ارسال پرتابه‌ای برای شلیک مستقیم به پهپادها

وزارت دفاع آمریکا اقدام به ساخت پرتابه‌ای برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها کرده است که می‌تواند به هوا پرواز کرده و به پهپادها شلیک کند.

ارسال پرتابه‌ای برای شلیک مستقیم به پهپادها

"آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) سیستم جدیدی ساخته است که قادر به پرتاب یک وسیله پرنده برای هدف قرار دادن پهپادها در هوا است.

این سیستم برای پرتاب در مناطق شهری ساخته شده است تا مردم و زیرساخت‌ها را هرچه بیشتر تا حد ممکن ایمن نگه دارد.

این سیستم دفاعی جدید حاصل یک پروژه چهار ساله موسوم به " نیروی محافظت متحرک"(MFP) برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادهای غیر مجاز در مناطق شهری است.

این سامانه هوایی تهاجمی بدون سرنشین(C-UAS) با به پرواز درآوردن پرتابه‌هایی مشابه با پهپادها، پهپادهای دشمن را با شلیک مستقیم سرنگون می‌کند. هدف از استفاده از این پرتابه‌ها محافظت از مناطق پرجمعیت بدون آسیب‌های جانبی است.

در نهایت، امید این است که بیشترین آسیب محدود به سقوط پهپاد دشمن روی زمین باشد.

اما این سیستم دفاعی چگونه کار می‌کند؟ فناوری "دارپا" از یک رادار باند ایکس ساخته شده است که به صورت خودکار، تهدیدات هواپیماهای بدون سرنشین را حس و شناسایی می‌کند. سپس این سیستم به لطف یک موتور تصمیم‌گیر خودکار متصل به یک سیستم کنترل و فرمان، اهداف حمله را با رهگیرها و پرتابه‌ها هماهنگ می‌کند. سپس این پرتابه‌های بدون سرنشین به پرواز درمی‌آیند و پهپاد مهاجم را در هوا مورد اصابت قرار می‌دهند و سرنگون می‌کنند.

پرتابه مذکور، جریان‌های قوی را به سمت پهپاد دشمن شلیک می‌کند که در نهایت منجر به اختلال و از کار افتادن پروانه‌های آن و در نهایت سقوط آن می‌شود. این کار به نظر ساده می‌رسد، اما کار زیادی برای تهیه یک راه حل یکپارچه متشکل از حسگرها و خودکار بودن انجام گرفته است تا این سیستم از قدرت بیشتری نسبت به سیستم‌های فعلی برخوردار باشد.

"گرگوری آویکولا" مدیر برنامه "MFP" در دفتر فناوری تاکتیکی دارپا گفت: از آنجا که ما روی حفاظت از امکانات متحرک متمرکز بودیم، این برنامه بر راه‌حل‌هایی بهینه از نظر اندازه، وزن و قدرت تأکید داشت. این سیستم همچنین به ما امکان می‌دهد سیستم‌های مقرون به صرفه‌تر و اپراتورهای انسانی کمتری داشته باشیم.

به طور کل اقدامات و سیستم‌های مقابله با حملات هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها در حال پیشرفت هستند و همانطور که در سیستمی موسوم به "THOR" مشاهده می‌شود، اغلب از پرتوهای لیزر یا پرتاب تور و یا شلیک گلوله برای ساقط کردن پهپادهای مهاجم استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها