روند کند واکسیناسیون در استان سمنان/ تزریق واکسن به افراد کمتر از ۷۰ سال منوط به ارسال محموله جدید شد

واکسیناسیون یکی از ضروری‌ ترین و عامل اصلی کنترل کرونا در شرایط فعلی است؛ این در حالی است که کمبود واکسن و روند کند واردات به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

روند کند واکسیناسیون در استان سمنان/ تزریق واکسن به افراد کمتر از ۷۰ سال منوط به ارسال محموله جدید شد

بیماری کووید 19 در حال حاضر مسئله مهمی در تمام دنیا است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی اقتصادی، رفاهی و فرهنگی را درگیر کرده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم نمی‌شود.

واکسن کرونا در استان سمنان بر اساس سند ملی واکسیناسیون بر اساس اولویت‌های تعیین شده به گروه‌های هدف اعم از گروه‌های پرخطر، کادر بهداشت و درمان و خدماتی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و سالمندان انجام شده و این روند ادامه دارد.

با اختلال در واردات واکسن کرونا به ایران واکسیناسیون جدید در برخی استان‌ها نظیر استان سمنان از 17 خرداد 1400 متوقف شد که به گفته مسئولان امر پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم برای واردات واکسن کرونا از خارج و بهره‌برداری از واکسن تولید داخل در حال انجام است.

سمنان در انتظار دریافت محموله جدید واکسن کووید-19

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای 70 سال در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که جا مانده‌اند و هنوز واکسن نزده‌اند واکسیناسیون آن‌ها همراه با این گروه سنی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: واکسیناسیون نوبت دوم افرادی که به زمان واکسیناسیون رسیده‌اند، نیز در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: هفته آینده با دریافت محموله جدید واکسن امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر را نیز در سطح استان سمنان آغاز کنیم.

دانایی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: در حال حاضر سمنان، مهدی‌شهر، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی و 2 شهرستان سرخه و آرادان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با اشاره به روند رو به رشد ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی کشور گفت: احتمال افزایش ابتلا به این ویروس در استان سمنان نیز وجود دارد و جابه جایی‌ها و مسافرت‌های تعطیلات چند روز گذشته این خطر وقوع این احتمال را بیشتر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به بستری 14 بیمار جدید مبتلا به کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه گفت: پرهیز از دورهمی و استفاده از ماسک همچنان از مهم‌ترین مواردی است که مردم باید خود را ملزم به رعایت آن‌ها کنند تا خطری استان سمنان را تهدید نکند.

مراکز بزرگ واکسیناسیون در سمنان، دامغان، گرمسار و مهدی‌شهر کجاست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به تجهیز چهار سالن ورزشی در این شهرستان‌ها برای ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا تصریح کرد: این مراکز تجمیعی در سالن ورزشی فرهنگیان واقع در شهرک گلستان شهرستان سمنان، سالن ورزشی حمزه سیدالشهدا (ع) واقع در میدان شهید شاهچراغی شهرستان دامغان، سالن ورزشی یاس واقع در خیابان شهید موسی صبور شهرستان گرمسار و سالن ورزشی شهید رجایی واقع در خیابان صاحب‌الزمان (عج) شهرستان مهدی‌شهر پذیرای مراجعه‌کنندگان برای واکسیناسیون علیه کووید 19 است.

توقف موقتی واکسیناسیون کرونا در شرق استان سمنان

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به تزریق اظهار داشت: واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی به دلیل اتمام محموله‌های دریافتی واکسن به طور موقت متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه وقفه پیش آمده در مورد واکسیناسیون کشوری است گفت: روند تزریق واکسیناسیون به صورت خیلی کند و قطره چکانی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود عنوان کرد: تلاش‌ها، پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی برای واردات واکسن در حال انجام است و باید بهره‌برداری عاجل از تولید واکسن داخلی نیز در دستور کار قرار گیرد تا روند کند کنونی در مورد واکسیناسیون اصلاح شود.

چمن تأکید کرد: باید سرعت واکسیناسیون در کشور بسیار بالاتر از این باشد و گلایه مردم در این زمینه به حق است؛ اما جای نگرانی نیست و امیدواریم با واردات واکسن از خارج از کشور و بهره‌برداری از واکسن تولید داخل پوشش واکسیناسیون به نحو بهتری ادامه یابد.

وی گفت: در شرق استان سمنان تاکنون تمام واکسن دریافتی مورد استفاده قرار گرفته است و به 19 هزار و 733 نفر واکسن کرونا تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در این منطقه از استان گفت: در حال حاضر شهرستان شاهرود در وضعیت نارنجی و شهرستان میامی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

چمن بابیان اینکه ادامه فرآیند واکسیناسیون به‌محض دریافت محموله جدید از طرف وزارت بهداشت، اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: گروه‌های هدف واکسیناسیون کرونا در شاهرود و میامی پس از اطلاع‌رسانی و فراخوان از سوی کادر درمان به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

مردم میامی و شاهرودی‌ها کجا واکسینه می‌شوند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود اضافه کرد: افراد واجد شرایط تزریق واکسن در شهرستان شاهرود باید به سه آدرس درمانگاه صدری واقع در بلوار آزادی، باشگاه ورزشی شهید باهنر جنب اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران و پایگاه بهداشتی و درمانی شهید شریف واقع در شهرک امام خمینی (ره) این شهرستان‌ها و واجدان شرایط در میامی نیز باید به شبکه بهداشت و درمان این شهرستان مراجعه کنند.

به هر روی درست است که تنها راهکار مقابله با ویروس کرونا را واکسیناسیون است و تا همه مردم واکسینه نشوند این ویروس از بین نمی‌رود؛ اما تا آن زمان رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، زدن ماسک و شستن دست همچنان اصل پیشگیری است و باید رعایت شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها