بحران کمبود گرو‌ه‌های خونی در استان بوشهر/ بیماران سرطانی و تالاسمی به شدت نیازمند خون هستند

متأسفانه شرایط کرونایی سبب سیر نزولی مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدا این ماده حیات‌بخش شده که این مهم جان بیماران نیازمند استان بوشهر از جمله بیماران خاص و سرطانی را تهدید می‌کند.

بحران کمبود گرو‌ه‌های خونی در استان بوشهر/ بیماران سرطانی و تالاسمی به شدت نیازمند خون هستند

شرایط کرونایی ضمن ایجاد مشکلات گوناگون اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و معیشتی استان بوشهر را در تأمین خون بیماران نیازمند با مشکل مواجه کرده است.

بیماران سرطانی، تالاسمی و دیگر بیماران خاص یکی از درخواست کنندگان مکرر خون و فرآورده‌های خونی محسوب می‌شوند که در این راستا با روند فزونی بیماران سرطانی مصرف فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌شود استان بوشهر میزبان بیش از 500 بیمار تالاسمی است که به‌صورت هر 10 تا 14 روز به یک یا 2 واحد خونی و فرآورده‌های آن نیاز دارند و این درحالی است مصدومان در تصادفات و حادثه‌های مختلف یکی دیگر از دریافت کنندگان خون محسوب می‌شود که باید ذخایر خونی استان بوشهر همواره جوابگوی آنان باشد.

متأسفانه شرایط کرونایی سبب سیر نزولی مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدا خون حیات‌بخش خود شده که در این راستا اهدا خون در استان بوشهر کاهش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به کاهش ذخیره خون اظهار داشت: سرطانی‌ها، تالاسمی‌ها و زنان باردار حین زایمان، بیماران کم خونی داسی شکل و سانحه‌دیده در استان بوشهر نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند.

نرگس عبیدی با اشاره به کاهش مراجعه مردم برای اهدا خون تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی میزان مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر کاهش یافته و این مهم سبب کمبود ذخایر خونی در استان شده است.

وی یکی از موارد مصرف خون اهدایی را بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی، سرطانی و حادثه دیده‌ها و تصادفی‌ها دانست و بیان کرد: میزان کاهش مراجعه مردم برای اهدا خون سبب کاهش فرآورده‌های خونی به ویژه پلاکت شده است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: پلاکت خون یکی از فرآورده‌های خونی است که متأسفانه به سبب افزایش بیماران سرطانی، نیاز به این نوع فرآورده خونی در استان در حال افزایش است.

عبیدی با بیان اینکه هر اهدا خون دست‌کم 3 نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد تأکید کرد: مردم در این شرایط برای اهدا خون به پایگاه‌های خون‌گیری مراجعه کنند و زندگیبخش بیماران در معرض خطر باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 7 هزار و 669 نفر برای اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده‌اند گفت: در 2.5 ماه نخست امسال 7 هزار و 669 نفر برای اهدا به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده‌اند و 6 هزار 284 واحد خونی اهدا شد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به مصرف پلاکت و فرآورده‌های خونی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 218 پلاکت خون در استان بوشهر مصرف شده و اکنون با کمبود فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت مواجه هستیم.

عبیدی بر حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون تأکید کرد و از مردم استان خواست برای اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و بیماران و نیازمندان به خون را یاری کنند.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان با مراجعه به پایگاه‌ها برای اهدا خون دغدغه بیماری کرونا نداشته باشند تأکید کرد: تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در خون‌گیری رعایت می‌شود و اهدا کنندگان دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: با توجه به نیاز به خون و فرآورده‌های خونی از مردم استان بوشهر در خواست می‌شود همواره یاریگر انتقال خون استان برای تأمین خون مورد نیاز بیماران باشند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها