پشت پرده بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی علیه ایران

رفتارهای آمریکا و اروپا در به بازی گرفتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانگر تقلای غرب برای باج‌خواهی از ایران در مذاکرات وین است.

پشت پرده بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی علیه ایران

سه کشور اروپایی طرف برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته‌اند کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد نیاز را بدون تأخیر در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: «در قطعنامه ژوئن 2020 شورای حکام از ایران خواسته شده بود کاملاً با آژانس همکاری کرده و بدون تأخیر بیشتر درخواست‌های آژانس را اجابت کند.»
سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند: «تنها از طریق همکاری ایران کامل ایران است که مدیرکل آژانس اتمی می‌تواند سئوالات برجسته پادمانی را حل کرده و این مسئله را از دستور کار شورا خارج کند.» انتشار این بیانیه در حالی است که گزارش اخیر آژانس نه بر اساس واقعیت‌ها بلکه بر اساس رویکردی سیاسی توسط گروسی مدیرکل آژانس ارائه شده است.

ایران به اذعان ناظران جهانی بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است و حتی در زمان اجرای مصوبه مجلس برای عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با آژانس، توافقی سه ماهه صورت داد تا فرصتی باشد برای آژانس که بتواند طرف‌های برجامی را به اجرای تعهداتشان وادار سازد و حتی این توافق را برای یک ماه تمدید نمود.

آژانس اما به جای استفاده از فرصت مذکور جهت اقناع طرف‌های دیگر برجام برای اجرای تعهداتشان، به سیاسی‌کاری و همراهی با غرب برای جوسازی علیه ایران روی آورد و بار دیگر عدم استقلال آژانس را به جهانیان نشان داد.
نکته آنکه؛ ایران همکاری با آژانس در چارچوب پادمان را کامل انجام داده و بر اساس حق خود، از ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خودداری کرده است لذا خواسته‌های آژانس در گزارش اخیر ورای مسئولیت و صلاحیت آژانس بوده و عملا باطل و مردود است. بیانیه اروپا و آمریکا هم چون بر اساس یک گزارش نادرست و مردود صادر شده به طریق اولی هیچ وجاهت قانونی ندارد.

از سویی؛ کشورهای اروپایی در حالی خواستار همکاری ایران با آژانس شده‌اند که خود با عدم اجرای تعهدات برجامی، زمینه‌ساز شرایط موجود هستند، لذا اگر قرار به بازخواست باشد همین کشورها به دلیل نقض و عدم اجرای برجام باید مورد بازخواست قرار گیرند.

از سوی دیگر؛ رفتارهای آمریکا و اروپا در به بازی گرفتن آژانس بیانگر تقلای غرب برای باج‌خواهی از ایران در مذاکرات وین است. آنها به دنبال بازگشت مجانی و بی‌هزینه آمریکا به برجام هستند تا با ادامه سیاست فشار حداکثری در قالب فشار هوشمند، مذاکره‌ی همراه با تهدید و تحریم را ادامه دهند.

با این حال ایران تاکید دارد که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در کنار توسعه دانش هسته‌ای رفتارش در قبال برجام را بر اساس رفتار طرف‌های مقابل تنظیم کرده و از اصل لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن کوتاه نمی‌آید.
غرب باید بداند که چنین رفتارهایی نه تنها موجب حل مسئله نخواهد شد بلکه زمینه‌ساز تصمیمات جدیدی از سوی تهران می‌شود که پیامدهای آن متوجه کشورهایی است که با زیاده‌خواهی و اصرار بر تحریم‌های ظالمانه، زمینه‌ساز شکست برجام شده‌اند.

منبع: نورنیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • هرمز
    0

    روحانی و همتی همچنان منتظر میوه برجام هستند. چقدر بدبخت هستید ک هنوز نفهمیدید اروپا و آمریکا سرکارتون گذاشتن. حالا باز هم بگید نگذاشتن !!!

  • سرباز
    0

    مجلس انگار ره زدین رفت کو اقتدار آخه نماینده ای که با 7000 رای آمده مجلس باید برای 80 میلیون ایرانی تصمیم بگیرد یا تصمیم جهانی بگیره

  • ربیع
    0

    هر چی میکشیم از همین تمدید های مدید است یعنی استمرار طلبی در سیاست خارجی غربیها هم این تمدیدها را عدم توان تصمیم گیری در ایران تعبیر میکنند نه صبر استراتژیک یا حسن نیت یا هر اسم دیگری.....

  • کاربر ناشناس
    0

    جناب آقای صالحی خوش خدمتی کردی نتیجه کرفتی ۴سال اربابت خوش خدمتی کرد نتیجه نکرفت شما چقدر ببو هستید که هنوز میخواهید برای آمریکا وازنابش تا کمر خم شویدکی میخواهد حکومت ننگین شما تمام مردم یه نفس راحت بکشن .

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا وکیلی دولت تدبیر ‌بعد از هشت سال مذاکرات هیچ گلابی را سفره مردم نیاوردند

  • اشنا
    0

    از این به بهد انشالله روحانی نیست که سبیلش کنید این گوی و این میدان چطور شد در مناظره ها همه از احیای برجام حرف می زدند حتی زاکانی سیاست مملکت را طوری چیدید که نه راه پس دارید نه راه پیش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها