حمله موش ها به باغداران خفر فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر استان فارس گفت: با شروع فصل گرما از یک‌ طرف و خشکسالی از طرف دیگر شاهد هجوم موش‌ ها به سمت باغ‌ های این شهرستان هستیم.

حمله موش ها به باغداران خفر فارس

ارسلان‌ صالحی افزود: خشکسالی‌های اخیر باعث شده که موش‌های مهاجم از کوه‌ها و دشت‌های اطراف به باغ‌ها و مزارع حمله کنند و باعث ایجاد خسارت شدیدی به محصولات شوند.

وی بیان کرد: در مرحله اول باید پناهگاه روزانه موش‌ها از بین بروند و با حذف خار و خاشاک‌ و علف‌زارهای اطراف مزارع، این جوندگان فاقد پناهگاه خواهند شد و در مرحله بعد، لانه‌کوبی دوره‌ای و شناسایی لانه‌های تازه و نوزادان جدید موش‌ها ضرورت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خفر گفت: حفظ اکوسیستم طبیعی مانند دشمنان موش‌ها از جمله شغال و روباه و مار برای کنترل موش‌ها و واردکردن آب در لانه‌های آن‌ها، از دیگر روش‌های طبیعی مقابله با این جوندگان مزاحم است.

وی با بیان اینکه استفاده از طعمه‌های آماده موجود در سم‌فروشی‌ها و قراردادن در مسیر موش از روش‌های کنترل جمعیت موش‌هاست، اضافه کرد: قراردادن چسب‌های مخصوص موش همراه با ورقه‌های سنگین‌تر، به دلیل جثه بزرگ موش‌ها، در جلوی لانه‌ها و آغشته‌کردن ورقه به سم، از دیگر راهکارهای مبارزه با این جوندگان است.

صالحی اضافه کرد: استفاده از طعمه‌های مسموم برای از بین بردن جوندگان یکی دیگر از روش‌های کنترل حملات موش‌هاست، به این منظور از ذرت آسیاب شده همراه با گچ ساختمانی به نسبت ۵۰-۵۰ و مقدار کمی سم بی‌بو پیریمتیدین یا پریمور و ریختن طعمه در جلو لانه‌های شناسایی شده می‌توان بهره کرد، البته برای این کار باید از دستکش استفاده کرد و طعمه نیز در جای خشک ریخته شود.

وی ادامه داد: استفاده از یونجه تازه آغشته به سم فسفر دو زنگ یا همان سم سیاه موش از روش‌های دیگر است که برای این کار بایست مقداری سم درون سطل پر آبی ریخته شود و یونجه را به آن آغشته کرد و داخل لانه در مسیر حرکت موش قرار داد.

وی بیان کرد: روش‌های سنتی نیز برای از بین این جوندگان توسط کشاورزان انجم می‌شود که از جمله آن‌ها، استفاده از دود اگزوز موتورسیکلت است که با افزودن مقداری روغن به بنزین دود ناقص تولید می‌کند وبا اتصال لوله برزنتی به اگزوز و داخل کردن آن در لانه‌ها، موش‌ها از بین می‌روند.

صالحی گفت: مراحل مبارزه با موش مستلزم لانه‌کوبی به صورت گروهی و شناسایی لانه‌های جدید موش‌هاست و چنانچه هماهنگی بین کشاورزان صورت نگیرد، این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: چنانچه کشاورزان نیاز به مشاوره داشته باشند، واحد ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی خفر در همه روزها و ساعات در خدمت آنان خواهد بود.

شهرستان خفر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار داد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها