۹ هزار هنرمند صنایع دستی در خراسان رضوی کارت صنعتگری دارند

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود ۹ هزار هنرمند فعال در حوزه تولید و طراحی انواع صنایع دستی در این استان

۹ هزار هنرمند صنایع دستی در خراسان رضوی کارت صنعتگری دارند

محمد مطیع افزود: علاوه بر آن ۲ هزار و ۳۲۵ هنرمند دیگر در این استان زیرپوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی و روستاییان و کشاورزان هستند.

وی به شیوه صدور مجوز برای این گروه از هنرمندان اشاره کرد و ادامه داد: پروانه تولید انفرادی صنایع‌ دستی برای متقاضیانی که دارای تخصص، تجربه و آشنایی با فرآیند تولید و توانایی ساخت محصول در یکی از رشته‌های صنایع‌ دستی هستند، صادر می‌شود.

معاون اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: پارسال هزار و ۸۵۴ پروانه صنایع‌ دستی در همین قالب برای متقاضیان فعالیت در حوزه صنایع دستی این استان صادر شد.

وی افزود: این مجوزها بیانگر نوع، ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری انجام شده برای هر یک‌ از رشته‌های صنایع دستی خراسان رضوی در مکان معین است.

مطیع ادامه داد: افرادی که پروانه تولید انفرادی دریافت می‌کنند به شکل مستمر و مداوم در رشته مورد تقاضای خود فعالیت و تولید خواهند داشت.

وی گفت: متقاضیان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های اولیه تحت نظر این اداره، موفق به دریافت این مجوزها می‌شوند.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی همچنین به مزایای مجوزهای صادر شده اشاره کرد و افزود: هنرمندان دارای پروانه‌های تولید انفرادی و کارگاهی می‌توانند از مزایایی از قبیل شرکت در نمایشگاهها و جشنواره‌ها، دریافت تسهیلات، شرکت در دوره‌های آموزشی و مهارتی و دیگر موارد مشابه بهره‌مند شوند.

۸۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان رضوی وجود دارد که در میان آنها تراش سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ هرکاره، قلمزنی، ابریشم‌بافی، فرت‌بافی، نواربافی، چرم، زیورآلات سنتی، نقاشی روی چرم، نگارگری، چاپ باتیک و گلیم بافی به عنوان صنایع‌دستی بومی این خطه شناخته شده‌اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها