پیش‌بینی شدت طوفان‌ها به روش ناسا

دانشمندان ناسا در حال مطالعه صائقه‌ها هستند تا توسط آن بتوانند روش‌های جدیدی را برای پیش‌بینی شدت طوفان‌ها ایجاد کنند.

پیش‌بینی شدت طوفان‌ها به روش ناسا

در هنگام طوفان صاعقه‌های قدرتمند نشان دهنده قدرت بالای آن طوفان است. اما گاهی اوقات حتی طوفان‌های ضعیف نیز می‌توانند صاعقه‌های بزرگی داشته باشند. به همین دلیل افرادی که به پیش‌بینی این موضوعات می‌پردازند، برای مشاهده نقش برخورد صاعقه‌ها در پیش‌بینی شدت طوفان باید با دقت به سایر داده‌ها نگاه کنند.

دانشمندان با استفاده از ابزار جدیدی به نام " نقشه بردار صائقه زمین ثابت "(Geostationary Lightning Mapper) که بر روی جدیدترین ماهواره‌های زیست محیطی عملیاتی اداره ملی اقیانوسی و جوی وجود دارد، اطلاعاتی درباره صاعقه در طوفان‌ها جمع‌آوری کردند و به طور خاص به بررسی دو نوع از بزرگ‌ترین صاعقه‌ها در داخلی‌ترین قسمت یا هسته داخلی توفند دوریان پرداختند.

آنها دریافتند هنگامی که شدت طوفان زیاد شده بود، برخورد صائقه در آن توفند نیز بزرگتر و پرانرژی‌تر از قبل بوده است. این ابزار با تشخیص مداوم اندازه و انرژی برخوردهای صاعقه، حتی در اقیانوس‌های آزاد(open oceans) کار می‌کند. این ابزار مجهز به یک حسگر است که به عنوان یک آشکارساز رویداد نوری عمل می‌کند و تغییرات ایجاد شده در قله ابر که توسط رعد و برق به وجود آمده را تشخیص می‌دهد.

این ابزار همچنین می‌تواند مکان، مساحت متوسط و کل انرژی نوری صائقه را تشخیص دهد. این ویژگی ابزار یاد شده به دانشمندان امکان می‌دهد تا از چندین منظر جدید صاعقه را بررسی کنند.

محققان قصد دارند در آینده تعداد زیادی از طوفان‌ها را تجزیه و تحلیل کنند تا تفاوت الگوهای صائقه بین طوفان‌های مختلف را شناسایی کنند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها