اولین آزمایش خون در جهان برای نظارت بر درمان سرطان

محققان

اولین آزمایش خون در جهان برای نظارت بر درمان سرطان

آزمایش "ExoSCOPE" که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور توسعه یافته است، آزمایشی کم تهاجمی و کاربردی است. مقدار کمی از نمونه خون را می‌توان یک روز پس از شروع درمان سرطان جمع آوری کرد و با کمک آن اثر دارو بر درمان سرطان را در کمتر از یک ساعت تعیین کرد.

بیماران سرطانی که تحت درمان هدفمند هستند می‌توانند منتظر آزمایش خون جدیدی باشند که می‌تواند به پزشکان آنها بگوید که آیا این درمان طی یک روز پس از شروع درمان موثر بوده است یا خیر. این روند، ارزیابی را به طور خاصی تسریع و به پزشکان کمک می‌کند تا برای ارتقای شانس بهبودی بیماران یک برنامه درمانی دقیقی را تنظیم کنند.

برخلاف شیمی درمانی‌های متداول که با تمام سلول‌های سریع تقسیم شوند تداخل دارند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب گسترده‌ای وارد کنند، داروهای هدفمند به مولکول‌های خاصی حمله می‌کنند که به سلول‌های سرطانی دستور رشد و گسترش می‌دهند و به نوبه خود رشد غیرطبیعی سرطان را مسدود می‌کنند. به رغم عملکرد دقیق این داروها، ارزیابی بالینی فعلی درمان آنها در تومورهای جامد در درجه اول به تصویربرداری حجمی تومور یا بیوپسی بافت تهاجمی بستگی دارد.

استاد "شائو هویلین"(Shao Huilin) و گروه تحقیقاتی او از دانشکده مهندسی پزشکی و موسسه نوآوری و فناوری بهداشت دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) یک فناوری را توسعه داده‌اند که دقیق‌تر و کم تهاجمی‌تر است و با استفاده از نمونه برداری مایع ارزیابی دقیقی انجام می‌دهد.

این روش که(ExoSCOPE) نامیده می‌شود اولین مورد از این نوع آزمایش در جهان است. آزمایش مذکور از وزیکول‌های خارج سلولی ترشح شده توسط سلول‌های سرطانی که در خون گردش می‌کنند، به عنوان شاخص بازتابنده اثربخشی دارو در تومورهای جامد استفاده می‌کند.

شائو دانشمند ارشد این مطالعه در این باره گفت: روش‌های مرسوم مانند تصویربرداری از تومور نه تنها گران هستند بلکه زمان مشاهده اثربخشی نیز طولانی است. در این روش‌ها اثربخشی درمان تنها پس از چند هفته قابل تعیین است. با استفاده از ExoSCOPE ما می‌توانیم مستقیماً نتایج اثربخشی دارو را در عرض ۲۴ ساعت از شروع درمان اندازه‌گیری کنیم. این به طور قابل توجهی زمان و هزینه نظارت بر سرطان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این روش برای تجزیه و تحلیل فقط به مقدار کمی نمونه خون نیاز دارد و انجام هر آزمایش کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. بنابراین کم‌تهاجمی‌تر و در عین حال کاربردی‌تر است. به این ترتیب پزشکان می‌توانند طی دوره درمان، پاسخ بیمار به درمان را به طور منظم کنترل کنند و برای به دست آوردن نتایج بهتر، تنظیمات به موقع را انجام دهند.

برای دستیابی به تجزیه و تحلیل حساس و سریع اثر دارو از طریق نمونه‌های خون، این گروه تحقیقاتی ExoSCOPE را به عنوان یک پلتفرم نانو فناوری یکپارچه توسعه دادند. این سیستم وزیکول‌های خارج سلولی را اندازه می‌گیرد. آنها کیسه‌های غشایی با ابعاد حداقل صد برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان هستند و در زیر میکروسکوپ نوری معمولی نامرئی هستند. وقتی داروی هدفمند سرطانی در درمان موفقیت آمیز سرطان به سلول سرطانی متصل شود و رشد تومور را مختل کند، سلول تحت درمان در وزیکول‌های خارج سلولی جریان خون حاوی دارو آزاد می‌شود. پلتفرم ExoSCOPE از یک روش بیولوژیکی شیمیایی تکمیلی و یک حسگر برای اندازه‌گیری این تغییرات ظریف دارویی در وزیکول‌های خارج سلولی استفاده می‌کند.

در یک آزمایش بالینی محققان ۱۶۳ نمونه خون از ۱۰۶ بیمار مبتلا به سرطان ریه را با کمک ExoSCOPE بررسی کردند و شاهد نتایج دلگرم کننده‌ای بودند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها