محل دفن زباله‌ های بیمارستانی کرمانشاه مورد تأیید محیط‌ زیست نیست

مدیرکل محیط‌ زیست استان کرمانشاه گفت: محل دفن زباله‌ هایی بیمارستانی در استان کرمانشاه واقع در سراب قنبر مورد تأیید محیط‌زیست نیست.

محل دفن زباله‌ های بیمارستانی کرمانشاه مورد تأیید محیط‌ زیست نیست

فریدون یاوری در نشست خبری با اشاره به اینکه "پایان هر فصل فهرستی از صنایع آلاینده تهیه می‌شود" اظهار داشت: در این فرایند در هر فصل حداقل یکبار از هر صنعت نمونه‌برداری انجام می‌‌شود و در صورت مغایرت با شاخص‌های زیست محیطی در مرحله اول تذکر داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل گذشته 34 مورد صنایع آلاینده در استان شناسایی شد عنوان کرد: در صورت رفع نشدن آلودگی‌ صنعت مورد نظر مشمول قانون تجمیع عوارض می‌شود که براساس آن صنایع متخلف باید یک درصد فروش را به حساب خزانه‌داری محیط‌زیست واریز کنند که بعدها صرف جبران خسارات زیست‌محیطی شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده آلودگی رودخانه قره‌سو مربوط به فاضلاب انسانی است گفت: 65 درصد فاضلاب انسانی وارد رودخانه قره‌سو می‌شود و فاضلاب هیچ صنعتی به صورت خام وارد این رودخانه نمی‌‌شود؛ البته 4اصلاب سن مجموعه صنعتی ممکن است تحت تأثیر سیلاب نبرد رودخانه شود که پرونده وی در محاکم قضایی در حال پیگیری است.

یاوری با اشاره به اینکه 23 بیمارستان استان مجهز به سیستم غیرسوز و بی‌خطر کردن زباله هستند و سپس به مکان دفن منتقل می‌شوند گفت: مکان کنونی در "قنبر" مورد تأیید محیط‌زیست نیست و دانشگاه علوم پزشکی باید سریع‌تر مکان جدید را تعیین تکلیف کند در غیر این صورت مجبور به استفاده از اهرم‌های قانونی هستیم.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به عنوان نخستین استان در زمینه ساماندهی نخاله‌های ساختمانی اقدام کرد افزود: چند محل برای بازیافت این نخاله‌ها تعیین شده اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده هنوز هیچ کانون تولیدکننده گرد و غبار در استان شناسایی نشده است عنوان کرد: امسال به دلیل خشکسالی و کمبود بارش شدید نگران افزایش تعداد روزهای آلوده از نظر گرد و غبار هستیم.

وی افزود: در سال 98 هیچ روز آلوده‌ای گزارش نشد اما در سال 99 در مجموع 12 روز و در دو ماه ابتدای امسال 6 روز آلوده گزارش شده و سبب ایجاد نگرانی می‌شود.

یاوری با اشاره به اینکه خشکسالی امسال سبب شروع زودرس آتش‌سوزی‌ها شده است گفت: 14 گروه برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها تشکیل و تجهیزات انفرادی تأمین و با دستگاه‌های دیگر هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه نخستین تأثیر خشکسالی بر کاهش دبی رودخانه‌ها و از بین رفتن تعداد زیادی از ماهیان از جمله رودخانه راوند بود افزود: باید از برداشت بی‌رویه آب به ویژه توسط کشاورزان جلوگیری و همچنین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه‌ها توسط آب منطقه‌ای رعایت شود.

یاوری با بیان اینکه بیش از 200 هزار هکتار منطقه تحت مدیریت محیط زیست در استان وجود دارد گفت: اکنون 60 نفر محیط‌بان در استان وجود دارد که این میزان یک چهارم استاندارد‌ها است اما برنامه‌ای برای جذب محیط‌بان در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه سطح مناطق حفاظت شده در استان در سال گذشته 7 درصد بود در حالی که استاندارد جهانی 14 درصد است افزود: اکنون با افزایش محیط‌بان به 10 درصد رسیده که از نرمال کشوری دو درصد و از نرمال جهانی چهار درصد کمبود دارد.

یاوری با بیان اینک حفاظت از محیط زیست شبانه روزی است گفت: تعداد تخلفات مکشوفه در زمینه شکار و صید در سال 99 نسبت به 98 حدود 45 درصد افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها