آیت الله مدرسی عضو شورای نگهبان در گفتگو با خبرفوری :

براساس کدام قانون می گویند دلایل ردصلاحیت ما را اعلام کنید؟ / شورای نگهبان نه تنگ نظری می کند، نه اهل دست و دلبازی است / هیچ نامزدی نبوده که شرایط قانونی نامزدی را داشته، اما تایید نشده باشد / اثبات شود نامزدی از این 7 نفر صلاحیت ندارد، او را رد می کنیم

آیت الله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان، مهمان خبرفوری بود و در گفتگویی، به بررسی مسائل انتخاباتی پرداخت.

براساس کدام قانون می گویند دلایل ردصلاحیت ما را اعلام کنید؟ / شورای نگهبان نه تنگ نظری می کند، نه اهل دست و دلبازی است / هیچ نامزدی نبوده که شرایط قانونی نامزدی را داشته، اما تایید نشده باشد / اثبات شود نامزدی از این 7 نفر صلاحیت ندارد، او را رد می کنیم

با اعلام بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، منتقدان شورای نگهبان، این شورا را متهم کردند که در تایید صلاحیتها، ملاحظات سیاسی را بیش از مسائل قانونی مورد توجه قرار داده است.

این نقدها پس از آنکه رهبر انقلاب نیز درباره جفا به برخی نامزدها سخن گفتند، بیشتر شد، اما شورای نگهبان حاضر به پذیرش این انتقادها نشد.

در همین رابطه با آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان به گفتگو نشستیم. او در این گفتگو با دفاع از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها، منتقدان را متهم کرد که انتظاراتی فراقانونی از این شورا دارند.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید و ببینید و نظر بدهید.

***

خبر فوری : امسال در رابطه با ویژگی های رئیس جمهور، شورای نگهبان به نوعی تفسیری را ارائه کرده است که در مورد آن صحبت های متفاوتی شده و حتی برخی از آن تفسیر انتقداتی را داشتند؛ لطفا در مورد ابعاد آن کاملتر توضیح بدهید؟

ابتدا عرض میکنم آنچه که منتشر و اعلام شد تفسیر نبود؛ تفسیر یکسری خصوصیاتی را دارد که بعنوان تفسیر ارائه می گردد و به نص قانون اساسی قدرت خود قانون اساسی دارد و هیچ تفاوتی را ندارد. این یک نظریه است که طبق قوانین قانون اساسی ارائه شده است و منشا آن در قانون اساسی اصل 115 شروطی را ذکر شده است که از میان رجال سیاسی و مذهبی ایرانی الاصل و تابع ایران، دارای امانت، مدیر و مدبر و تقریبا 10 یا 11 اصل گفته شده است . بعضی از آنها مفاهیم عام است، برای اینکه دقیق و مشخص شود توضیحاتی داده شده است مثلا رجال سیاسی و مذهبی چه کسانی هستند؟ ولی قانون اساسی می گوید از میان رجال مذهبی وسیاسی باید انتخاب شود و منظور هرفردی که سیاسی یا مذهبی است؛ نمی باشد و باید خصوصیات و برجستگی های بالایی را در این زمینه داشته باشد. منظور از مدیر و مدبر کسی است که بتواند کشور را بخوبی اداره کند. منظور از تدبیر این است که کشور را با این همسایگان و موقعیت جغرافیائی و با این بدخواهان کینه توز بتواند همه اینها را مدیرت و تدبیر کند. انسانی که معتقد به جمهوری اسلامی باشد و باتقوا و امانتدار باشد و از قدرت سوء استفاده نکند. ملتزم به قانون اساسی باشد و قانون اساسی را وسیله به امیالش نکند و نردبانی برای رسیدن به اهداف شخصی خود نکند. این موارد شروط بسیار مهمی است و احراز آن در افراد ساده نیست، ممکن بعضی از افراد داشته باشند ولی شورای نگهبان باید به این قضایا برسد و احراز کند و در قانون اساسی اصل 110 محرز شده است و شورای نگبان باید این صلاحیت ها را تایید کند. این عوامل ومعیارهاای که در اصل 115 ذکر شده است را تایید کند یعنی آنها را احراز کرده است و شهادت می دهد که اینها موجود هستند. بنابراین چون گفتیم یک مقدار دارای مراتب هستند و از لحاظ کمی چیزی ارائه نشده بود و افرادی هنگام ثبت نام می آمدند باید یک شناسنانه و چند تا عکس که می خواهیم رئیس جمهور شویم و زمانی از آنها سوال میشد که چقدر سواد دارید ؟ میگفتند تا ششم ابتدائی خواندم و تحقیقات و ... دارم.

خبرفوری: چرا جلوی این افرادی که صلاحیت انتخابات و ثبت نام را ندارند؛ گرفته نمی شود؟ زمان ثبت نام ها یک نوع نمایشی است که هر دوره داریم که بخشی از آن باعث تاسف و گاهی باعث تمسخر می گردد؟

مخصوصا معاندین و رسانه های معاندین و لشکرهای سایبری شون زمینه سوژه را پیدا می کردند و بعضی رسانه های داخلی که هم خط آنها هستند، هم خط آنها هستند و اصلا اصل انتخابات را زیر سوال می بردند. از سالها قبل این در هنگام ثبت نام انتخابات معضلی در قانون انتخابات بود و معمولا مجلس شورای اسلامی در گذشته اقداماتی را فی الجمله انجام داده بود و از آنجا که روش آن زمان انجام داده بودند با قانون اساسی سازگار نبود و به شورای نگهبان می آمد و شورای نگهبان میکفت که حل این مشکلات با قانون اساسی سازگاری ندارد، پس بنابراین باید اصلاح شود، در نتیجه بدست تعویق می افتاد و تا زمانی که مسئله انتخابات در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و قبل از ان در دستور مجمع مصلحت تشخیص نظام نیز قرار گرفته بود و سیاستهای کلی انتخابات براساس اصل بند یک 110 قانون اساسی دراختیار رهبری است که با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می فرمایند. مجمع تشخیص مصلحت در این زمینه کار کرد و خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان برحسبی که صلاح دانستند سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ فرمودند. از جمله این بود که معیارهای رجل سیاسی و مذهبی توسط شورای نگهبان برسی و اعلام گردد. شورای نگهبان در دفعات قبل این معیارها را بررسی کرده بود یک آئین نامه داخلی داشت. مجلس جدید شورای اسلامی نسبت به مجاس گذشته تحرک بیشتری را داشت و تمایل داشت در این زمینه خدماتی را ارائه بدهد. در همان سیاستهای انتخاباتی باز آقا مطالب اضافی را به نحو قانونی فرمودند که این مشکلات ذکر شده را بررسی کنند. مجلس شورای اسلامی در مدت زمان قابل توجهی کمیسیون های مربوطه تلاش کردند و قانون انتخابات ریاست جمهوری را تکمیل و اصلاح کردند. این قانون طبق قائده در شورای نگهبان آمد و پس از بررسی متوجه شدیم که هرچند قانون خوبی است و بعضی از این مشکلات را برطرف می کند ولی یکسری برنامه ایی را دارد که با قانون اساسی منافات دارد و بعضی از اختیارات داده شده بر شورای نگهبان و طبق قانون اساسی آنها را محدود میکند. طبیعی است شورای نگهبان ملاحظه مصالح خاصی را نمی کند و وظیفه اش تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی است و ما ایراد گرفتیم و پس از چندبار برگرداندن ایردها به مجلس شورای اسلامی آنها تلاش کردند و با فقها و حقوقدانهای شورای نگهبان مشورت کردند و در نتیجه قانونی را به شورای نگهبان ارائه دادند که قابل تصویب بود.

در ماده اصل 115 قانون اساسی کجا گفته است که کاندیدا نباید نظامی باشد؟ اما از لحاظ مصلحتی شایسته نیست که کسی که الان در نیروهای مسلح مشغول است، ثبت نام کند

عمده آن بود که با ذکر یک تبصره گفتند آنچه را که ما اینجا ذکر کردیم نه بعنوان تغییر اختیارات قانونی شورای نگهبان باشد بلکه همانهایی که خود شورای نگهبان در آئین نامه گفته است ما آنها را آوردیم و یک مقدار هم جزئی تر کردیم ولی در عین حال تصویب و تایید صلاحیت شوراها مال شورای نگهبان است و بغیر از او کسی نمی تواند دخیل باشد. پیش بینی شده است که اگر کسی شکایتی برای مدرک تحصیلی دارد می تواند شکایت خود را تحویل بدهد و به طور ویژه بررسی گردد. از نظر شورای نگهبان این قانون مصوب که ابتدای مجلس تایید شد و مگر اینکه این مصوبهای مجلس برخلاف ابلاغیه مقام معظم رهبری باشد و همانطور در مجمع تشخیص مصلحت نظام هیاتی به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شده است که برمصوبهای مجلس نظارت میکند و تشخیص می دهد آیا این مصوبها موافقت دارد با سیاستها مخالفت دارد، منطبق است یا نیست؟ زمانی که این هیات نظارت می کند دیگر نوبت شورای نگهبان نمی رسد. آن هیات نظارت شورای نگهبان بررسی کرد و نظریه اش این بود که این چنین مصوبه ای با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری که فرمودند شورای نگهبان این کار را بکند، سازگاری ندارد. شورای نگهبان از لحاظ قانون اساسی که صرف نظر از اصل بند یک 110 قانون اساسی مشکلی نداشت ولی از لحاظ سیاستها به تشخیص آنها اعلام کردند که خلاف سیاستهای ابلاغی است و به طبع دیگر نمی توانست قانونیت داشته باشد و آنها همانطور که ظاهر فرمان مقام معظم رهبری آن مصوبه و بعضی دیگر از نکات مصوبه در این آئین نامه ادراج کردند و آن آئین نامه را طبق فرمان مقام معظم رهبری اعلان کردند و مصوبه کاملا قانونی است زیرا طبق اصل بند یک 110 قانون اساسی سیاستهای کلی انتخابات باید از طرف مقام معظم رهبری اعلام گردد و اختیار ذاتی شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها این است و به وزارت کشور اعلام شد که کمتر از اینها باشد ما بعنوان ثبت نام نمی پذیریم ودر تمام مراحل به نصح قانون شورای نگهبان ناظر است. اگر احیانا هم کسی ثبت نام کرد و این ثبت نام قانونی نیست هرچند اگر کسی هم نیت داشت و ثبت نام نشد باز بعنوان یک شکایت می پذیریم.

خبرفوری: این اختلاف نظر روی بررسی ها هم تاثیری گذاشت؟ چون دولت و وزارت کشور ثبت نام ها را براساس نظرات خود انجام دادند؟

عملا نمی دانیم چه کاری کردند ولی آنچه که در شورای نگهبان اتفاق افتاد ثبت نامهای قانونی است و اگر آن ملاک ها را نداشتند یعنی زیر کارشناسی ارشد مدرک داشتند یا اینکه سابقه اجرائی نداشتند و ... یا تابعیت ایرانی نداشتند و یا ایرانی الاصل نبودند اگر اینها نبودند ثبت نام را قانونی حساب نمی کردیم. کسانی که ثبت نام قانونی داشتند بررسی شدند و بر اساس معیارها و احیانا اگر کسی احتمال می داد که اعضای از بیرون که ولو شرایط ثبت نام را نداشته ولی قابلیتها را داشته است آن فرد نیز مدنظر بوده است.

خبرفوری: کاندیدهایی که ثبت نام کردند تاکنون کاندیدای خانم نداشتیم و این سوال بود که این رجل سیاسی و مذهبی فقط مردان می توانند رئیس جمهور بشوند؟

خانمها نیز ثبت نام کردند ولی زمانی که آقایان را وقتی بررسی کردند کسی ندیده است که سخنگوی شورای نگهبان قبلا برای اینها ذکر کرده است که سابقه داشته باشد شرایط را داشته باشد.

خبرفوری: پس منعی وجود ندارد که اگر خانمی شرایط را داشته باشد می تواند تائید صلاحیت شود؟ بخاطر جنسیت که خانمها رد نمی شوند؟

یکسری شرایطی که آنجا هست ما بررسی میکنیم و اگر واجد شرایط بودند که میتوانند. خانمها به نظر اکثریت باید بیشترین شرایط را داشته باشند و نظر اکثریت ابلاغ می گردد.

خبرفوری: همیشه در زمان انتخابات ریاست جمهوری یکی از موضوعاتی که مطرح میگردد کاندیدا تئوری نظامیان است که این سالهای اخیر و بخصوص در امسال کاندیهای نظامی در زمان ثبت نام تعدد پیدا کردند، یک بحث جدیدی که مطرح شد که اصلا شورای نگهبان کاندیدهای نظامی را چطور میخواهد تایید کند؟ چرا اگر آنها نظامی هستند که طبیعتا در سیاست نباید دخالت کنند و اگر سیاسی هستند که خوب به دلایلی نمی توانند نظامی باشند؛ این یک تناقض است که کاندیدای نظلمی را اصلا نباید در عرصه انتخابات ببینیم؛ نظر شما درباره این شبهه ای که مطرح شد چیست؟

در ماده اصل 115 قانون اساسی کجا گفته است که کاندیدا نباید نظامی باشد؟ اما از لحاظ مصلحتی شایسته نیست که کسی که الان در نیروهای مسلح مشغول است، ثبت نام کند و بطور جدی مورد بررسی قرار گرفته باشد.

خبرفوری: یکی از موضوعاتی که حتما از شما سوال شده است در مورد اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 1400 است؛ در فضای سیاسی این موضوع را مطرح میکنند که شورای نگهبان مشارکت حداکثری را محدود کرد با نتایج رد صلاحیت ها و اجازه حضور همه سلایق را نداد؛ پاسخ شما به این موضوعی که مطرح میشود چیست؟ میگفتند کاندیدای اصلی جریان اصلاحات را حضور پیدا نکردند و تایید نشدند؟

این دو حرف است ؛ یکی کاندیدای اصلی جریان و یا محدودیت یک جریان . یک نفر را پیدا کنیم که شرایط قانونی را داشته باشد و شورای نگهبان قانون را زیر پا بگذارد و روی هوس و یا سلیقه ای فرد را تایید صلاحیت نکند. اینکه همینطوری بگوییم که رسانه حرفی را بزند. شورای نگهبان فقط آنچه را که مدنظرش قرار می دهد، قانون است. هرکسی مصداق اصل 115 قانون اساسی باشد بلاشک و بدون هیچ تردید و یا حداقل صلاحیت را داشته باشد، احراز کنیم و تایید می گردد. بنابراین هرکسی ثبت نام کرده باشد و احراز شده باشد که معیارها را دارد با تمام قوا تلاش کردیم که بعنوان نامزد انتخابات معرفی گردد. اگر قرار است کسی ایراد بگیرد از آن طرف ایراد بگیرد که شما معیارها را درست تطبیق نکردید.البته نظرات مختلف است و کسی فرض کنیم تایید صلاحیت شده است ممکن هر 12 نفر به او رای نداده باشند. بعضی از رسانه ها دلشان می خواهد از آن طرف بگویند چون آن کسی که مورد نظرشان است تایید نشده است. مردم از دروه های قبل همیشه این سوال را دارند که چرا فلانی را تایید نکرده اید؟ در جواب میگوییم که اکثریت این نظر را دادند و تو اقلیتی هستی که میگویید این فرد صلاحیت را ندارد. بنابراین خیلی از این حرفها رسانه ای است و گروهی که دارای قدرت رسانه هستند و از پشت صحنه آنها اطلاعی نداریم. حرفهایی است که هیچکدام معیار قانونی و دینی و اخلاقی ندارد و شورای نگهبان افراد متقی و متدین و دلسوز جامعه و نظام هستند، شورای نگهبان کاملا مستقل و با معیارهای قانونی و ضوابط صددرصد قانونی و شرعی تصمیم میگیرد و همانطور که مراجع تقلید یک اخلاف نظرهایی را دارند. یک افرادی هستند به این قضایا دامن می زنند و با چه اغراضی فرق می کند، بعضی ها اغراض فاسدی را دارند و یا آلت دست دیگران می گردند که آن افراد پشت پرده هستند. یک عده همیشه در جامعه هستند و مردم همیشه بصیرت دارند و باید به این بصیرت و آگاهی خود بیفزایند و جریانهای صحیح را بین آنها بشناسند و محکم به آن اتصال داشته باشند و خداوند آنها را یاری خواهد کرد.

افرادی که می گویند دلایل عدم احراز صلاحیت ما را اعلام کنید براساس کدام ماده قانونی این درخواست را دارند؟ کدام اصل قانون اساسی و یا قوانین انتخابات ریاست جمهوری گفته است. مسئله این است که هرکسی نامزد شد نباید ادعا کند

خبرفوری: دو نفر از کاندیدهایی که صلاحیت شان تایید نشد درخواست کردند که شورای نگهبان دلایل ردصلاحیتشان را بصورت رسمی و شفاف اعلام کند تا مردم قضاوت کنند؛ آیا شورای نگهبان این اقدام را انجام خواهد داد؟

افرادی که می گویند دلایل عدم احراز صلاحیت ما را اعلام کنید براساس کدام ماده قانونی این درخواست را دارند؟ کدام اصل قانون اساسی و یا قوانین انتخابات ریاست جمهوری گفته است. مسئله این است که هرکسی نامزد شد نباید ادعا کند. گاهی حتی کسانی که رئیس جمهور می شوند فکر می کنند قانون اساسی تابع این افراد است. می گویند من چند میلیون رای دادم و ... جمهوری اسلامی از ابتدا مبتلای به این قضیه بود. شاید برخی هایشان یک دور قانون اساسی را درست نخوانده باشند. آنها قسم خورده اند به قانون اساسی ملتزم باشند؛ چقدر این قانون اساسی را زیرپا گذاشتند؟ واقعا این قسم ها کفاره ندارد؟ برخلاف آن عمل کردن خلاف شرع نیست؟ افراد غیرموثق را برکرسی قدرت می نشانند و دست افرادی را بدون رعایت نظارت باز می گذارند و همه اینها مسئولیت دارد. از خدا می خواهیم که فردی را انتخاب کند تا تمام شرایط قانون اساسی را داشته باشد و در مقام عمل حتی بعنوان رسیدن به قدرت ملتزم باشد.

خبرفوری: روایتی از یکی از اعضای شورای نگهبان نقل شد در مورد رد صلاحیتهای یکی از اعضا و جزئیات آن سوال برای افکار عمومی به وجود آورد، بوسیله عضو شورای نگهبان بصورت عمومی هم منتشر شد ؛ شما جزئیات آن روایت را تائید می کنید و به همان ترتیب بوده است و یا نه نکات دیگری است که بیان نشده است؟

اولا قاعده کلی را بگویم در این 17 سالی که در شورای نگهبان بوده ام ندیدم که مطالب شورای نگهبان به طور صحیح و کامل منتقل شود. آنچه که در رسانه ها است حدس ها و گمانه زنی ها و تلفیقی از گزارش های رسمی و گمانه زنی هاست بنابراین معمولا این گزارش ها درست نیست. من مجاز نیستم مطالب را بیرون بیان کنم چون گفتارهای ابتدایی است که بررسی می شود و حاصلش نتیجه ای است که اعلام می شود. فرض کنید چیزی هم از گزارش ها درز کرد اینکه من بیایم و بگویم درست است با درست نیست؛ اشتباه است. نتیجه نهایی که اعلام می شود برآیند جلسات و تحقیقات متعدد و تبادل افکار است، بقیه اش مقدمات است و ارزش حقوقی و قانونی ندارند البته ارزش رسانه ای دارد که جار و جنجال به پا اندازند و این کار درستی نیست.

خبرفوری: یکی از موضوعاتی که همیشه پر بحث مرتبط با شورای نگهبان نظارت استصوابی است؛ اما یکی از نکات مهمی که درباره آن گفته می شود و در این انتخابات به آن اشاره شده است و در فضای سیاسی و رسانه ای به آن پرداخته شد این بود که در آن نوع نظارت تماما به اسناد و مدارک تکیه نمیشود و سلیقه اعضای شورای نگهبان هم دخیل میشود در نظارت استصوابی؛ این موضوع را تایید می کنید؟

اینکه می پرسید سلیقه افراد در تایید صلاحیت ها اعمال می شود یعنی چه؟ مقصود این است که فهم او دخالت می کند؟ خوب طبیعی است که فهم او می کند ماشین که نیست. هر قاضی، مدیر و یا نماینده مجلس هم همین طور است. اما منظور از سلایق اگر تمایلات شخصی است که خوب اگر اینطور باشد انسان قابلی نیست و نمی تواند عضو شورای نگهبان باشد.

اگر در اظهار نظر کاندایدایی کاشف شود که او فاقد برخی از شرایط بوده و شورای نگهبان در تایید صلاحیت او اشتباه کرده است یا الان تحت تاثیر هوس قدرت قرار گرفته، او می تواند رد صلاحیت شود

خبرفوری: به تعبیر دیگر عنوان کردند که یک مقدار سختگیری این دوران بیشتر بوده است و بعضی گفته اند دست و دلباز رد صلاحیت کردند؟

اگر مقصود این است که کسی واجد شرایط قانونی بوده و در عین حال رد شده، قطعا اشتباه است. اگر هم مقصود این است کسانی که قابلیت نداشتند احراز شده اند اینطور نبوده واکثریت صلاحیت افراد را احراز کرده اند. دست و دلبازی و تنگ نظری و امثال این حرفها در شورای نگهبان جا ندارد. شورای نگهبان چهل و خورده ای سال تجربه دارد و هر دوره تجربه اش را به کار می برد و این تجربه تکامل پیدا می کند. ثمرات این تجربه می تواند در تایید صلاحیت های ریاست جمهوری اثرگذار باشد.

خبرفوری: در طول برگزاری انتخابات نظارت شورای نگهبان همچنان ادامه دارد؛ این بدان معناست که مثلا از روز اول مناظرات اگر به دلیل اظهارنظری از سمت کاندیداها شورای نگهبان به این جمع بندی برسد که صلاحیتش را رد کند و از دور انتخابات کنار خواهد رفت؟

شخصی که تایید صلاحیت شده است ولی هنوز رئیس جمهور نشده است، نامزد محسوب می شود و شورای نگهبان باید صلاحیت او را احراز کند. اگر در اظهار نظر کاندایدایی کاشف شود که او فاقد برخی از شرایط بوده است و شورای نگهبان در تایید صلاحیت او اشتباه کرده است یا الان تحت تاثیر هوس قدرت قرار گرفته است بله او می تواند رد صلاحیت شود. اگر اکثریت شورای نگهبان به این نتیجه برسند وظیقه قانونی اش همین است.

خبرفوری: آیا کسی تا بحال به شما در شورای نگهبان توصیه کرده است واکنش شما چه بوده است؟ واکنش اعضای شورای نگهبان درباره آن توصیه برای تایید صلاحیت یا رد صلاحیت ها چه بوده است؟

توصیه به حق ممکن کرده باشند که جزو حق چیز دیگری را مدنظر نگیرید. جز خدا و قانون و هیچ چیز دیگری را مدنظر نگیرید و این توصیه ها را زیاد کردیم. اما اینکه فکر کنید که توصیه ای به ناحق بکنید که در صحن شورای نگهبان کسی جرات نمیکند. در خصوصی افراد هم فرق می کنند و گاهی فردی ردصلاحیت شده است که توصیه میکنند که مجدد بررسی کنند. اگر احتمال دهیم چیزی از دست ما خارج شده است برای احتیاط دوباره پرونده را بررسی میکنیم. اگر واقعا اشتباهی است اصلاح می کنیم.

خبرفوری: توصیه ای که مصلحت است فلانی صلاحیت گردد و یا از این موارد تاکنون نبوده است؟

یادم نمی آید که آدم قابل اعتنائی که نسبت به من چنین چیزی بگویند ، فایده ای ندارد.

خبرفوری: معاون حقوق ریاست جمهوری در سال 98 اگر خاطرتان باشد؛ گفتند که پیشنویس لایحه رفراندوم درباره نظارت استصوابی تهیه شده است و می خواهد این به جریان بیفتد؛ نتیجه اش چه شد؟ نظر شما دراین باره چیست؟

باید راهکارش از طریق قانون اساسی باشد و در غیر اینصورت هرکسی چیزی باب دلش نبود و چیزی که مهمترین دستاورد قانون اساسی است؛ یعنی نظارت استصوابی نبودن یعنی مسخره همه عقلای عالم شدن است. چطور می توان این انتخابات را برگزار کرد؟ اعضای شورای نگهبان با بی طرفی بررسی کنند.

خبرفوری: در مرحله ثبت نام محدودیت اعمال نمی گردد؟ چون خیلی درخواست دادندکه این نمایش هرساله برای انتخابات تمام گردد؛ بعضی ها فقط می خواهند در مرحله ثبت نام دیده بشوند؟

مصوبه شورای نگهبان در راستای اجرای کلی انتخابات همین است. ما کسانی را که خلاف قانون ثبت نام کردند معتبر ندانستیم.

خبرفوری: شما در استان خراسان رضوی در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان کاندیدا شده اید؛ دراین باره توضیحاتی را بفرمائید؟

همین طور که در هر انتخاباتی تقاضا داریم تا مردم در آن انتخابات شرکت کنند و تلاش کنند بهترین اتخابات باشدو از افراد واجد شرایط تقاضا داریم که خودشان را در معرض انتخابات بگذارند؛ واقعا کسی شایسته انتخابات است و نه از روی هوی و هوس و روی معیارها دارد تقاضا داریم تا در انتخابات شرکت کند.

خبرفوری: فرزندان شما اکنون کجا هستند؟

پیش خودمان هستند و هیچ کجا نرفتند.

***

فیلم کامل این گفتگو را در آپارات خبرفوری ببینید:

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 76
  • ناشناس
    0

    کدام قانون گفته که شما مدام العمر بسر قدرت پست باشید و اغضای شورای نگهبان نباید تغیر کنند وایا ملت شمارا قبول دارند ومی شناسند

  • علی
    0

    گمشو مردک پیر کدوم ازاینا که تایید کردید مدیر مدبر خوبی هستند گل زدید در مملکت مدیرو مدبر بودن را مردم تشخیص میدهند بابا خجالت بکشید گل بزنید دراین شورای نگهبان خودتو نو به خریت زدید مردم همه چیزو میفهمند اصلا خودتون صلاحیت دارید که بخواهید صلاحیت دیگران را رد یا تایید کنید ما که رای نمیدیم انشاالله که مردم فهیم هم رای نمیدهند

  • ناشناس
    0

    شورای نگهبان بیاید کامل برای مردم روشن کند چطوری فردی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که مصلحت نظام را تشخیص می دهند اعتبار دارد وصلاحیت دارد وشما برای ریاست جمهوری ردش میکنید اگر آدم نادرستی است پس آنجا چکار میکند بنده با این سواد ناچیزم کلا "گیج شدم وفکر میکنم شورای نگهبان سلیقه ای است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا جای تأسف دارد که شما ادعا ی خدای میکنید خدای که انسان را آزاد آفریده وجبری برای آن قرار نداد ولی شما بر عکس آن داری عمل می کنید

  • حسن
    0

    طبلی است که زیر گلیم می زنید حاجی!

  • محمد
    0

    یه قانونی هم داریم به اسم باز نشستگی بخدا

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      ممداقا ... قانون برای بجز اینهاست !!!

  • ایرانی
    0

    اقای مدرسی از شما بعیده بی منطق و دلیل حرف بزنید و کسی را رد صلاحیت کنید . بدون اینکه بدانید چرا ؟؟؟!!! کسی که مرحوم هاشمی 8سال رئیس مجلس و 8سال رئیس جمهور و 12سال رئیس مجمع یعنی شما نفهمید که چرا او را رد صلاحیت کردید؟! احمدی نژاد 8سال رئیس جمهور و لاریجانی 8سال رئیس مجلس بازهم شماه نفهمیدید چرا رد صلاحیت شدند ؟؟؟؟؟و خیلی ها دیگر ... اگر قانون ندارید . قانون بگذارید .تا مردم را قانع کنید که عادلید !!!! خدا هم بی دلیل هیچ کس بی دلیل رد نمی کنند... وبا این قانون میلی از مردم انتظار دارید . از رای ناثواب شما اطاعت کنند . شما ها قفیه هستید؟!! منطق داشته باشید اقایان چوپان دروغگو نباشید . مردم به چوپدروغگو اعتماد ندارند....

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      لاریجانی ۱۲ سال رئیس مجلس بودند ازخرداد سال ۱۳۸۷ تا خرداد سال ۱۳۹۹

  • علی
    0

    اصلا برای چی شما باید ۱۷ سال بدای مملکت تصمیم بگیرید مگر کسی دیگه بهتر اشماها نیست چرا این پست ومقام را ول نمی کنید

  • ناشناس
    0

    مصاحبه نباید میکردید که....یه سیلی محکم باید بخوره ایشون..

  • ناشناس
    0

    مردم خدا وکیلی به اخوند جماعت رای ندهید به جلیلی رضایی.....اخوندها توی این مملکت پول مفت می گیرند سربازی و کار نمی کنند نشستن وحرف مفت می زنند ا

  • محد
    0

    شما که مدافع قانون هستید و هر ساله با این مشکلات مواجه هستید و این پست براتون مادام العمر شده خلع قانونی را چرا مرتفع نکردید که شبهه ایجاد نشود ؟لابد چون براتون منفعیت سیاسی داشته و می خواستید گزینشی و مهندسی شده عمل کنید عمل نکردید

  • کاربر ناشناس
    0

    وجود شما و قانون خود نوشته تان مایه خنده است این که شما زهوار در رفته ها برای کل مردم تعیین تکلیف میکنید جمهوریت را به یک نمایش عوام‌فریبانه تبدیل کرده

  • حسین
    0

    یعنی همینها که صلاحیتشان با زیر و رو کردن گذشته شان برای شما احراز شد را بعد یک هفته رد می کنید؟ این نشون میده در تایید صلاحیت اشتباه کردید. همانطور که در رد صلاحیت هم پر از اشتباهید. معصوم سازی آدمهای پر اشتباه سالخورده که توان فکری درستی نیز به فراخور سن و سالشان ندارند، و دادن سرنوشت کشور به دست آنها فاجعه به بار می آورد.

  • وکیل فدا دکتر
    0

    رییسی رو با حذف احمدی نژاد به ریاست جمهوری رساندی تا قوه قضاییه به تو برسه ، از گندم ری نخوای خورد

  • بچه نمیشیم
    0

    جوش نزنید ما مردم فقط در صورتی رای می‌دهیم که مجلس قانونی وضع کند که اگر رئیس جمهور جدید نتوانست مشکل گرانی دلار و مسکن را که مادر تمام مشکلات هستند را در عرض سه ماهه اول رفع کند بدون تشریفات سر کاری و سوال بازی های بی حاصل او را خلع نماید و پای همه چیزش هم بایستد ولی چه کنیم که بیمه چهار ساله از همان ابتدا صادر میشود

  • بینام
    0

    به امید خدا بزودی مردم همه شما جانوران خودخواه را ردصلاحیت خواهند کرد !

  • م۸۷
    0

    عملکرد شما در این ۴۲سال در خصوص سرنوشت ریاست جمهور ی های قبل جدای از دیگر مسوولین نشان می دهد عملکرد خوبی نبوده یا در گزینش اشتباه کردید یا این افراد مشکل داشتند و مردم شاهد به عملکرد شما هستند .و خداوند بهترین ناظر هست اگر اعتقاد دارید.چرا که نتوانستید ۴نفر به قول خودتان اصلح در طول این انقلاب برای سرمایه نیروی انسانی کشور داشته باشید شاید نظرتان این باشد حضرت نوح(حضرت جنتی)نتوانستند پسر خود را هدایت کنند و تکلیف انجام شده است

  • .
    0

    جایی به اسم قیامت هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس چرا خود ایت الله ها باور ندارند؟؟؟

  • مورچه
    0

    موضوع چیزی دیگریست پدربزرگ مدرس یزدی .موضوع تحریم هرنوع انتخاباتی است حتی اگراحمدی نژادوخاتمی راتاییدصلاحیت کنیدی بازهم میگویم رای بی رای فقط همه پرسی برای تصبیب قانونی تقسیم پول فروش ثروت ملی وعدم پرداخت بودجه سالانه فلسطین وکمک مالی ب حزب الله لبنان وپرداخت مخارج کشورهای یمن سوریه عراق وبرخی کشورهای افریقایی وفروش نفت قسطی ب چین کمونیست وخارج کردن دلارهای ملت ازبانکهای روسی وامریکایی وتقسیم دلارهای بلوکه شده بین همه ایرانیان ازنوزادتاپیرزن ها وپیرمردهای بالای ۱۰۰سال بعدآ رای خواهیم دادب هرننه قمری فعلا رای بی رای ب هرننه قمری

  • احمد
    0

    حاج آقا شما باید احمدی نژاد را تائید می کردید این یک ظلم هم به احمدی نژاد است هم به مردم چرا ایشان را رد کردید

  • ناشناس
    0

    ۴۳سال است که براریکه قدرت چنگ زدین وفکرمی کنین تا ابدمی توانید سرنوشت وآینده یک ملت را دستخوش تغییرات نامعقول خودکنید این انتصابات وتاییدات سلیقه ای دیرزمانی طول نخواهد کشید وشما بخاطرعملکردتان باید در پیشگاه عموم یک روز پاسخگو باشید....

  • مراد
    0

    تا زمانیکه شورا ویا کمیته ای که باید بر صلاحیت نامزدهای انتخابات نظارت کند ، از طرف مردم انتخاب نشود ، کسی در انتخابات شرکت نمی کند ،

  • ق
    0

    اگر نظارت استصوابی بزرگترین دستاورد قانون اساسی است،چرا یک اصل اختصاصی برای آن در نظر نگرفته اند؟این نظارت قانون اساسی را از معنا (معنی)تهی کرده است و کل اهداف انقلاب را که همانا برچیده شدن انتخابات نمایشی و غیر ازاد بوده را نابود کرده است.عالی جناب اگر شما می گویید منظور مردم نظارت استصوابی است،پس چرا از رفراندوم می ترسید،چرا نظر مردم را نمی پرسید،چرا چهار دستی به این تفسیر دلبخواهی چسبیده اید؟خداوند همان جایی است که اکثریت مردم ایستاده اند و مردم به زودی حق خود را به امید خدا خواهند گرفت با عدم شرکت در این نمایش مضحک.

  • علی
    0

    شورای نگهبان برای خود جایگاه معصوم ایجاد کرده و خود را بری از خطا می داند . چرا نباید به مردم توضیح بدهند

  • رضا
    0

    فقط موندم در عرض یک شب چطوری صلاحیت این همه ادم بررسی میشه .....

  • حسن
    0

    شورای نگهبان اگر نباشد چه میشود؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      ایران گلستان می شود

  • ۱۰۰
    0

    آیا به شماها باید گفت فقیه ؟وقتی بالاترن مقام کشور هم از لحاظ شرعی.قانونی و عرفی از کارتان ایراد می گیرد چرا تمکین نمی کنید .شما شدید خدای روی زمین.شماها همگام با دشمنان این نظام قدم بر می دارید و فاصله مردم با حاکمیت را از فرش تا عرش قرار دادید.شما که فقیه هستید چرا از امام علی درس نمی گیرید.فکر میکنید مردم چیزی حالیشون نیست .

  • علی اکبر
    0

    از اصول اولیه قانون هر کشوری اینکه هرکس بتواند از خود در مقابل کاری انجام داده دفاع کند چرا شما این اجازه را نمیدهید

  • ناشناس
    0

    من نمیدونم امثال این اقا که تو ابتدای ترین مسایل مشکل دارند وحتی نمیتوانندساده ترین نظراتشون را بر پایه عقل وخرد وحقوق انسانی منطبق کنند .چطور ادعای تشخیص همه چیز بالاتر از ملت را دارند وبرا همه کس وهمه چیز خط وربط تعیین میکنند. بابا تو تو هزار سال پیش فکرت گیر کرده بعد مدعی هم هستی ؟

  • سجاد
    0

    من نمیفهمم اینا خودشون رو عقل کل میدونن بقیه رو به هیچی حساب نمیکنن اصلا خود اینایی ک تو شورای نکهبانن اصلا صلاحیت ندارن اونجا باشن بعد واسه صلاحیت بقیه تصمیم میگیرن برین جمع کنین بابا جنتی 95 سالشه هنوز داره برای منه جوان تصمیم میگیره مسخره ترین قانون رو داریم ما

  • فرياد
    0

    ديگه كم مونده با اين منطق مسخره آقايان كه مغزشان پوسيده شده و هيچ چيز را درك نمي كنند آدم شاخ در بياره تو اين مملكت هيچ كس پاسخگو نيست كاملا خر تو خره

  • ناشناس
    0

    بر اساس کدام قانون شما نماینده مردمی هستید که اصلا شماها را قبول ندارند ؟؟ بر اساس کدام قانون شما تا صد سالگی و بیشتر هنوز برای مردم تصمیم میگیرید در حالی که در غذا خوردن خود تا هم مشکل دارید و......

  • دن کیشوت
    0

    عملکرد شورای نگهبان از خروجی هایش که همه خاین و دزد و وطن فروش از آب در آمدند،پیداست،وکیل تایید شده به صورت مردم سیلی می زند،کاندیداهای تایید شده،کشور را به آشوب می کشانند.

  • رضا حکم ابادی
    0

    مگر شما وحی منزل هستید که دلایل را به خود شخص و با اجازه او اعلام عمومی نمیکنید .مگر ملت را فاقد تفکر وعقل و خود را عقل کل می دانید .مرگ بر تفکر دیکتاتوری

  • ایرانی
    0

    اهالی خبرفوری! ازخدابترسید واینهمه غزض ورزی نکنید،بذانیذکه خدابینی بزرگترازشماها که خیال کردن خیلی زرنگند رابه زمین مالیده. چرافقط نظرات توهین آمیز افرادبیسوادرا میگذارید وجوابیه اهل علم وانصاف راسانسور میکنید!؟

    نظرات شما -
    • ب ایرانی
      0

      حتماخودتواهل علم وانصاف وسیاست تصور می کنی خخخخخخخخخخخخخخخ بروردکارت عاموهمیشه چرندیات توکامنت هایت موج می زنه بیسواد

    • حرف حساب
      0

      اولا این حرفهایی که این آقا تو مصاحبه اش گفته و کارهای شورای نگهبان هیچ دفاعی نمی تونه داشته باشه ثانیا کاملا واضح است که خداوند باری تعالی در نهایت حق مظلوم را از ظالم به طور کامل خواهد گرفت و آن موقع شماها جزءکسانی خواهید بود که بینیشان به زمین مالیده خواهد شد آن موقع چه میکنید؟

  • دن کیشوت
    0

    اهل علم و انصاف،سید علی قاضی بود که خدایش بیامرزد،اهل علم و انصاف کسی است که خدا را میبیند و بس،نه شما دنیا پرستان که سر به آخور نظام دارید و با شکم سیر از گرسنگان غافلید

  • کاربر ناشناس
    0

    شما از خودتون هم مگر اختیار دارید ! چه کسی شما را انتخاب کرده ؟ شما بیش از حد خود را ولی نعمت مردم میدانید ، به مرگ بیاندیشید نه به دنیا /چرا مردم نباید بدانند ، این چه مهره چینی بود که شما انجام دادید !؟/ لعنت خدا بر قوم الظالمین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      براساس‌ کدوم قانون دلیل ردصلاحیتهارا نمیگین

  • هامون
    0

    فقط یک سخن با شما دارم از خدا بترسید

  • حسین
    0

    آقا من که کاملا توجیه شدم. بر اساس باوری که برام ایجاد شد، حتی در آینده هم هیچ‌گاه سوالی نخواهم داشت.

  • جواد
    0

    بر اساس کدام قانون، وقتی خود داوطلب اعلام می‌کند که دلائل عدم‌احراز صلاحیتش را اعلام‌کنید، شما طفره می روید؟ یعنی شما نسبت به حفظ آبروی مومن ، از خود او حساس ترید؟ آیا این امر نشانه ای از عدم اطمینان شما به قضاوت تان نیست؟

  • سامان
    0

    وجودشوراي نگهبان یعنی توهین به ملت بزرگ ایران ۱۲نفر فرد عصر حجری نشسته اند وبرای یک ملت ۸۰میلیونی تصمیم میگیرند

  • ناشناس
    0

    خوب راست می گه براساس کدوم قانون؟!!!اگر قانونی وجودداشت تو وامثال تو برای مردم تصمیم نمی گرفتی که حالا نخوای جواب بدی

  • طیب تخت آبی
    0

    بگویند آیت دین خدایند به تقوا دعوت از مردم نمایند و لیکن در خفا شیطان مریدند بسی سر را که خودسر ،سر بریدند نداند مکرشان این چرخ گردون مخالف را بخوانند مرتد و دون اگر روزی ورق برگردد از نو بسی اسرار که از آنها رود لو ،ولی،را آرزویی نیست جز این جدا گردند ز دین این قوم بی دین

  • احمد
    0

    حضرت فقیه طبق قانون انتخابات کاندیداها اگر خواستند دلایل رد صلاحیت آنها خصوصی و عمومی اعلام شود شما وظیفه دارید بطور شفاف به مردم اعلام کنید یعنی چه مگر دل بخواهی شما یکی را عشقی رد کنید و بگویید دلایل را هم اعلام نمی کنیم اینکه از دیکتاتوری طاغوت بدتر است

  • ناشناس
    0

    این شورای نگهبان ایا برای مردم کار میکند یا نه پس باید برای مردم جواب بدهد مثلا خود ما چقدر حقوق میگیری چقدر اموال داری و چند فرزند داری کجا کار میکنند و چگونه استخدام شده اند چرا جواب نمیدید

  • محمد
    0

    شورای نگهبان اگرصلاحیت داشت یکی مثل حسن روحانی راتآیید نمیکرد که مملکت رابه لجن بکشد

    نظرات شما -
    • ..
      0

      اگر صلاحیت شده احمدی نژاد را تایید نمی کرد که مردم اینجوری بدبخت کند

  • حمید
    0

    شما با این طرز تفکر و ایده ، خود به خود صلاحیت امور عادی را ندارید تا برسد به تعیین تکلیف برای یک ملت . دست از سر مردم بردارید و بروید پی کارتون و اینقدر به دین خدا کم لطفی نکنید . اسلام دین کاملی است ولی امثال شما ، طالبان و داعش با عملکردشان دنیا و ملت ها را به آن بدبین می کنند . انتخابات این دوره ریاست جمهوری با عملکرد بد و مهندسی شده شما در تاریخ ایران ثبت خواهد شد و مثل پتک بر سر شماها خواهد خورد تا وقتی که مردید تا در آن دنیا تقاص این همه تضییع حق و حقوق مردم را پس بدهید !

  • ناشناس
    0

    پیر مرد صد ساله از خود راضی تو راه خانه خود را بلد هستی ؟؟که راه درست را برای ملت هشتاد میلیونی بهتر تشخیص میدهید . و پاسخگو هم نیستید

  • مش جمعه
    0

    همانطوری که عدم احراز اعلام میکند وظیفه اش اقتضا میکند که علل عوامل عدم احراز را به کاندیدا بگوئید.حاصل نظارت استصوابی تا کنون، مجلس کور و کران و رئیس جمهوران رانده شده از دایره خودی ها بوده است.

  • کوروش کبیر
    0

    شورای نگهبان دست کیا افتادن سالمندان بیسواد و اینا افتادن شورای نگهبان باید منحل بشه چون رییس جمهور شورای نگهبان انتخاب میکنه تا مردم منحل بشه مردم میتونن از خودشون باشن رای بدن

  • محمد
    0

    تو خو راست میگی ولی.........

  • ناشناس
    0

    جل الخالق! مگر برای مجاز بودن انجام هر کاری ( در اینجا اعلام کتبی علل عدم احراز صلاحیت شرایط ریاست جمهوری به کاندیدای مورد نظر) باید اصل تصریح قانون اساسی و یا قانون مصوب مجلس را داشته باشیم؟! هر امر یا موضوعی که انجام یا عدم انجام آن منع قانونی نداشته باشد مجاز است مگر خلاف اخلاق حسنه و عفت عمومی و عرف و عادت مسلم باشد.

  • به کجا چنین شتابان
    0

    آخه شورای نگهبان عزیز همه تایید صلاحیت های گذشته ات چه اصول گرا چه اصلاح طلب دزد از آب دراومدن تایید صلاحیت شده های این دوره هم معلوم الحالند توضیحی نداری بدی که ،از مردم نمی ترسی از خدا هم نمی ترسی؟

  • ناشناس
    0

    خداوند منان سایه این علما و دست اندر کاران شورای نکهبان رو از سر ملت ایران بر دارد .که محمود دلها را از رقابت باز کذاشتند وما رای نخواهیم داد تا انتقام سخت رو از شورای نکهبان بکیریم

  • ی ط
    0

    کشور ما جمهوری اسلامی است. شورای نگهبان سلیقه ایی عمل میکند در دراز مدت موفق نیست. باید تمام سلیقه ها در انتخابات باشند یعنی تمام اینهایی که ردصلاحیت شدند بد و خلافکار بودند یا رقیب رئیسی بودند؟

  • طیب تخت آبی
    0

    اعضای شورا آنطور بایسته- نیستند دنبال فرد شایسته

  • کمانگیر
    0

    جنس تسمه تایم اینها از چیه؟ توی صدسالگی میتونند انقدر حرف بزنند؟

  • ساناز
    0

    رای ملت محسن رضایی❤❤❤❤❤

  • هندونه فروش محل
    0

    شما اگر فقیه بودید باید عادل هم بودید این که یکی مثل احمدی‌نژاد را که هشت سال رییس‌جمهور منتخب این مردم بوده و خدمات ارزنده ای برا مردم کرد رد کردین و همتی که پول ملی را پهن کرد تایید وحالا حرف از قانون میزنید؟ برین بین مردم ببینید چند نفر شما را تأیید می‌کنند

  • کیوان،،،پرکوه
    0

    جناب مدرسی ،،،،مگه میشه بی دلیل کسی رد صلاحیت بشه،،،،اگر دلیلی داره باید ملت بدانند به چه دلیل این کاندیدا رد صلاحیت شدند،،،،چطور پزشکیان مجلس تایید میشه اما ریاست جمهور نه،،،،،واقعا که،،،،،،،،،،،،،،

  • من
    0

    مگه برای اعلام نکردن دلیل رد صلاحیت قانون داریم که برای اعلام دلیل رد صلاحیت اونهم با درخواست خود کاندیدا قانون میخوای؟

  • کار بر ناشناس
    0

    دیگه کی؟ همه کارا شونو بکنن بعد رد صلاحیت بشن. چرا باید اینا تائید می شدن تا جفا با یه تعدادی بشه؟!

  • کار بر ناشناس
    0

    نوشدارو بعد از مرگ سهراب!

  • مالک
    0

    تمام پیامبران و امامان در مقام عزل و نصب دلیل را به افراد می گفتند فقط خداوند نمی گوید و اون هم دلیلش اینه که نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم .شورای نگهبان شده خدای روی زمین

  • کار بر ناشناس
    0

    بعد از فرمایشات رهبری در مورد جفا به بعضی سر هم کردن یه جوابی دادن نمی دونم خودشون قانع شدن ؟!خلاصه همه ما در پیشگاه الهی مسئول چه مردم رای ندن چه مسئولین خوب بررسی نکنن!

  • کار بر ناشناس
    0

    شورای محترم نگهبان مثل اینکه رجال سیاسی از معیار های مهم بود چون این آقایون کاندیدای تخریبی ظاهرا فقط اینو داشتن بقیه ها از اینا بدتر بودن؟!

  • رضا سان
    0

    کی جرات میکنه از شورای نگهبان سوال کند...... شما آئینه تمام نمای اسلام هستید..... همین فرمان برید جلو ..... شما فکر میکنید نسل جوان الان مثل ما تو سری خورش ملسه.... نخیر آقا یک نگاه به دوروبرت بنداز بلکه بیدار شوید..... کشتی هنوز به گل نشسته..... خود سری نکنید.... آرزوی مردم نگذارید تبدیل به نا امیدی بشه

  • کار بر ناشناس
    0

    هر چند انتقاداتی به شورای نگهبان وارده اما صحیح نیست تخریب بشن بهر حال وجهه ای برای خودشان دارن. اگر چنانچه قصوری داشته باشن قیامتی جهت حساب رسی برای همه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها