یوفا: تیم ملی فوتبال اوکراین «شعار سیاسی» را از روی پیراهنش حذف کند

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، به اوکراین گفته است که باید «شعار سیاسی» را از روی پیراهن تیم ملی فوتبال خود در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ حذف کند.

یوفا: تیم ملی فوتبال اوکراین «شعار سیاسی» را از روی پیراهنش حذف کند

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه در نامه‌ای به یوفا رسما به پیراهن تیم ملی فوتبال اوکراین در این رقابت‌ها اعتراض کرد. مسکو در این نامه، که تنها سه روز پیش از آغاز رسمی بازی‌ها ارسال شده، گفته بود انگیزه‌های سیاسی در طراحی پیراهن تیم ملی فوتبال اوکراین دیده می‌شود و طراحی این پیراهن با اصول و مقررات یوفا مغایر است.

آندری پاولکو، رئیس فدراسیون فوتبال اوکراین، یکشنبه هفته گذشته لباس تیم ملی این کشور را در یک ویدیو در صفحه فیس‌بوک خود به نمایش گذاشته بود. بر روی این پیراهن نقشه‌ای طراحی شده که شبه‌جزیره کریمه را به عنوان بخشی از خاک اوکراین نشان می‌دهد. در قسمت داخلی یقه پیراهن‌هایی که بازیکنان اوکراینی در این تورنمنت می‌پوشند نیز شعار «به افتخار قهرمانان ما» درج شده که در سال ۲۰۱۴ از سوی معترضان و علیه ویکتور یانووکویچ، رئيس جمهوری روس‌گرای اوکراین، سر داده می‌شد.

یوفا در بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد این ترکیب خاص از این دو شعار ماهیتی کاملاً سیاسی داشته و از اهمیت تاریخی و نظامی برخوردار است. بنابراین این شعار خاص در داخل پیراهن باید برای استفاده در مسابقات رقابت های یوفا حذف شود.»

یوفا به صورت سنتی بر عدم دخالت سیاست در فوتبال تاکید دارد و طبق مقررات یوفا شعارها و جملاتی که حاوی پیام‌های سیاسی، مذهبی و یا نژادی باشد در لباس تیم‌های مختلف جایی ندارد. با این حال این اتحادیه پیشتر با پیراهن تیم ملی فوتبال اوکراین موافقت کرده بود.

فدراسیون فوتبال اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفته است که در حال مذاکره با یوفا است تا این شعار را روی پیراهن نگه دارد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی در یورشی نظامی شبه جزیره کریمه را اشغال و با حضور نظامیان خود همه‌پرسی در این منطقه برگزار کرد که اکثریت رای دهندگان به پیوستن به روسیه آری گفتند. با این حال بیشتر کشورهای جهان با وجود گذشت ۷ سال از آن زمان، الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند.

مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۰ که قرار بود تابستان سال گذشته برگزار شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، از روز جمعه یازده ژوئن در ۱۰ شهر مختلف اروپایی برگزار شود.

تیم ملی فوتبال اوکراین با هدایت آندری شوچنکو، ستاره افسانه‌ای تیم فوتبال میلان ایتالیا، در گروه سی با تیم‌های هلند، اتریش و مقدونیه شمالی هم‌گروه است. به همین جهت اوکراین قرار نیست در مرحله گروهی مسابقات با روسیه بازی کند، با این حال این دو تیم ممکن است در مراحل بعدی با یکدیگر روبرو شوند.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها