قسمتی از بافت تاریخی همدان با تصمیمات نامناسب نابود شد

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته بافت‌های واجد ارزش شهر همدان دستخوش تصمیمات نامناسبی بود و باعث شد قسمتی از بافت را از دست بدهیم.

قسمتی از بافت تاریخی همدان با تصمیمات نامناسب نابود شد

رضوان سلماسی در نشست «ارزیابی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان» که برگزار شد، افزود: پس از مدتی دوباره قوانین جدیدی در این رابطه وضع شد و قوانین گذشته تحت تأثیر قرار گرفت و منجر به دغدغه‌مندی برای شهروندان شهر همدان شد و باعث شد مردم پیگیر کارهایی که قرار بود بیفتد اما عملی نشد، شوند و یا به فکر راه چاره‌ای برای مشکلات و موانع باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم حق دارند از ملک‌هایشان در هر بخشی که هست استفاده کنند و نباید حقوق عامه مردم کنار گذاشته شود، خاطرنشان کرد: در مرکز مطالعات شورای پنجم جلساتی در این راستا با حضور اداره‌ کل میراث فرهنگی استان همدان برگزار شد تا راهکارهایی را در سطح کلان داشته باشیم.

این عضو شورای شهر همدان بیان کرد: برای رفع مشکلات بافت شهر همدان می‌توان از راهکارها و تجربه‌های شهرهایی مثل کاشان، یزد و اصفهان استفاده کرد و از آنها به عنوان الگو درس گرفت تا اقدامات اجرایی خوبی را رقم بزنیم و البته در همین راستا کارگروهی در شورای شهر تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کارهایی که شروع شد به نتیجه نرسید، تصریح کرد: پس از این به سمت بخشی از شهرداری بافت تاریخی همدان رفتیم که تاکنون به نام بافت مرکزی شناخته شده و ایراداتی به این قضیه وارد است به طوریکه بافت تاریخی باید تمام بافت تاریخی را شامل شود نه بخشی از آن را چراکه باعث می‌شود ضوابط ناهمگونی بین بخشی که جدا می‌شود و سایر بخش‌هایی که در همدان است، ایجاد شود.

سلماسی با بیان اینکه راهی که برای رسیدن به حق مالکانه‌ مردم وجود دارد، حق انتقال توسعه است، مطرح کرد: حق انتقال توسعه حق مالکانه‌ای است که افراد در بافت واجد ارزش به حقوق خود برسند یا به نحو دیگری تأمین شوند و افراد می‌توانند از مزایای ملک خود استفاده کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در پایان بیان کرد: بافت واجد ارزش همدان می‌تواند اقتصاد شهر را متحول کند و حفظ این بافت برای گردشگری همدان ارزشمند است و می‌تواند رونق و هویت را به شهر برگرداند.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها