کشت مکانیزه برنج در مرودشت با استفاده از آب‌های سطحی

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از آغاز کشت مکانیزه برنج کامفیروزی با بهره گیری از آب رودخانه‌ها و چشمه سارهای موجود در قطب تولید این محصول در فارس خبر داد.

کشت مکانیزه برنج در مرودشت با استفاده از آب‌های سطحی

کاووس همتی به خبرنگاران گفت: بیش از هشت هزار هکتار برنج در این منطقه با استفاده از آب رودخانه‌های کر، تنگ شول، بهشت گمشده و چشمه سارهای موجود در منطقه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد کشت برنج در این منطقه مکانیزه انجام می‌شود، افزود: بالغ بر ۵۷۰ دستگاه نشاکار در منطقه حضور دارند وعملیات کشت مکانیزه برنج را انجام می‌دهند.

همتی با تاکید براینکه کشت برنج در کامفیروز تک محصولی است و تنها محصولی است که درآمد خانوارها را در طی یک سال تامین می‌کند، اظهار کرد: با استفاده از آموزش‌های ترویجی، اقداماتی در راستای تغییر الگوی کشت برنج انجام شده است.

این مقام مسئول، ایجاد ۳۱۰ هکتار باغ سیب و بادام، پنج هکتارباغ پسته،۶ هکتار مزرعه زعفران، سه واحد دامداری به بهره برداری رسده و چهار واحد دامداری در دست اقدام، کشت گیاه دارویی زیره سبزوچهار واحد گلخانه‌ای در حال اجرا را از مهمترین اقدامات در راستای تغییر الگوی کشت برنج در این منطقه عنوان کرد و گفت: جایگزینی کشت برنج با سایر محصولات ادامه دارد و اقدامات جدیدی نیز در حال انجام است.

او با بیان اینکه در چند سال اخیر آبیاری تناوبی مزارع برنج هم مانند سایر زراعت‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در مزارع برنج در کامفیروز هم به منظور صرفه جویی در مصرف آب، آبیاری تناوبی انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت افزود: کامفیروز بزرگترین تولید کننده ارقام محلی برنج در فارس است و عطر و طعم ویژه برنج کامفیروزی آن را از سایر ارقام محلی متمایز کرده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها