آشفته بازار مرغ/ قانون جامع دامپروری روی کاغذ ماند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران کشور، آشفته بازار چند سال اخیر در صنعت طیور کشور را ناشی از عملیاتی نشدن مصوبه‌های مجلس ازجمله قانون ارزش بهره بری وقانون جامع دامپروری دانست.

آشفته بازار مرغ/ قانون جامع دامپروری روی کاغذ ماند

عطاالله حسن زاده، در همایش چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور و نقشه راه صنعت طیور در دولت سیزدهم در شهرستان آمل گفت، بیشتر تولید کنندگان صنعت طیور کشور به خصوص در استان مازندران که از قطب‌های اصلی تولید گوشت سفید محسوب می‌شود، در بدترین شرایط تولید و برخی واحدها با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مرغداری با تولید سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ مازندران در حال فعالیت است و این استان به تنهایی حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند، تصریح کرد، این در حالی است که ظرفیت ایجاد شده صنعت طیور استان برای تولید سالانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال است.

الزام آورشدن اجرای قانون‌های مصوب مجلس از سوی دولت

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران کشور، در بخش دیگری ادامه داد، قانون‌هایی ازجمله افزایش بهره بری، قیمت تضمینی و حمایت از دامپروری در سال‌های قبل توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما با وجود فریادهایی که تشکلهای مختلف صنعت طیور کشور برای حمایت از این صنعت دارند، در راستای حمایت از آنها این قوانین تاکنون به مرحله اجرا توسط دولت نرسیده است.

حسن زاده، با اشاره به اینکه سرانه مصرف کشور از حدود ۵/۴ کیلوگرم به ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم با حجم بالای واحدهای تولیدی مرغ گوشتی کشور افزایش یافته و ظرفیت سازی خوبی در کشور انجام شده است، اضافه کرد، متأسفانه دولت هیچ وقت از ظرفیت خوبی صنعت طیور کشور برای صادرات مرغ به کشورهای همسایه که عمده مصرف کننده هستند و واردات سالانه از اروپا دارند، حمایت واستفاده درست نکرده است.

وی افزود: حتی این پتانسیل درجهت تنظیم و تعادل بخشی بازار مصرف داخلی نیز کمتر استفاده شده و به جای حمایت واقعی از تولیدکنندگان، اقدام به واردات گوشت مرغ می‌کند.

حسن زاده که مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مازندران نیز هست، یادآور شد، وضعیت فعلی تولید مرغ دراین استان به وضع چه کنم چه کنم از سوی تولید کنندگان رسیده وانتظار هست که بخش کشاورزی به خصوص صنعت پرسود طیور کشور مورد توجه جدی دولت سیزدهم قرار بگیرد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها