گسست اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰/ میراث خاتمی در خطر از هم‌پاشیدگی/ آیا همتی موج سوم راه می‌اندازد؟

تزلزل و عدم قاطعیت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باعث شده برخی از درون این جبهه طغیان کرده و به دنبال شکل گیری موج سوم باشند.

گسست اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰/ میراث خاتمی در خطر از هم‌پاشیدگی/ آیا همتی موج سوم راه می‌اندازد؟

به گزارش خبر فوری ، عدم حمایت جامعه اصلاح‌طلبان از همتی و مهرعلیزاده باعث ایجاد اختلافاتی در قلب اصلاح طلبی شده است. شواهد بسیاری وجود دارد که اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر دچار تنش داخلی شده و قادر به اجماع در مورد یک شخص و تصمیم درست نیستند. برخی از این شواهد به قرار زیر است:

الف. همانطور که بیان شد، در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رای گذاشته شد و در نتیجه آن تغییری در موضع پیشین جبهه رای نیاورد. اما نکته مهم این است که از ۴۶عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات، حدنصاب دوسوم آرا که ۳۱ رای بود برای هیچ یک از دو کاندیدای اصلاح‌طلب حاصل نشد. این یعنی حدود ۱۵ نفر از اعضا اصلی جبهه مخالف تصمیم بزرگان اصلاحات بوده‌اند.

ب. میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی هر دو پیامی در مورد شرکت در انتخابات صادر کردند اما مواضع هر دو مبهم بود و مشخص نمی‌کرد که قصد شرکت در انتخابات را دارند یا نه؛ این در حالی است که گروهی از اصلاح‌طلبان دیگر مثل مهدی کروبی و کرباسچی و حتی محمدرضا عارف اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت می‌کنند و از عبدالناصر همتی هم حمایت خواهند کرد. این به خوبی نشان می‌دهد که هیچ حتی در سطح بزرگان اصلاحات نیز اختلافات جدی در مورد انتخابات ۱۴۰۰ پیش آمده است.

ج. اصلاح طلبان در حالی در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدایی حمایت نکردند که برای شورای شهر لیست داده اند. این رفتار دوگانه نشان می‌دهد که جبهه اصلاح‌طلبان به درستی نمی‌داند چه رفتاری باید پیش بگیرد.

د. اقبال مردمی نسبت به اصلاحات و اصلاح طلبان کم شده است. این کم‌اقبالی در میان نخبگان اصلاحات نیز مشخص است. بررسی مواضع برخی نخبگان و تئوریسین‌های اصلاح‌طلب (نه سیاستمداران و رهبران) در مورد حمایت از ناصر همتی و مخالفت جدی با جامعه اصلاح‌طلبان، محمد خاتمی و حتی میرحسین موسوی این مطلب را به خوبی نشان می‌دهد.

چهار مورد فوق الذکر نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دچار نوعی اضمحلال درونی شده‌اند. شرط اول قدرت حزبی تاثیر فراگیر و اجماع سازی است و اصلاحات در روزهای اخیر از این قدرت بی‌بهره شده است.

در این میان، در دل اصلاحات برخی از عبور از اصلاحات، انقلاب اصلاحات یا شکل‌گیری جنبش سوم سخن گفته‌اند. این افراد که شامل برخی خبرنگاران، فعالان سیاسی و اعضاء کارگزاران می‌شوند، معتقدند با حمایت از ناصر همتی می‌توانند یک جبهه سوم را که نه اصلاح‌طلب است و نه اصول‌گرا، شکل داده و از این طریق، از اصلاح‌طلبی نیز عبور کنند. برخی از این اشخاص معتقدند اصلاح‌طلبی سنتی زیاده از حد آرمان‌گرا و غیر پراگماتیک است و در بزنگاه‌های تاریخی قدرت تصمیم گیری ندارد.

با وجود این تئوری، بسیاری معتقدند اتفاقا این نظریه جبهه سوم خود بسیار آرمان‌گرایانه و غیر عملی است و با وجود شخصی مانند همتی هرگز شکل نمی‌گیرد. استدلال مخالفان این است که نه شخصیت همتی آنقدر کاریزماتیک است که بتواند حزب بسازد، نه شعارهایش که بیشتر سلبی است و حرف جدیدی ندارد می‌تواند جذاب باشد و نه آنقدر تاریخچه و گذشته سیاسی قدرتمندی دارد که بتواند خود را از امتداد دولت روحانی جدا کرده و به صورت مستقل فعالیت نماید. اینها همه نشان می‌دهد که با همتی جبهه سوم شکل نمی‌گیرد و این جنبش که جهت جلب حمایت کسانی که از دوگانه اصلاح‌طلب - اصولگرا خسته شده‌اند، شکل گرفته، مرده به دنیا می‌آید.

با این حال، آنچه مشخص است این است که اصلاح‌طلبان در قلب خود و در سطح بزرگان، سیاستمداران و رهبران دچار یک شکاف شده اند. گروهی از آنها را می‌توان شاخه پراگماتیک و سلبی نامید که حاضرند برای بقای در قدرت با افراد غیر اصلاح‌طلب هم توافق و ائتلاف کنند و گروه دیگر شاخه سنتی است که دیگر نمی‌خواهد تجربه تلخ ائتلاف با حسن روحانی را تکرار نماید.
باید صبر کرد و دید که در آینده و بعد از انتخابات این دو شاخه چقدر از هم دور می‌شوند و آیا اصلاح‌طلبی به دو شاخه بزرگ تقسیم می‌شود یا خیر.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • مورچه
    0

    همتی که عددی نیست بخوادنقش ناجی مردم رابازی کند برای روشن کردن تنور تنورنیست که ختی روشن شود . برای ایقای چنین نقشی نیازب هنرمندان سینمایی همچون پروزپرستوی و و و داشتید بادیالک های باحال بدبخت همتی دزدی باحساب کتاب رابلده بس

  • علی
    0

    ای کاش زودتر از این که کشور رو نابود میکردند از هم پاشیده بودند .

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      پس تو هم ميدوني اصلاح طلبان در زمين دشمن بازي ميكنند و حسن روحاني تا نابودي كشور رفت اما دست اراده خدا نگذاشت بسوز كه وقت سوختن

    • علي
      0

      وطن فروش حيف اسم ايراني رو تو بذارن

  • ناشناس
    0

    خداوکیل متن اصلاح طلبان وحضور در انتخابات که از همتی حمایت نکردند. بخوانید خودتان ببینید می دانید ومی فهمید. چی نوشتید جمله بندی. معنا. غلط املایی و...... بدهید. کلاس ششم بنویسد

    نظرات شما -
    • حسن علی منصور
      0

      شما خودت چی نوشتی؟؟؟

  • عادل
    0

    موج سوم یعنی دولت سوم روحانی موج سوم واقعی همان قشر خاکستری هستند که هیچکدام از سیاسیون قابلیت نمایندگی ان را ندارند ولی به موقع راه خود را انتخاب وپیدا خواهد کرد ضمنا اکثر به اصطلاح اصلاح طلبان دنبال قدرت هستند تا اصااح طلبی و تلاششان برای شورای شهر ناشی از همین موضوع است.... ا

  • سپیده
    0

    خانم بالا هم بالایت را دیدیم و هم پایینت را !هر دو اصلاح طلبان و اصولگرایان،را دیدیم.آزموده را آزمودن خطاست،رای بی رأی

    نظرات شما -
    • عزیز
      0

      سپیده عزیزم!!!!!!!عفت کلام داشته باش بااین روحیه ات معلومه خیلی پایه سخنرانی زاکانی نشستی.

    • ملول
      0

      عزیز. سپیده راست میگه . فقط احمق دوبار از یه سراخ گزیده مبشه. رای بی رای

  • محمد رضا عباسزاده
    0

    سلام به طراحان خبر فورى به نظر من اقاى همتى صد درصد انشاالله پيروز انتخابات است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها