درباره رد صلاحیت آقای هاشمی در سال ۱۳۹۲

عباس عبدی: یا شورای نگهبان خلاف واقع می گوید یا مصلحی/ صلاحیت او برای خبرگان رد می شود؟

شورای نگهبان که جداکننده حق و باطل معرفی می‌شود افشاگری آقای مصلحی درباره رد صلاحیت مرحوم هاشمی در سال ۱۳۹۲ را به کلی رد کرده است. پس یکی از این دو، خلاف واقع می‌گویند. خلاف واقعی مسلم و قطعی.

عباس عبدی: یا شورای نگهبان خلاف واقع می گوید یا مصلحی/ صلاحیت او برای خبرگان رد می شود؟

عباس عبدی نوشت: آقای حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات در دوره آقای احمدی‌نژاد، درباره رد صلاحیت آقای هاشمی در سال ۱۳۹۲ اعلام می‌کند که «براساس گزارش کف خیابان آقای هاشمی رای می‌آورد و بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گفتند مگر ما مُرده‌ایم که این اتفاق بیفتد؟... من گزارشی در دو صفحه از جهت مصلحت نظام نوشتم و به شورای نگهبان رفتم و گفتم که ردصلاحیت آقای هاشمی به مصلحت نظام است. یکی از حقوقدانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند؟ گفتم من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

در همان زمان هم این خبر از قول آقای هاشمی اعلام شد. در نتیجه سخنگوی شورای نگهبان درصدد رد آن برآمد و گفت: «وزیر اطلاعات اصلا نسبت به هاشمی حرفی نزدند... فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان بیاید و بگوید ایشان رای می‌آورد و شورای نگهبان هم او را رد صلاحیت کند، در این صورت اصلا شورای نگهبان نداریم. چند آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع.»

اکنون و پس از اظهارات روشن آقای مصلحی که تاییدکننده خبر قبلی بود، سخنگوی شورای نگهبان آن را رد کرده و نوشته است که: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به‌ شدت اعتراض شد و اعضای آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»

تا اینجای کار فهم ماجرا چندان پیچیده نیست. پرسش اصلی این است که آقای مصلحی اکنون به عنوان نامزد خبرگان رهبری در همین دوره برای استان تهران تایید صلاحیت شده است. یعنی مجتهدی است که شائبه دروغ، آن هم علیه شورای نگهبان در او وجود دارد. از سوی دیگر شورای نگهبان که جداکننده حق و باطل معرفی می‌شود نیز افشاگری آقای مصلحی را به کلی رد کرده است. پس یکی از این دو، خلاف واقع می‌گویند. خلاف واقعی مسلم و قطعی.

اگر آقای مصلحی اینها را علیه شورای نگهبان جعل کرده، در این صورت بلافاصله باید صلاحیت او برای مجلس خبرگان فعلی رد شود. شورای نگهبان این را بارها گفته‌اند که حق بررسی صلاحیت را تا لحظه آخر و حتی پس از رای‌آوری دارند. در اینجا باید صلاحیت او را رد کنند. اگر رد نکنند چه می‌شود؟ معلوم می‌شود که طرف مقابل که شورای نگهبان باشد یا حداقل سخنگوی آن فاقد ویژگی‌های لازم برای رد و تایید صلاحیت است. در نتیجه آقای مصلحی یا دیگران تاییدیه خود را از جایی گرفته‌اند که فاقد صلاحیت است. این امر موجب می‌شود که مصلحی نیز استعفا دهد، زیرا نباید از جایی تاییدیه بگیرد که اطمینان دارد آنان خلاف واقعه گفته‌اند.

حل این تعارض آزمون مهمی برای هر دو طرف است. البته قبلا هم از این تعارضات بود. نمونه آن اتهامات آقای صادق لاریجانی و محمد یزدی دو عضو فقهای شورای نگهبان علیه یکدیگر بود که معلوم نشد با این اتهامات آنان چگونه می‌توانند در آن جایگاه مهم انجام وظیفه کنند؟

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • محمد
    0

    باید قضیه برای مردم روشن شود و گرنه تبعات آن دامنگیر کشور می شود

  • مش جمعه
    0

    باتوجه به شواهد و گفته های مرحوم رفسنجانی حرف های مصلحی صحیح هست.دیگر جدا کننده حق و باطل مبدل به نابود کننده حق شده است.

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      شورای نگهبان بیانه رسمی نداره!...این نظر شخصی کدخداییه که مصلحی خلاف واقع حرف زده!!ربطی به شورای نگهبان نداره!...اینکه مصلحی این مطالب رو در شورای نگهبان زده از این بابت نبوده که شورای نگهبان از مرحوم رفسنجانی اطلاع نداشته!!...بلکه خوب هم اطلاع داشته!!...حرفای جناب مصلحی از باب تاکید بوده!...اینکه دیگه واضحه!

    • ماس موسی
      0

      شورای نگهبان استصوابی و مصلحی ننگ بر نیرنگتان مرگ بر ساواکی و خودسری مرگ بر کمونیست

    • زرگانی
      0

      ماس موسی جان سلام...چرا اینقدر به دیگران مرگ مرگ میگید!!....خخخخ....بشینید نقد کنید!!...چرا با دنیا تعامل نمیکنید!!...مدام شعارتون شده مرگ مرگ!!...خخخخ...چرا نمیگید زنده باد تعامل سازنده!؟؟

  • ناشناس
    0

    تورا سنه نه عباس خان نخود هر آش

    نظرات شما -
    • 1400
      0

      چطور به اون ربطی نداره ولی به تو ربط داره ؟ اگر معتقد به آزادی بیان باشیم همه باید نظرات خود را بتوانند با خیال راحت بیان کنند. قرار نیست کسی که موافق یک جریان هست هرچه میخواد بگوید و برای دیگران ممنوع باشد . همدیگر را تحمل کرده و دوست داشته باشیم

    • زرگانی
      0

      عباس عبدی حامی روحانیه!

  • جیز
    0

    عجیبه که یکی هنوز دنبال منطق کار میگردد.

  • قلندر واقعی
    0

    درود خدا بر شرف آزاده مرد عباس عبدی کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی بله این آخرت به دنیا فروشان روی این سعد را سفید کردند همه رهزن همه گرگ معصیت های بزررررررگ عصر خواری عصر ذلت دوره کوچ عصر هجرت موسم بی اعتنائی عصر بیمار روانی عصر بی هویت ما سر بلندی اراذل جزوه های تکه پاره قوم رنجیده و غافل ....

  • هموطن
    0

    این مصداق ظلم است و خداوند ظالم را در دنیا و اخرت مورد باز خواست می کند اگر حق وتو بد است حق وتوی شورای نگهبان هم بد است حقیقت کاری که شورای نگهبان دارد انجام می دهد ضربه به نظام است این در ردیف منافقین است

  • ماس موسی
    0

    درود بر شرف عباس عبدی اگر افشاگری شما نبود مصلحی خودشو چپونده بود در شورای مصلحت خبرگان رهبری ای کاش شورای نگهبان استصوابی یه جین کارشناس مثل آقای عبدی داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها