انتشار تصویر جدید از کاوشگر ژورانگ چین بر روی سطح مریخ

آژانس فضایی چین روز جمعه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) تصویر تازه از کاوشگر خود بر روی سطح مریخ را منتشر کرده است.

انتشار تصویر جدید از کاوشگر ژورانگ چین بر روی سطح مریخ

اداره ملی فضایی چین گفته است یک دوربین کنترل از راه دور را حدود ۱۰ متری سکو قرار داده و سپس برای گرفتن عکس کاوشگر را عقب برده است.

رُبات شش چرخ ژورانگ اکنون در منطقه‌ای وسیع موسوم به «یوتوپیا پلانیتیا» واقع در نیم‌کره شمالی سیاره مریخ قرار دارد. این حوضه عظیم با پهنای بیش از ۳ هزار کیلومتر در اثر برخورد جرمی با مریخ در اوایل تشکیل این سیاره به وجود آمده و برخی شواهد نشان می‌دهد که مدت‌ها پیش در این منطقه یک اقیانوس وجود داشته است. یوتوپیا پلانیتیا جایی است که ناسا در سال ۱۹۷۶ مأموریت فضایی خود موسوم به وایکینگ-۲ را روی آن انجام داد.

ژورانگ، به معنای «خدای آتش» در اساطیر چین، که روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) روی مریخ فرود آمد شباهت زیادی به کاوشگرهای روح (اسپریت) و فرصت (آپورچونیتی) متعلق به آژانس فضایی آمریکا ناسا در دهه ۲۰۰۰ دارد.

وزن این کاوشگر حدود ۲۴۰ کیلوگرم است و دکل‌ بلند آن دوربین را برای گرفتن عکس و کمک به ناوبری حمل می‌کند. پنج ابزار اضافی کار کانی‌شناسی سنگ‌‌های محلی و بررسی ماهیت کلی محیط، از جمله آب و هوا، را انجام می‌دهند.

مریخ نورد چینی آسوشیتید پرس

ژورانگ همچنین مانند مریخ‌نوردهای کنونی آمریکا یعنی «کنجکاوی» و «پشتکار» ابزاری لیزری برای شکستن سنگ‌ها و تحلیل شیمیایی آن‌ها دارد. همچنین دارای یک رادار برای جستجوی یخ‌های احتمالی موجود در زیر سطح است، قابلیتی که دستگاه‌های آمریکایی از آن برخوردار نیستند.

فرود آوردن مریخ‌نورد «ژورانگ» آخرین دستاورد بزرگ بلندپروازی‌های فضایی چین و در رقابت با آمریکاست.

چین پیش از این در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین فضانورد را راهی مدار زمین کرده و فضاپیمای «چانگ ای-۴» را نیز روی نیمه پنهان ماه فرو نشانده بود.

منبع: یورونیوز

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها