راه‌ اندازی کسب‌ و کار با ۱.۵ میلیون تومان و اشتغال ۲۵ نفر در بوئین زهرا

یک کارآفرین قزوینی گفت: یک سال و نیم پیش با یک و نیم میلیون تومان کسب و کار تولید محصولات چرمی را راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر برای ۲۵ نفر شغل ایجاد کردیم؛ محصولات تولید شده نیز توسط یک تاجر به عراق صادر می‌شود.

راه‌ اندازی کسب‌ و کار با ۱.۵ میلیون تومان و اشتغال ۲۵ نفر در بوئین زهرا

سعید جمالی اظهار کرد: یک سال و نیم پیش با یک و نیم میلیون تومان کسب و کار تولید محصولات چرمی را راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر برای ۲۵ نفر شغل ایجاد کردیم.

تولید چرم در منازل توسط بانوان صورت می‌گیرد و در کارگاه نیز آموزش‌ها ارائه می‌شود، پس از آموزش افراد علاقه‌مند در کارگاه جذب می‌شوند معمولاً درآمدها بستگی به کارکرد فعالان دارد و معمولاً از ماهانه ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند.

وی تصریح کرد: برای فروش محصولات چرمی اغلب تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند ولی یکی از تجار محصولات را سفارش می‌دهد و ما پس از تولید آن را تحویل می‌دهیم، این صادرکننده محصولات را به عراق صادر می‌کند.

این کارآفرین اظهار کرد: در تولید محصولات چرمی قیمت یراق‌آلات وارداتی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و در این خصوص مشکلات عدیده‌ای داریم؛ با یک تولیدکننده ایرانی مذاکره کردیم و قالب‌سازی انجام شد ولی کیفیت یراق‌های تولید شده بسیار پایین بود و مشتریان از آن استقبال نکردند؛ در حال مذاکره با چند واردکننده هستیم تا ملزومات لازم برای محصولات چرمی را تأمین کنند.

وی گفت: اگر در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تسهیلات ارائه شود با خرید دستگاه‌های لیزر و برش، حکاکی چرم، چرخ خیاطی چرم و پرس در تولید محصولات چرمی خودکفا خواهیم شد چراکه در حال حاضر برخی مراحل را برون‌سپاری می‌کنیم و سفارشات را به‌موقع تحویل نمی‌دهند.

جمالی بیان کرد: علاوه بر عرصه چرم از سال ۸۵ در عرصه تولید کیک و کلوچه و شیرینی فعالیت دارم و ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: با خرید تجهیزات مکانیزه می‌توانیم افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم؛ برای سال جاری در نظر داریم طرح توسعه کارگاه را اجرایی کنیم که با این اقدام ۳۵ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

این کارآفرین توضیح داد: مواد اولیه را به دشواری تهیه می‌کنیم، در شهرستان بوئین‌زهرا مشکلاتی در تأمین مواد اولیه داریم و مجبور هستیم مواد خود مانند روغن، شکر و حتی آرد را از بازار آزاد تهیه کنیم؛ طی چند ماه گذشته قیمت روغن کره‌ای به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و ۲ برابر شده است.

هر کیلو شکر دولتی کیلویی ۸۰۰۰ تومان است که متأسفانه آن را در بازار آزاد ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم و مسئولین شهرستان هیچ فکری برای این معضل نمی‌کنند؛ قیمت تمام شده روی محصول تأثیر دارد در کنار آن نیز توانایی خرید مواد اولیه با حجم بالا را نداریم.

وی بیان کرد: اغلب مشاغل کوچک و خانگی در فروش مشکل دارند اما ما این مشکل را به واسطه عرضه محصولات خود در فروشگاه‌ها و قنادی‌هایی که به‌دلیل کرونا و مسائل مالی کارگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند حل کرده‌ایم.

جمالی افزود: اغلب بانوان سرپرست خانوار در کارگاه‌های تولید چرم و قنادی فعالیت دارند که با همراهی مسئولان می‌توانیم تعداد بانوان بیشتری را در کارگاه‌ها مشغول به کار کنیم تا به نوبه خود ادای وظیفه کرده باشیم.

این کارآفرین در پایان سخنانش یادآور شد: بهتر است مسئولین در تأمین مواد اولیه همراهی داشته باشند و موانعی که جلوی پای تولیدکنندگان قرار دارد را رفع و صدور مجوزها را سهل کنند؛ مواد اولیه و قیمت‌گذاری بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان است چراکه برای قیمت‌گذاری هیچ کارشناسی صورت نمی‌گیرد.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها