پیشرفت در مذاکرات صلح سودان/ مذاکرات برای رایزنی بیشتر به تعویق افتاد

مسؤولان خارطوم از پیشرفت در توافق صلح با رهبر جنبش آزادسازی سودان-شمال خبر دادند. این درحالی است که اخباری از تعویق مذاکرات منتشر شده است.

پیشرفت در مذاکرات صلح سودان/ مذاکرات برای رایزنی بیشتر به تعویق افتاد

به گزارش خبرگزاری رویترز عربی، مسؤولان سودانی ضمن به تعویق انداختن مذاکرات روز سه‌شنبه خود با عبد العزیز الحلو، قدرتمندترین رهبر شورشی‌های جنوب این کشور، اعلام کردند: دو طرف درباره بیش از ۷۵ درصد از چارچوب توافق صلح توافق کردند.

رسیدن به توافقی با جنبش مردمی آزادسازی سودان-شمال به رهبری الحلو گام بزرگی در مسیر تلاش برای رفع درگیری داخلی این کشور از زمان برکناری عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

سال گذشته میلادی برخی از شورشیان جنوب و شورشیانی از منطقه دچار تنش شده دارفور در غرب سودان یک توافقنامه صلح را که قرار بود همه جانبه و جامع باشد، امضا کردند.

الحلو که نیروها و مساحت زیادی از استان کردفان جنوبی را در اختیار دارد و همینطور عبدالواحد النور، رهبر بیشتر گروه‌های فعال در دارفور به توافقنامه یاد شده ملحق نشدند.

تعویق مذاکرات

به گفته برخی مسؤولان سودانی، دولت انتقالی در این کشور مذاکرات صلح با جنبش مردمی برای آزادسازی سودان-شمال، گروه شورشی در جنوب این کشور را که سال گذشته توافق صلح را امضا نکرد، برای رایزنی‌های بیشتر به تعویق انداخت.

مسؤولان سودان اواخر مه گذشته مذاکراتبا این جنبش را که در دو استان کردفان جنوبی و نیل آبی فعالیت دارد، در جوبا، پایتخت سودان جنوبی از سر گرفتند.

دو طرف مارس گذشته بیانیه اصول را که قرار بود اساس مذاکرات صلح باشد، امضا کردند.

در بیانیه شورای حاکمیتی و انتقالی سودان آمده است: میانجیگران سودان جنوبی تصمیم گرفتند جلسات مذاکره مستقیم میان دولت انتقالی و جنبش مردمی شمال جهت انجام رایزنی‌های بیشتر درباره مسایل مورد اختلاف دو طرف لغو شود.

طبق بیانیه یاد شده، دو عضو شورای حاکمیت انتقالی به خارطوم بازگشتند، دو هیات دولت انتقالی و جنبش مردمی شمال در جوبا بیانیه پایانی این دوره و سند ساختار غیرنهایی شامل بندهای توافق و اختلاف‌نطرهای دو هیات را امضا کردند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها