چرا تحقیقات جامع سازمان بهداشت جهانی برای ردیایی منشاء کرونا در آمریکا ضرورت دارد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که دستکم در اوایل دسامبر 2019 ویروس کرونا در بسیاری از مناطق ایالات متحده آمریکا با سرعت کمی آلودگی ایجاد کرده بود.

چرا تحقیقات جامع سازمان بهداشت جهانی برای ردیایی منشاء کرونا در آمریکا ضرورت دارد؟

این خبر بار دیگر ثابت می کند که ردیابی منشا ویروس کرونا باید در سراسر جهان از جمله ایالات متحده به طور جدی انجام شود. این یک مسئله جدی علمی است و در عین حال انکار و دستکاری سیاسی سیاستمداران آمریکایی به هیچ وجه پذیرفته نیست.

موسسه ملی بهداشت آمریکا 15 ژوئن (25 خرداد) آخرین یافته های تحقیق خود را منتشر و اعلام کرد: تجزیه و تحلیل نمونه خون بیش از 24000 آمریکایی جمع آوری شده در سراسر ایالات متحده در سه ماه اول سال گذشته نشان داد که ویروس کرونای در ایالات متحده در دسامبر 2019 وجود داشته که در مقایسه با 19 ژانویه که دولت آمریکا رسما وجود کووید-19 را اعلام کرد، چند هفته زودتر است.

در حقیقت، از همان ابتدای شیوع کرونا، متخصصان بهداشتی و رسانه ها در بسیاری از کشورها به شیوع این ویروس در چند مکان در سراسر جهان اشاره کرده بودند. یک مطالعه در مجله اپیدمیولوژی اروپا نشان می دهد که ویروس کرونا در اروپا در نوامبر 2019 شیوع پیدا کرده؛ یک گزارش تحقیقاتی توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نشان داد که ویروس کرونا ممکن است در دسامبر 2019 در ایالات متحده شیوع پیدا کرده باشد؛ رئیس بخش اپیدمی آژانس بهداشت عمومی سوئد در این باره گفته بود که سوئد ممکن است در نوامبر 2019 به ویروس کرونا آلوده شده باشد؛ همچنین تحقیقات موسسه ملی سرطان در میلان ایتالیا نشان داد که ویروس کرونا ممکن است تابستان 2019 در ایتالیا شروع به ایجاد آلودگی کرده باشد.

با این حال، برخی از سیاستمداران و رسانه های آمریکایی این واقعیت ها را نادیده گرفته و در تلاش برای دستیابی به هدف فرافکنی خود و برچسب‌زنی به چین، بر سیاسی بودن اپیدمی

اصرار می ورزند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریكا در تاریخ 26 مه (5 خرداد) از نهادهای اطلاعاتی این کشور خواست تا بررسی كنند كه آیا ویروس کرونا از آزمایشگاه چین نشت كرده یا خیر و برای این کار 90 روز مهلت داد.

این نکته را باید در نظر داشت که ردیابی منشاء ویروس در اصل یک مسئله علمی جدی است.

اما جالب اینجاست که دولت بایدن از کمک سازمان بهداشت جهانی، دانشمندان علوم اپیدمیولوژی، ویروس شناسی و بیماری های عفونی صرف نظر کرده و به سازمان های اطلاعاتی دستور داده به جای آنها درباره منشاء کووید-19 تحقیق کنند. بدیهی است که این کار برای انجام تحقیقات علمی نیست، بلکه برای قراردادن چین در جایگاه متهم است. هنوز گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر نشده مشخص است که آنان بدون هیچ مدرکی و به شیوه خیال پردازی چین را گناهکار خواهند دانست و پس از آن از طریق به اصطلاح "تحقیقات بین المللی" به جستجوی شواهد خواهند پرداخت.

اما فرایند کاری آژانس های اطلاعاتی آمریکا چگونه است؟ آنچه مردم از شنیدن نام آژانس های اطلاعاتی آمریکا به ذهنشان خطور می کند این است: کودتا، انقلاب رنگی، خرید خائنان داخلی در کشورهای دیگر و غیره. همانگونه که «مایک پمپئو»، رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و وزیر خارجه ترامپ می گفت «ما دروغ می گوییم، تقلب می کنیم، دزدی می کنیم و دوره های آموزشی کاملی داریم ...» بدیهی است که هدف از استفاده از چنین نهادهای اطلاعاتی برای ردیابی منشاء ویروس این است که یک بلا گردان و متهم واهی را پیدا کنند و سعی کنند تا منشاء ویروس را تغییر دهند و آن را به گردن چین بیاندازند.

شیوه برچسب‌زنی سیاسی کرونا به چین فقط مختص به دولت ترامپ نبود و دولت کنونی ایالات متحده نیز به آن ادامه می دهد و به همین دلیل کارشناسان بهداشتی آمریکا که وظیفه آنها پیشگیری از شیوع بیماری های همه گیر است با فضای نامساعدی برای انجام تکالیف اصلی خود روبرو هستند.

«آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد مبارزه با اپیدمی در ایالات متحده، بارها درباره همه گیری کرونا نظر خود را تغییر داده و حتی تهدید به مرگ شده است. فشاری را که او متحمل شده می توان تصور کرد. آمریکا همواره پیشنهادهای دانشمندان را در مبارزه با اپیدمی کرونا نادیده گرفته است؛ در واقع اگر غیر از این بود نباید شاهد وضعیت فعلی که منجر به مرگ بیش از 600 هزار مرگ شده، می بودیم.

اما با این حال، جدیدترین نتایج تحقیقات منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا به

وضوح با «تئوری توطئه ویروسی» دولت ایالات متحده سازگار نیست. این موضوع دستکم دو نکته را نشان می دهد: اول، محققان و دانشمندان آمریکایی هنوز اصول اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند؛ دوم، شواهد زیادی پیدا شده که پنهانکاری در این زمینه را دشوارتر کرده است.

از روی وضعیت کلی همه گیری کرونا می توان فهمید که منشاء شیوع کرونا در چند نقطه جهان از واقعیت های آشکار است. سازمان بهداشت جهانی باید در اسرع وقت به یافته های جدید موسسه ملی بهداشت آمریکا واکنش نشان دهد و بلافاصله یک گروه متخصص را برای انجام تحقیقات دقیق و جامع برای ردیابی منشاء به ایالات متحده اعزام کند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تاکنون دو بار به چین دعوت شده اند. امید است که کشورهای دیگر همانند چین بتوانند با سازمان بهداشت جهانی به منظور ردیابی منشاء ویروس با رویکردی باز، شفاف و علمی برخورد کنند تا همکاری جهانی ضد اپیدمی را به سطح بالاتری برسانند و برای نجات جان انسان های بیشتر، نقش خود را ایفا کنند.

منبع: رادیو بین‌المللی چین

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها