اصفهان با کمبود بیش از ۳ متر مکعب بر ثانیه آب آشامیدنی مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: این استان با آغاز فصل گرم سال و افزایش مصرف با کمبود ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه آب شرب مواجه است.

اصفهان با کمبود بیش از ۳ متر مکعب بر ثانیه آب آشامیدنی مواجه است

هاشم امینی به مقایسه‌ای بین ظرفیت آبی استان اصفهان در سال ۸۹ و ۱۴۰۰پرداخت و افزود: ظرفیت آبی در سال ۸۹ به میزان ۱۵.۳ متر مکعب آب بود که اکنون به ۱۲.۸ متر مکعب رسیده است.

وی علت این کاهش ظرفیت را از یک سو خشک شدن چاه‌های فلمن و کم شدن ظرفیت دیگر چاه‌ها و از سویی اضافه شدن برخی صنایع حساس و راهبردی به حوزه آب شرب مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه عنوان کرد و گفت: این صنایع در گذشته از آب رودخانه استفاده می‌کردند ولی در شرایط حاضر با خشکی زاینده‌رود از آب شرب استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: سال ۸۹، ۹۳۵ هزار انشعاب در استان اصفهان وجود داشت که الان به یک میلیون و ۴۱۲ هزار رسیده است.

امینی خاطرنشان کرد: اکنون تصفیه‌خانه باباشیخعلی ظرفیت تصفیه ۱۱.۳ مترمکعب آب در ثانیه را دارد که با احتساب چاه‌ها و دیگر منابع درمجموع ظرفیت تامین آبی استان ۱۳ هزار و ۸۵۰ لیتر در ثانیه است و این در حالیست که نیاز آبی استان ۱۷ هزار و ۵۰ لیتر در ثانیه است.

وی اضافه کرد: امسال بیشتر نیروگاه‌های برقابی دچار مشکل شدند چون خشکسالی در مخازن سدی در ۵۳ سال گذشته بی‌سابقه است و سد زاینده‌رود نیز از این امر مستثنی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: بارش‌ها در سال آبی جاری به زیر ۹۰۰ میلی متر رسیده که شرایط سختی را برای استان ایجاد کرده است.

تکمیل سامانه دوم آب شرب اصفهان ضروری است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایل مهم وضعیت نامناسب شرایط تامین آب شرب، افت فشار و قطع آب در برخی شهرستان‌های استان در مدار قرار نگرفتن سامانه دوم آبرسانی اصفهان است.

امینی با بیان اینکه این سامانه باید در سال ۸۷ در مدار قرار می گرفت، گفت: با همت استاندار فعلی و با تزریق اعتبارات ، شرکت آب منطقه‌ای پیگیر اجرای این طرح شده است.

وی همچنین با اشاره به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش دمای هوا در روزهای جمعه ، شنبه و یکشنبه به حدود ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد گفت: روزهای سختی را در حوزه آب شرب در پیش داریم زیرا وقتی که دما از ۳۹ درجه به بالا می‌رود هر یک درجه افزایش دما ۱۰ درصد به مصرف آب شرب به دلیل پیوستگی استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی، کولرها و استحمام اضافه می شود.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان و حتی دیگر فصول مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها