خونتای میانمار از برنامه خود برای احیای دموکراسی دفاع کرد

وزیر امور خارجه خونتای میانمار از برنامه دولت نظامی برای احیای دموکراسی پس از آن دفاع کرد که در نشست شرکای جنوب شرق آسیا به ارتش میانمار تاکید شد تا توافق منطقه‌ای را با هدف پایان دادن به ناآرامی‌ها، محقق کند.

خونتای میانمار از برنامه خود برای احیای دموکراسی دفاع کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، خونتا پیشرفت کمی را در تحقق خواسته‌های مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا - آ.سه.آن - که در آوریل سال جاری میلادی و با هدف پایان دادن به خشونت‌ها و برگزاری گفت‌وگوهای سیاسی با اپوزیسیون مطرح شده بود، به دست آورده است.

وزرای خارجی کشورهای جنوب شرق آسیا در نشست روز دوشنبه خود که در چین برگزار شد، نسبت به پیشرفت بسیار کم خونتای میانمار برای پایان دادن به آشوب و ناآرامی‌ها در این کشور که از زمان کودتای اول فوریه ۲۰۲۱ روی داده، ابراز نارضایتی کردند.

رسانه دولتی میانمار از قول وزیر امور خارجه خونتا گزارش داد که وی به نشست وزرای خارجی آ.سه.آن گفته که نیروهای نظامی میانمار در مورد نقشه راه پنج بخشی به منظور احیای دموکراسی در کشور پیشرفت حاصل کرده‌اند.

روزنامه گلوبال نیولایت میانمار گزارش داد، وزیر خارجه خونتا به این نشست گفت که تنها راه برای اطمینان از نظام دموکراتیک منظم و واقعی، برنامه پنج ماده‌ای آینده است که در ماه فوریه اعلام شد.

وزیر امور خارجه خونتای میانمار همچنین گفت اکثر این گزینه‌ها را اجرا کرده‌ایم که شامل انجام اقدامات مقابله با کرونا و ایجاد یک کمیسیون انتخابات جدید به منظور رسیدگی به تقلب انتخابات نوامبر گذشته میلادی می‌شود.

خونتای میانمار از اعمال کنترل از زمان سرنگونی دولت مدنی ناکام مانده است.

بر اساس اعلام انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی، نیروهای امنیتی دست کم در جریان اعتراضات ۸۴۹ معترض را کشتند اگرچه این آمارها از سوی ارتش میانمار به مناقشه کشیده شده است.

بسیاری از کشورهای عضو آ.سه.آن نسبت به درگیری‌ها و آشوب در میانمار هشدار داده و خواستار پایان خشونت، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری گفت‌وگوها به منظور پایان بحران شده‌اند.

در همین حال، مخالفان خونتا نارضایتی خود را بابت ناتوانی کشورهای آ.سه.آن به منظور اعمال فشار بر دولت نظامی میانمار ابراز کرده‌اند.

این در حالیست که خونتا، اپوزیسیون را تروریست می‌نامد.

همچنین روزنامه چینی گلوبال تایمز از قول رهبر خونتای میانمار اعلام کرد که سفیر چین گفته میانمار به دنبال همکاری برای تحقق اجماع نظر به دست آمده در نشست آ.سه‌.آن است.

پس از نشست روز دوشنبه وزرای خارجی مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا در چین، وزیر امور خارجه اندونزی گفت: پکن برای دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز در میانمار کمک می‌کند.

در همین حال دولت سایه تشکیل شده از اپوزیسیون مخالف کودتای میانمار سفارت چین در یانگون را بابت آن که رئیس خونتا را رهبر میانمار اعلام کرد، به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها