وال استریت ژورنال بررسی کرد

جنگ شرق و غرب وارد فاز جدیدی شد/ روش بایدن برای مقابله با پوتین و شی جین پینگ چیست؟

وال استریت ژورنال در مقاله ای به راهبرد دولت بایدن - هریس در برابر قدرت شرق و به خصوص چین و روسیه پرداخت.

جنگ شرق و غرب وارد فاز جدیدی شد/ روش بایدن برای مقابله با پوتین و شی جین پینگ چیست؟

وال استریت ژورنال نوشت: رئیس جمهور بایدن در اولین سفر خارجی خود تلاش خواهد کرد تا شرکای اروپایی و سایر ملت های دموکراتیک را در برابر آنچه که او افزایش تهدیدآمیز اقتدارگرایی می داند، متحد کند. این در حالی است که جهان با بحران های بهداشتی و اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کرونا روبرو است.

در ادامه این مطلب آمده است: آقای بایدن سالهاست که خواستار تقویت اتحادهای ایالات متحده است. بنابراین، یكی از وظایف اصلی وی در روزهای آینده در اروپا، دفاع از اولویت نظم لیبرال غربی به رهبری آمریكا است كه از زمان جنگ جهانی دوم برقرار است. آقای بایدن در سفر هشت روزه خود با مقاماتی از گروه هفت، اتحادیه اروپا و اتحاد دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار خواهد کرد.

این جلسات در حالی برگزار می شود که دولت چین به دنبال توسعه دامنه نفوذ خود در جهان و مقابله با برتری اقتصادی ایالات متحده است. زیرا این کشور بیماری همه گیر کرونا را پشت سر گذاشته و یک شریک تجاری عمده برای بسیاری از کشورهای جهان به شمار می رود. جالب اینکه، شی جین پینگ، رهبر چین طی یک تماس تلفنی دو ساعته با آقای بایدن در ماه فوریه به گفته افراد آشنا با محتوای تماس از برنامه پکن برای پشت سر گذاشتن ایالات متحده به عنوان قدرتمندترین کشور جهان صحبت کرد.

در همین حال، باید توجه داشته باشیم که روسیه نیز صادرکننده عمده گاز به آلمان و سایر کشورهای اروپایی است و اخیراً به اعمال قدرت نظامی خود در مرزهای اوکراین پرداخته است.

آقای بایدن ماه گذشته هنگام سخنرانی به سربازان خود در یك پایگاه نظامی در همپتون گفت: نبردی بین دموكراسی ها و اقتدارگراها در جریان است. هرچه دنیا پیچیده تر شود، اتفاق نظر دموكراسی ها با یکدیگر نیز دشوارتر خواهد بود و نزدیک شدن آنها به هم سخت می شود.

برخی متحدان اروپایی و آسیایی این سوال را دارند که آیا ایالات متحده پس از قطع روابط با متحدانش در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق که اغلب از کشورهای عضو ناتو به دلیل هزینه نکردن پول کافی برای دفاع انتقاد می کرد، می تواند به طور قابل قبولی دوباره به چنین اتحادهایی در درازمدت تکیه کند. گفتنی است، ترامپ همچنین با بسیاری از همتایان خود در گروه هفت به مشکل برخورد و حالا باید دید که بایدن می تواند اتحاد با این کشورها را زنده کند یا خیر.

از سوی دیگر، در مورد نحوه برخورد با چین و روسیه اختلافاتی بین متحدان وجود دارد. مثلاً از دیدگاه ژاپن، قدرت های اروپایی باید به ائتلاف برای مقابله با چین وارد شوند تا توکیو مجبور نباشد به تنهایی در مقابل پکن بایستد. ژاپن همچنین اعلام کرده است که خواستار بیانیه رهبران جی هفت علیه پکن در مورد مسائلی مانند فشار توسعه طلبانه اش در دریای چین شرقی و رفتار آن با اقلیت اکثراً مسلمان اویغور است.

در حالی که انگلیس و سایر کشورها در انتقاد از نقض حقوق بشر بسیار جدی عمل کرده اند، اما اگر کنفرانس تغییر آب و هوا به ریاست انگلیس در پاییز امسال در گلاسگوی اسکاتلند بخواهد به نتیجه ای دست باید، به همکاری چین نیاز خواهد بود. در نتیجه، مقامات انگلیسی تصریح کرده اند که انتظار ندارند در بیشتر بیانیه های مشترک منتشر شده در نشست جی هفت، نام چین بیایید و بیانیه ها مستقیماً این کشور را هدف قرار دهند. در عوض، گروه جی هفت احتمالاً ایده مبهم تری مبنی بر اهمیت ارزشهای دموکراتیک را برجسته خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اوایل سال جاری گفت که می خواهد از سناریویی که چندین کشور همه با هم قصد دارند علیه چین همراه شوند، جلوگیری کند. به گفته وی، این رویکرد مفید نخواهد بود، زیرا چین را وادار به تشدید استراتژی منطقه ای خود می کند و باعث می شود تا در زمینه های مشترک کمتر همکاری کند.

در همین ارتباط می توان به مواضع سفارت چین در واشنگتن اشاره کرد که تصریح می کند: تلاش برای جعل انواع بهانه ها به منظور دخالت در امور داخلی چین، صدمه زدن به حاکمیت این کشور و لکه دار کردن چهره ی پکن به خاطر بی توجهی به هنجارهای اساسی روابط بین الملل محکوم به شکست است.

گفتنی است، برنامه سفر آقای بایدن شامل نشست با رهبران جی هفت، جلسه ای با ملکه الیزابت دوم و مشاوره با رهبران ناتو و اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل است. وی سفر خود را با نشست با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ژنو به پایان می رساند. گفتنی است، انتظار می رود بایدن رهبر روسیه را در زمینه امنیت سایبری، حقوق بشر و سایر موارد تحت فشار قرار دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آقای بایدن در مصاحبه ای گفت که رئیس جمهور دهه آینده را امتحانی مهم در مورد اینکه آیا دموکراسی ها می توانند به عنوان یک قدرت مسلط در سراسر جهان باقی بمانند یا خیر، می داند. آقای سالیوان گفت: نگرانی های رئیس جمهور در مورد گسترش اقتدارگرایی در سراسر جهان، در هر کار مهمی که وی می خواهد انجام دهد، مدنظر قرار می گیرد.

آقای بایدن برخلاف پیشینیان اخیر خود در دفتر بیضی شکل، صریحاً برنامه داخلی سال اول ریاست جمهوری خود را با اهداف سیاست خارجی اش پیوند داده است. در سخنرانی های متعدد، او تصریح کرده که افزایش زیادی در هزینه های دولت در زیرساخت ها لازم است تا ایالات متحده بتواند از نظر اقتصادی با چین رقابت کند.

جمهوری خواهان در کنگره معتقدند که افزایش هزینه های عمومی لزوماً به ایالات متحده در رقابت با کشورهای دیگر در خارج از مرزهای آمریکا کمک نخواهد کرد. آنها می گویند: آقای بایدن در مورد آسیب پذیری دموکراسی صحبت می کند تا حواس دیگران را از برنامه ناقصش که متضمن افزایش مالیات و هزینه های بیش از حد است، منحرف کند. سناتور مارکو روبیو تصریح کرده است: تقریباً هر کاری که رئیس جمهور بایدن و دولت او انجام می دهند، وضعیت آمریکا را در جهان ضعیف می کند.

مایک دونیلون، مشاور ارشد کاخ سفید تصریح کرد: آنچه دموکراسی ها باید ثابت کنند این است که ما هنوز هم می توانیم به گونه ای عمل کنیم که نتیجه ی مثبتش را مردم در زندگی خودشان حس کنند.

همچنین در اجلاس ناتو، آقای بایدن در پی افزایش حملات باج افزاری که به گفته مقامات آمریکایی از سوی نهادهای روسی و سایرین انجام می شود، برای بهبود امنیت سایبری تلاش خواهد کرد. گفتنی است، کریستوفر وری، مدیر تحقیقات فدرال آمریکا این موضوع را با حمله ی تروریستی 11 سپتامبر مقایسه کرده است. البته، پوتین اتهامات غربی ها را در مورد حملات سایبری روسیه به طور گسترده رد می کند.

گفتنی است، دیدگاه های آقای بایدن، دستیاران و همکارانش تحت تأثیر کتاب "چگونه دموکراسی ها می میرند" نوشته ی استیون لویتسکی و دانیل زیبلات، اساتید دانشگاه هاروارد قرار گرفته است. در این کتاب هشدار داده می شود که دموکراسی ها اغلب به جای سرنگونی دولت از طریق تضعیف مداوم نهادها فرو می پاشند.

به طور کلی، بایدن در اولین سال ریاست جمهوری خود با مجموعه ای پیچیده از مسائل داخلی و خارجی روبرو است. اما به نظر می رسد، تلاشش برای حفظ دموکراسی ها از گزند اقتدارگرایی برایش اولویت دارد. حال باید دید که در شرایط فعلی و با وجود شکافی که میان آمریکا و متحدانش به وجود آمده است، تا چه اندازه وی می تواند در راستای متحد کردن دیگر کشورها با واشنگتن موفق عمل کند.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حاج کاطم
    0

    ب امید پاره کردن آمریکا توسط پوتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها