رصد ۵۰۰ انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!

تلسکوپی در بریتیش کلمبیا بیش از ۵۰۰ انفجار رادیویی سریع (FRB) جدید را در طی اولین سال فعالیت خود شناسایی کرده است.

رصد ۵۰۰ انفجار سریع رادیویی تنها در یک سال!

منشا این انفجارهای سریع رادیویی که از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۱۹ شناسایی شده‌اند مشخص نیست اما تشخیص این انفجارها گامی مهم در جهت نقشه‌برداری از جهان است.

برای شناسایی یک انفجار رادیویی سریع با یک تلسکوپ پیشرفته باید خوش‌شانس بود زیرا زمان و جهت قرارگیری دیش رادیویی اهمیت زیادی دارد.

انفجارهای رادیویی پرتوهای مرموزی از نور هستند که برای چند میلی‌ثانیه می‌درخشند و سپس ناپدید می‌شوند. اگرچه مدت زمان درخشش آن‌ها کوتاه است اما در بسیاری از مناطق جهان از جمله کهکشان راه‌شیری دیده شده‌اند. منشا و زمان رخ دادن آن‌ها مشخص نیست.

اولین انفجار رادیویی سریع در سال ۲۰۰۷ رصد شد و از آن زمان تاکنون اخترشناسان رادیویی به سختی موفق به رصد ۱۴۰ انفجار شده‌اند اما یک تلسکوپ بزرگ در بریتیش کلمبیا این آمار را چند برابر کرده است. این تلسکوپ که "CHIME" نامیده می‌شود موفق به شناسایی ۵۳۵ انفجار رادیویی سریع در اولین سال فعالیت خود شده است.

دانشمندانی که در پروژه‌ی مربوط به این تلسکوپ نقش داشتند از جمله چندین نفر از موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) یافته‌هایشان را در جلسه انجمن نجوم آمریکا ارائه کردند. این تعداد گسترده از امواج سریع رادیویی می‌تواند سر نخ‌هایی درمورد ویژگی‌های این پدیده فراهم کند. به عنوان مثال به نظر می‌رسد گروه جدیدی از این انفجارهای بزرگ دو نوع دارند: تکرار شونده و غیر تکرار شونده. ۱۸ عدد از این انفجارهای سریع رادیویی تکرار شدند اما باقی آن‌ها تنها یک بار رخ دادند. گروه تکرار شونده متفاوت نیز بودند آن‌ها مدت زمان طولانی‌تری باقی ماندند و فرکانس‌های رادیویی متمرکرتری داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که انفجارهای تکرارشونده و دسته‌ای که تکرار نمی‌شوند از مکانسیم‌های کیهانی یا منابع اخترفیزیکی متفاوتی نشات می‌گیرند.

اگر ستاره‌شناسان زمان بیشتری برای مطالعه‌ی این پدیده داشته باشند به زودی در آینده می‌توانیم منبع آن‌ها را کشف کنیم.

تلسکوپ "CHIME" دارای چهار آنتن بزرگ سهمی شکل است. این تلسکوپ روزانه سیگنال‌های رادیویی نیمی از آسمان را دریافت می‌کند. و یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که به جای چرخاندن دیشی بزرگ به طور ثابت در یک نقطه باقی می‌ماند و سیگنال‌ها را به وسیله‌ی یک پردازشگر قوی دریافت می‌کند. به گفته‌ی کیوشی ماسویی، (Kiyoshi Masui) دانشیار فیزیک در موسسه‌ی فناوری ماساچوست، این قابلیت به تلسکوپ "CHIME" امکان رصد همزمان چندین جهت را می‌دهد کاری که با تلسکوپ‌های سنتی نمی‌توان انجام داد و به همین دلیل تعداد انفجارهای سریع رادیویی رصد شده توسط آن بیشتر است.

این موفقیتی بزرگ برای این تلسکوپ و اخترشناسی رادیویی است. زمانی که امواج رادیویی می‌سوزند گاز و پلاسماهایی که در مسیر آن‌ها قرار دارند منحرف شده یا پراکنده می‌شوند. هرچقدر این پراکندگی بیشتر باشد اخترفیزیکدانان و ستاره‌شناسان بهتر می‌توانند فرضیه‌هایی در مورد امواج سریع رادیویی و منشا آن‌ها مطرح کنند. این روش برای همه‌ی ۵۳۵ امواج سریع رادیویی رصد شده انجام شد و به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها از کهکشان‌هایی بسیار دور آمده‌اند. درک اینکه چه منبعی انرژی کافی برای انتشار این امواج را دارد حتی می‌تواند درک ما از آغاز جهان را تغییر دهد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها