رویترز: عربستان و امارات در حال مذاکره با آمریکا درباره برجام هستند

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات به احیای برجام رضایت داده‌اند و برای بهبود روابط با ایران تلاش می‌کنند.

رویترز: عربستان و امارات در حال مذاکره با آمریکا درباره برجام هستند

به گزارش "رویترز"، این دو کشور همچنین در حال مذاکره با آمریکا برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود هستند.

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در پایتخت اتریش در حال برگزاری است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند می‌خواهد به برجام بازگردد.

دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و با نقض تمام تعهدات واشنگتن، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نمود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که اولویت واشنگتن بازگشت به برجام و استفاده از این توافق به عنوان یک چارچوب برای رسیدگی به مسائل دیگر است.

عربستان و امارات که پیش از این ناامیدانه تقاضای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران را کرده بودند، اکنون به فکر مذاکره مستقیم با ایران هستند.

در این راستا ریاض در ماه آوریل با پیشنهاد عراق برای میزبانی گفت و گوهای مقامات سعودی و ایران موافقت کرد.

عبدالعزیز ساغر رئیس مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در عربستان که قبلا در مذاکرات غیر رسمی تهران و ریاض شرکت داشته است گفت: کشورهای عربی می‌گویند اشکالی ندارد اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، این تصمیم خود دولت واشنتگن است، اما همه باید نسبت به نگرانی‌های امنیتی منطقه مسوولانه برخورد کنند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیش از این توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی را "ناعادلانه" توصیف کرده بودند و خواستار رسیدگی به سایر مسائل از جمله برنامه موشکی ایران شده اند.

اما ایران قاطعانه اعلام کرده است به هیچ وجه در مورد برنامه موشکی و دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سعید
    0

    ب عربستان ویاامارات چ ربطی داردبرجام شماترسوهاهستیدکزیرسایه امریکاییت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها