"سامانه گرمسیری"، اقتصاد، اشتغال و تولید را در استان ایلام متحول می‌کند

"سامانه گرمسیری"، اقتصاد، اشتغال و تولید را در استان ایلام متحول می‌کند

مطالعات طرح ملی سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی در تاریخ کشورمان از سال 1318 شروع شد و به برکت انقلاب اسلامی و با اتکا به توان داخلی و بهره‌مندی از نیروهای متخصص و متعهد و جهادی کشور به مرحله اجرا رسید این طرح که استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و قسمتی از خوزستان را در بر می‌گیرد از ابر پروژه‌هایی است که می‌تواند؛ استقرار و تثبیت جمعیت، تامین آب، انرژی و اشتغال مولد را برای استان‌های هدف با خود داشته باشد.

بالا رفتن تاب‌آوری اجتماعی و افزایش سطح امنیت مناطق اهداف طرح نیز از دیگر مزایای سامانه گرمسیری است که به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو اعتباری بالغ بر بر یک هزار و 500 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است و 16 هزار و 500 هکتار از اراضی مرغوب و حاصلخیز استان‌های ایلام و کرمانشاه را زیر کشت آبی به روش آبیاری نوین می‌برد.

افتتاح فاز سوم سامانه گرمسیری تا پایان دولت

محمد نوذری با بیان اینکه تمامی تلاش خود را برای افتتاح فاز سوم سامانه گرمسیری تا پایان دولت بکار خواهیم گرفت گفت: بهره برداری و آبگیری "سد کنجانچم" ایلام در راستای تحقق این تلاش برای اجرای کامل سامانه گرمسیری در حوزه استان ایلام است.

استاندار ایلام گفت: این پروژه که در پایداری مرز تاثیرگذار است به همراه پروژه آب‌اندازی 2 هزار و 750 هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی را در بر می‌گیرد با حجم مخزن 85 میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود.

80 درصد پیشرفت فیزیکی

محمد رستمی و مجری طرح سامانه گرمسیری گفت: طرح بزرگ سامانه گرمسیری توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نوار مرزی غرب کشور در حال اجراست.

وی افزود: این پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته وامروز شاهد افتتاح بخش دیگری از این پروژه بزرگ هستیم.

وی در رابطه با تامین آب مخزن این سد عنوان کرد: بخشی از آب این مخزن از طریق آبهای محلی استان ایلام و بخشی نیز از طریق سامانه گرمسیری تامین می‌شود.

رستمی اهداف احداث این طرح را چنین عنوان کرد: از اهداف این طرح تامین آب شرب، آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت در استان ایلام و اطراف شهر مهران است.

وی اضافه کرد: در دوره ساخت بیش از 800 نفر مشغول به کار بودند که از ظرفیت افراد بومی نیز استفاده شد.

تحقق تکمیل سامانه گرمسیری در فازهای 3 و 4 ایلام

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز امیدواری برای تحقق کامل طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام گفت: فاز 3 و 4 سامانه گرمسیری در استان ایلام قرار دارد که امیدواریم به زودی این سامانه تکمیل شود و آبگیری شود.

وی آبگیری سد کنجانچم را گامی در تحقق تکمیل سامانه گرمسیری در استان ایلام عنوان کرد و افزود: برای تحقق تکمیل سامانه گرمسیری در فازهای 3 و 4 ایلام تمام تلاش خود و سایر نمایندگان استان را به کار خواهیم برد تا با تامین اعتبارات مالی این ابر پروژه به فرجام برسد.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها