هستن!..وقتی من اینقدر تکیه بر کلمه و معنای لیبرال دارم حتما علتی داره!علتش رو هم در کامنتهای دیگه حتما دیدید!...لیبرالیسم بر مبنای نظام سرمایه داری بنا شده! و همچنین بر مبنای سود شخصی(یعنی گور بابای دیگران!)..لیبرالیسن بر مبنای بی اخلاقی تعریف شده!...میگه هر عنصر معنوی،اخلاقی و انسانی رو باید از تمام عرصه های پیشرفت جامعه گرفت تا رشد اون عرصه اتفاق بیوفته!!...خب،اخرش میشه چی!؟...میشه اینکه من برای رسیدن به قدرت،ثروت و مناسب مختلف،از هیچ کاری فروگذارنباشم!یعنی دزدی کن،تهمت بزن،انگ بزن،و حتی آدم بکش!..اگر تو این کار ها رو نکنی ،دیگری این کارها رو با تو میکنه!پس زرنگ باش و تو زودتر این کارها رو انجام بده تا رشد کنی و به هدفت برسی!...وقتی میبینی،عملا این مسایل بین دولتمردانت هست،مثلا میگه من کی وعده صد روزه دادم!..یا میاد جلو دوربین میگه من مخالف بنزین 3 تومنی بودم ولی نمیگه خودش پیشنهاد دهنده بنزین 5 تومنی بود!...خب،دوست من،من حرفم اینه،که یک عده آدم این شکلی رو اوردیم و میاریم روی مسند قدرت،بعد انتظار داریم امثال شهرام.ر رای بدن!؟انتضار داریم همه بیان پای صندوق رای!..انتظار داریم وضع مملکت از نظر فقر،پیشرفت و توسعه رشد داشته باشه؟!...الان 8 سال بخاطر همین موضوع نه تنها درجا زدیم،بلکه عقب گرد داشتیم!......حرف من اینه که چرا انتخاب صحیح انجام نمیدیم...بعد انتظار داریم همه چی صحیح پیش بره!...میزنیم به جاده جنوب،بعد انتظار داریم بعد یه روز شمال باشیم!...اینا همه تناقضاتیه که مردم دچارشون شدن!...مهمترین ایراد هم از ماست!..اینکه چرا همین طوری و تعصبی به اصولگرا و اصلاح طلب رای میدیم!؟...واقعا چرا؟!...چرا وقتی همتی برنام های نداره و با صراحت تمام میگه که قرار نیست در 4 سال آینده وضع کشور تغییری کنه ،من بهش رای بدم!...اصلا چرا وقتی قرار نیست تغییری کنهایشون میخاد رییس جمهور بشه و اصرار داره به ایشون رای بدیدم!...اینا رو چرا دقت نمیکنیم!؟؟...چرا واقعا؟!!....چرا اصلا روی تفکرات اصلاح طلب و اصولگرا وو هیچ مطالعه ای نداریم!؟...من واقعا نگران طرفداران اصلاحات هستم.دلم براشون میسوزه!...چون طرفداران اصولگرایا،اکثرشون از اصولگرایان عبور کردن و دیگه حرفشون رو گوش نمیدن!ولی طرفداران اصلاحطلبها اصلا در خودشون توان این کار رو نمی بینن!هر 4 سال که موقع رای گیری میشه تازه سران اصلاحات پیداشون میشه و سوار بر احساسات این جماعت میشن!...برام سواله که آخه این همه آدم درست درمون اصلاحتی هست،چرا سران اصلاحات بهشون اجازه ورود به رقابت انتخابات نمیدن و هر سال یه عده آدم که کمیتشون لنگ میزنه رو وارد گود میکنن تا رد صلاحیت بشن و جامعه و طرفداران اصلاحات رو ملتهب و پریشان و در نتیجه دچار سرخوردگی و افسردگی سیاسی کنن!...واقعا چرا دارن با این مردم چنین برخوردی میکنن!...خدا شاهد اگر یک کاندید درست درمون بیارن که بعد از تحقیق بفهمم بهتر از رییسیه،مطمئن باش من به اون رای میدم!...ولی سران اصلاحات دارن با مردم بازی میکنن!..هدفشون هم کاملا مشخصه!دارن مردم رو بازی میدن تا به نقطه جوش برسن!...عرضم بلندشد و سرشما درد گرفت،ببین عزیزم!نصف بیشتر مشکلاتی که در جامعه هست بخاطر کارای خودمونه،وقتی من میخام برم لباس بخرم،10 تا پاساژ رو میگردم تا لباسی که به تنم میاد و کیفیتش و قیمتش مناسب باشه رو پیدا کنم و بخرم!ولی برای انتخابات(ریاست جمهوری،مجلس ووو) هیچ تخقیق نمیکنم و به صرف اینکه دونفر توی تاکسی چیزی گفتن عمل میکنم!...موفق باشید جناب روزنه...ممنونم از کامنتتون

  • Raziel
    0

    رای من شسیشستیختمکسرطزمترترهتسیبتسیتنمسیتمنسیتنمبتسیمن

  • کیان
    0

    وقتی نماینده‌ای نداریم بریم به آقای کدخدایی رای بدیم خبر فوری تقاضای شما جای پای تاجگردون صفت ها رو محکم و اراده آنها رو و غارت و چاپیدن این کشور رو بیشتر میکنه تا فرداهای بهتر بدرود رای بی رای

  • مورچه
    0

    امروزهم مثل روزهای دیگه میگذره رای نمیدم درخانه میمانم

    نظرات شما -
    • مورچه خوار
      0

      سلام مورچه قبول دارم چون می گذرد غمی نیست

  • ستاپ
    0

    ملت اراده ایی ندارند الکی جو نده

  • ب کوری زرگانی
    0

    اکثریت مردم رای حداکثری میدن به همتی یا رضایی

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      سلام.....خخخخ..... .از اینکه میای و رای میدی ممنونم.ولی بهترین گزینه رییسیه!بعدش قاضی زاده.!....همتی لیبراله.لیبرال هم خودتون بهتر میدونید که اصلا اعتقاد و تفکرشون میگه دولت هیچ وظیفه ای در قبال ساخت مسکن،ساخت کارخانه،ایجاد اشتغال ،اموزش رایگان ووو نداره!....همونطوری که قبلا هم میگفتم،وزیری مثل آخوندی،نه بی کفایت بود و نه بی عرضه و نه تنبل!...ایشون لیبرال بود.روز آخرهم گفت که با افتخار میگم که یک واحد مسکن هم در دوران وزارتم ساخته نشد!...اینکه دیگه حرف من نیست!...حرف خود لیبرالهاست!...برو کمی مطالعه کن!...همتی هم یک لیبراله...فکر کردی بورس ،افزایش قیمت دلار ووو برا چی اتفاق افتاد؟!...چون دولت هیچ وظیفه ای در قبال مردم نداره!این همون بدبختیه هست که در این 8 سال سر مردم اومد!...رضایی بنده خدا هم که معلوم نیست کی این آمار و ارقام رو بهش داده!...حرفاش خوبن،ولی حال نداره راه بره!اگر چه بسیار قبولشون دارم،ولی برای ریاست جمهوری مناسب نیستن!.....در هر صورت مختاری که به هر کی میخای رای بدی دوست من!...فقط از ما گفتن بود!...اگر الان همدیگه رو توصیه به حق نکنیم،باید در 4 سال آینده همدیگه رو توصیه به صبر کنیم..خخخخ....موفق باشید

    • بارناو
      0

      زرگانی نون به نرخ روزخور

    • زرگانی
      0

      بارناو سلام....فعلا که هم نرخ نون رو و هم نرخ دلار رو روحانی و همتی برامون تعیین کردن....خوبه خودتون میدونید که مردم به رییسی اقبال دارن،که می نویسید نون به نرخ روز خوردن!....اما دوست گرامی!...این کامنت شما،حقایق کامنت من رو پنهان کرد؟!...خیر!...من واقعا برا شما نگرانم...چرا وقتی یک گروهی رو نمیشناسید،ازشون حمایت میکنید!؟....میشه بگید آخوندی چرا به این کارش افتخار کرد؟!....میشه شما توضیح بدی که چرا همتی اولین کسی بوده که پیشنهاد قیمت بنزین رو داده!..اونم به 5 هزار تومن!!...و چرا میاد توی چشم مردم نگاه میکنه و میگه من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؟!...واقعا چرا؟...ایشون که توشیحی ندادن(توضیحی نداشتن)!...ایشون برا کار خودش توضیحی و حتی توجیهی نداشت،میشه شما برا کار ایشون یه توجیهی بتراشید ؟!!...ممنون میشم بگید چرا ایشون سر سفره یه کاری میکنه و چرا بین مردم یه کار دیگه؟!....کسی که انکارو میکنه چه اعتمادی هست که بازم اینکار رو نکنه!؟؟...خخخ...بله من نون به نرخ روز هستم...هر چی شما بفرمایید...ولی یه توضیحی بدید که من دیگه این پیامها رو نذارم و مثلا نادم و پشیمون بشم و برم به همتی رای بدم!...ایشون و روحانی چرا دلار رو بصورت دستوری افزایش دادن!(بنا بر اعتراف روحانی/جهانگیری/واعظی)...........من نون به نرخ روز هستم...ولی نونم رو. از توی فنا دادن بورس در نمیارم!...نونم رو از توی سکه پاشی در نمیارم!...نونم رو از توی قیمت 5 هزارتومانی بنزین در نمیارم!...نونم رو از توی دلار 32 تومنی در نمیارم!...خخخخ...لطفا یه توضیحی برا قیمت بنزین بدید که چرا ایشون در تاریخ شهریور 98 پیشنهاد بنزین 5 هزاری داده...گر چه میدونم ایشون توضیحی نداشتن چه برسه شما...لطفا یک چیزی بگید که تسلی خاطر خانواده های داغدار آبان 98 بشه!... ممنون میشم توضیح یا حتی توجیهی بفرمایید

    • بارناو
      0

      همه اینا که اسم آوردی هم پیاله هستند حرف من چیزاییه هست

    • زرگانی
      0

      بارناو جان سلام مجدد...پس قبول دارید که دوتا مساله هست.مساله اول:یکی عدم صداقت و مدیریت درست در امثال روحانی،مرحوم رفسنجانی،خاتمی،همتی،آخوندی ووو هست....و دوم: عدم صداقت و مدیریت در افرادی مثل جلیلی،رییسی و زاکانی ووو هست.....کامنت آخر شما این رو میرسونه که حرف ما در مورد قسمت اول یکی هست و هیچ اختلافی درش نداریم..پس اصلا بحثی روش نیست!...اما در مورد قسمت دوم ،اینجا اختلاف داریم.بنده میگم عملکرد و صداقت امثال رییسی ثابت شده هست.شما میگی خیر!...بنده دلایلی دارم و شمام انگار دلایلی دارید.بنده وقتی دارم عملکرد رییسی رو می بینم،برام ثابته که ایشون هم صداقت دارن و هم مدیریت جدی و قاطع در کارشون!...جناب رییسی حرف خیلی قشنگی زدن،گفتن بجای مناظره،حاضرم با هر کدوم از شما(همتی.مهرعلی ووو)بریم بین مردم و طرز برخورد مردم با خودمون رو ببینیم!!... خلاصه اینکه قبول دارید که آبی از لیبرالها برای ملت و مملکت گرم نمیشه!...این همون حرفیه که من دارم میزنم...همون مطلبیه که من دارم به جناب(ب کوری زرگانی) میزنم و شما ناراحت شدی و اعتراض کردی!!...حالا نمیدونم وقتی حرفت و فکرت در مورد این جماعت مثل حرف و فکر و کامنت منه،پس چرا به من اعتراض میکنی و میگی نون به نرخ روز خور!!؟...این از عجایبه!..خخخ...ممنونم از کامنتتون

  • کاربر ناشناس
    0

    به کدامین وضع خوب مملکت رای بدهم به دزدی های مسیولین گرانی دلار پولهای مالیاتی که از ایرانی گرفته میشود و به سوریه و لبنان میروند کودکان زباله گرد خودکشی کودکان به خاطر فقر فقر و فحشا یا کشته شدگان هواپیمای اوکراینی یا معترضان گرانی بنزین فقط ظهور آقا امام زمان را در این جمعه عزیز خواستاریم و من الله توفیق

  • فرشید
    0

    رای دادن یعنی قبول کردن گرانی و تورم و بیکاری

  • حمزه
    0

    به کوری بی بی سی رئیس جمهور رئیسی

    نظرات شما -
    • ؟؟؟؟
      0

      بی بی سی که دست نشانده خود این رژیمه؟؟؟؟

  • مرتضی
    0

    بخاطر انتقام از خون سردار دلها که فرمود حرم را حفظ کنید وطیفه داریم جهت تمامیت ارضی ودفاع از استقلال ونامو سمان در انتخابات شرکت نمی کنیم

  • سعید محمدی
    0

    از دیروز تا امروز صبح،پانزده تا پیامک نمیدونم از کجا واسم اومده که با شرکت خود در انتخابات،مشت محکمی در دهان فلان میکوبیم و چه میکنیم و...،شما که اینهمه زرنگ شدید و به فکر ملت افتادید،اگه راست میگین،بنده دوازده سال بیمه از کارفرما طلب دارم که نمیده و به رییسی هم نامه نوشتم اصلأ جوابمو نداد،حق من رو بهم برگردونید تا رأی بدم

  • رای التماسی
    0

    آدم اومده در خونمون میگه برید رای بدید ببین اوضاع چقدر خرابه تو شهر ما خبری نیست تو شهر شما چطوره

  • یارانه را قطع میکنم رای ندیم؟
    0

    میگن اگه رای ندید یارانه قطع میشه و وزیر راه خونتونا خونه خالی اعلام می‌کنه درسته یعنی بریم رای بدیم خخخخخخ

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      از موتوری جنس نگیر

  • کاربر
    0

    رای من احمدی نژاد بوده پس امرو مجبورم توی خونه بمونم

    نظرات شما -
    • فقط رای بده
      0

      ولی برای حفظ نظام برو یکی را انتخاب کن فوقش اشتباه انتخاب میکنی ، تا هشت سال دیگه خدا بزرگه

  • دریغ از مردم عادی
    0

    همه مدیران برای حفظ موقعیت خود بصف شده اند

  • جابر
    0

    ابزار

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انشالله ۶۰ درصد می شود به عشق حاج قاسم عزیزم رای دادم به سید مظلوم

  • هادی
    0

    رای ما رئیسی

  • محمد
    0

    من که رفتم خیلی شلوغ بود . همینجوری ادامه داشته باشه مشارکت بالای 55-60 درصده

  • امیر
    0

    احمدی نژاد سوووووووووووخت

  • امیر
    0

    احمدی نژاد سووووووختی باختی

    نظرات شما -
    • وطن دوست
      0

      آمار واقعی اونم با انتخابات شوراها حداکثر 20 درصد بوده،خخخخخخخ

  • کاربر ناشناس
    0

    احمدی نژاد باختی سوووووووووختی

  • یکی از مردم
    0

    یه روزی از این فریاد میزنید که چرا فریادهای مردم رو نشنیدید!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط ریسی

  • ضرگانی
    0

    با این کارهای پرپکانی ،لکوموتیر اقتصاد را متوقف نکنید

  • ناشناس
    0

    رئیسی که تبلیغ نداره انتصاب از قبل هست ... اگر کسی غیر از ایشون رای بیاره یعنی انتخاب مردم

  • شهروند
    0

    رای من خودم

  • حرف حق....
    0

    چند وقت دیگه بازم میگن تقصیر مردمه این وضعیت همیشه مقصر ماییم

  • علی
    0

    نمیدونم چرا موقع انتخابات مردم ایقد برا مسئولین مهم هستن ؟شما میدونید؟

  • ریاکاران
    0

    رای سفید برنده است

  • ناشناس
    0

    سلام در شهر سیرجان استان کرمان تعدادی از کاندیداها ی شهری رای به مبلغ سیصد هزارتومان شاید بیشتر خریدار ی کردند

  • رای بی رای
    0

    4/5 میلیون رای باطله!!! نفر دوم به اندازه آرای باطله رای نیاورد مسخره است واقعا

  • س
    0

    روحانی اگر مرد بود می بایستی تا اصلاح رویه غیرقانونی شورای نگهبان از اجرای انتخابات سرباز میزد، هم در مرحله ثبت نام و هم در مرحله تایید صلاحیت ها، شورای نگهبان هم دولت و هم مردم را تحقیر کرد. اگر انتخابات قومی، محلی و قبیلگی شوراها نبودند چه افتضاحی به بار می امد. به خیلی ها تعرفه زورکی ریاست جمهوری دادند و خیلی ها هم بی اطلاع و کم سواد بوده و زیر بار ان رفتند. چون گفتند اگر به ریاست جمهوری رای ندهی به شوراها هم نمی توانی رای بدهی.ایا این جرم نیست. کی به ان رسیدگی می کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها