کاهش تولید قارچ خوراکی در خراسان رضوی

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی گفت: تمامی نهاده‌ های تولید قارچ خوراکی افزایش قیمت داشته است و قیمت قارچی که در سال گذشته کیلویی ۲۹ هزارتومان بود امسال کیلویی ۴۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

کاهش تولید قارچ خوراکی در خراسان رضوی

علی صدیق‌پناه در خصوص وضعیت تولید قارچ در استان اظهار کرد: تولید قارچ وابسته به نهاده‌ها و مواد اولیه داخلی است و در این حوزه از مواد اولیه خارجی استفاده نمی‌شود. یکی از علت‌های کاهش تولید قارچ، کاهش مواد اولیه ازجمله نهاده است.

خشکسالی یکی از عوامل موثر در کاهش تولید قارچ خوراکی است

وی درمورد علت کاهش تولید قارچ افزود: خشکسالی یکی از عوامل موثر در کاهش تولیدقارچ خوراکی است. بعضی از واحدهای تولید قارچ نیمه صنعتی و بعضی دیگر سنتی هستند که این واحدهای سنتی به صورت فصلی کار می‌کنند و این امر باعث ایجاد نوسان در تولید شده است. این واحدها در فصل بهار مشغول می‌شوند و در فصل تابستان قادر به انجام تولید نخواهند بود. امسال که در فصل پاییز و زمستان با کمبود سرما و بارندگی مواجه بودیم و هوا متعادل بود، در برخی از واحدهای تولید که امکانات تاسیساتی مناسبی نداشتند تولید خوبی صورت نگرفت و به طبع آن در این زمینه کاهش تولید داشتیم.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی ادامه داد: در تولید قارچ خوراکی که از اسفندماه شروع می‌شود، بحث بستر رویش قارچ، کمپوست و بعد از آن خاک پوششی برای تولید مطرح است.

صدیق‌ پناه یکی دیگر از عوامل کاهش تولید قارچ را کمبود و کاهش تولید مرغ گوشتی دانست و اظهار کرد: کاهش تولید مرغ گوشتی و درنتیجه کود مرغی در اواخرسال گذشته هم باعث افزایش قیمت مرغ شد و هم بر قیمت تمام شده قارچ اثر گذاشت که این مساله برروند تولید قارچ خوراکی نیز تاثیرگذار بود.

وی در خصوص مشکلات تهیه خاک پوششی واحدهای تولید قارچ بیان کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ واردات خاک پوششی با ارز ۷۰۰۰ تومان الی ۱۲ هزارتومانی انجام می‌شد. ولی در حال حاضر اگر واردات خاک پوششی انجام گیرد با ارز ۲۸ هزارتومانی است. بخشی از این خاک پوششی از داخل و بخش دیگر از پسماندی که از واحدهای تولید به‌دست می‌آید و ما آن را فرآوری و ترکیب می‌کنیم، تهیه می‌شود.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمامی نهاده های تولید قارچ خوراکی افزایش قیمت داشته است و قیمت قارچی که در سال گذشته حداکثر کیلویی ۲۹ هزارتومان بود امسال حداکثر تا ۴۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت قارچ خوراکی ناشی از وجود واسطه گری‌ها است

صدیق‌ پناه ضمن بیان اینکه « افزایش قیمت قارچ خوراکی ناشی از وجود واسطه گری نیز است» تصریح کرد: در سال گذشته هرکیلو کلش را با قیمت ۱۳۵۰ تومان خریداری می‌کردیم. ولی امسال از ۳۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت وجود داشته است. کشاورزان به دلیل اینکه از زمین دوباره استفاده کنند و کشت بعدی را آغاز کنند و یا اینکه عده‌ای می‌خواهند از این کود برای بخش دامداری استفاده کنند، نهاده را پیش فروش کردند و واسطه‌ها باعث افزایش قیمت شده‌اند و هزینه تولید بالا رفته است.

وی با بیان اینکه قیمت نهاده هم در سال ۹۹ و هم در سال جاری افزایش داشته است، عنوان کرد: ما در تلاش هستیم که سود تولید کننده و پرورش دهنده افزیش پیدا نکند ولی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها ممکن است قیمت قارچ بسته‌بندی شده تا ۶۵ هزارتومان و قارچ فله تا۴۰ هزار تومان نیز برسد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها