زیبا کلام در گفتگو با خبرفوری:

اصلاح طلبان نه از مهرعلیزاده حمایت می کنند و نه از همتی/ ریشه تمام بدبختی های کشور، نبود دموکراسی است/ آیا مرگ سیاسی اصلاحات نزدیک است؟

فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهرعلیزاده و همتی حمایت نمی کنند.

اصلاح طلبان نه از مهرعلیزاده حمایت می کنند و نه از همتی/ ریشه تمام بدبختی های کشور، نبود دموکراسی است/ آیا مرگ سیاسی اصلاحات نزدیک است؟

صادق زیبا کلام در گفتگو با خبر فوری با اشاره به رویکرد انتخاباتی اصلاح طلبان در قبال حمایت از محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی اظهار داشت: جریان اصلاح طلب معتقد است مادامی که نتواند از چهره های شناسنامه دار خود در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده فردی را داشته باشد، چرا باید به دنبال «نامزدهای مشابه» برود؟

وی افزود: پُر واضح است که اصلاح طلبان در انتخابات امسال از مهرعلیزاده و همتی حمایت نمی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب دغدغه مهم دیگر این جریان سیاسی کشور را "هدف از انتخابات" عنوان کرد و گفت: ساده ترین تعریف از انتخابات ریاست جمهوری ، اجرای مجموعه سیاست هایی از سوی منتخب اکثریت مردم است. در همین رابطه می توان به انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پیروزی جو بایدن با اکثریت آرا اشاره کرد که سیاست هایی متفاوت از ترامپ را در پیش گرفته است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا قهر اصلاح طلبان در این دوره انتخابات، مرگ سیاسی این جریان سیاسی را رقم می زند یا خیر؟ گفت: آنچه طی 22 سال گذشته جریان اصلاح طلبی را در بستر احتضار انداخته و اکنون می تواند باعث مرگ این جریان سیاسی شود، این است که اصلاح طلبان به دنبال آزادی خواهی و دموکراسی خواهی برنیایند.

وی ریشه تمام بدبختی های کشور را "نبود دموکراسی" عنوان کرد و گفت: اصلاح طلبان چاره ای جز رفتن به دنبال آزادی خواهی ندارند.

زیباکلام با طرح این سوال که آیا ساده ترین شکل انتخابات در ایران تحقق می یابد؟ تصریح کرد: خیر. سال 1396 اکثریت مردم با مشارکت و حضور پای صندوق، حجت الااسلام حسن روحانی را با 24 میلیون رای به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند، اما هیچ سیاستی تغییر نکرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه «تمام سیاست های قبلی کماکان و بی وقفه در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی نیز ادامه پیدا کرده است»، گفت: من میدان یا دیپلماسی و هیچ شخصی را مقصر نمی دانم. اما اگر مردم از نظام بپرسند در نتیجه مشارکت چه تغییری در سیاست های کلان کشور به وجود آمد، پاسخ چیست؟ از نظر من هیچ تغییر ملموس و مشخصی در سیاست های کشور مشاهده نشده است.

وی در ادامه نکته جالب توجه در طول برگزاری مناظره انتخاباتی را نپرداختن نامزدها به هیچ یک از سیاست هایی که کشور را به وضع موجود انداخته، عنوان کرد و گفت: در این مناظره اگرچه در مورد فساد اقتصادی و مفاسد بحث شد، اما هیچ کدام از نامزدها حتی مهرعلیزاده و همتی نیز به منشاء فساد و چرایی وجود مفاسد نپرداختند. آیا آب، نان و خاک این کشور برخی مسئولان را فاسد می کند؟

زیباکلام با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی فقط به معلول ها می پردازند، گفت: پرداختن به معلول ها بدین معناست که در صورت پیروزی و تشکیل دولت از سوی هر یک از نامزدها، فقط به معلول ها پرداخته می شود. نامزدهای انتخاباتی تا به حال در مورد موضوعاتی مانند حضور ایران در کشورهای دیگر، هزینه های نظامی و هسته ای اظهار نظر نکرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به علت اصلی عدم مشارکت اکثریت کسانی که رای نمی دهند، بیان کرد: این افراد معتقدند تفاوتی میان هیچکدام از نامزدها وجود ندارد و درصورت پیروزی هر کدام، همان سیاست های قبلی ادامه پیدا می کند. بنابراین رفتن پای صندوق رای را اقدامی عبث می پندراند.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • انتخابات ازاد و عادلانه
    0

    استاد جان کلام را گفتی. شوربختانه علت عمده ان عدم التزام و نقض قانون اساسی از سوی شورای محترم نگهبان می باشد. شورایی که خودش باید نگهبان حقوق مردم در این قانون باشد!!!!!

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اصلا انگار نه انگار سیاست های اقتصادی این هشت سال تاثیری تو این بدبختی‌ها داره، نه؟؟؟؟

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام برادر قانون باید فصل الخطاب باشد...یعنی الان شورای محترم نگهبان یک به یک بیا گزارش بده چی شده و چی کردن راضی میشی...فکر نکنم

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام برادر قانون باید فصالخطاب باشد...یعنی الان شورای محترم نگهبان یک به یک بیا ءزارش بده چی شده و چی کردنراضی میشی

    • ناشناس
      0

      چه فصل الخطابی چه چیزی ..... اینا خودشون اگه بیان کاندید بشن 2درصد هم رای نخواهند داشت این رو خودشون هم خوب می دونن.

  • مجید
    0

    وضع موجود که دوستان ناباب خائن غربگرا شما؟ درست کردن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست گرامی مملکت را نمی شود مثل 50سال پیش اداره کرد دنیا تغییر کرده ، نسل جدید مثل نسل های گذشته فکر نمی کنند باید قبل از اینکه دیر شود به ندای عموم جامعه که ایجاد فرایند دمکراسی خواهی است گوش داد وگرنه بدلیل نارضایتی لاجرم تقابل پیش خواهد آمد .....

  • احمد
    0

    حقیقت هارو گفته ... دولت در این مملکت قدرت کافی را ندارد و اگر هم بخواهد مقتدر عمل کند قطعا توسط ایادی انحصار طلب ها مثل مجلس دو درصدی و غیره ... استیضاح می شود. تنها راه مقابله با این جماعت ...................

    نظرات شما -
    • علی
      0

      هشت سال همه رو علاف میکنن بعد میگن ما اختیار نداریم. گیرم درست،اینا با همین اختیارات به قول خودشون 30 درصدی رئیس جمهوری، 80 درصد مردمو بدبخت کردن؟؟

    • احمد
      0

      پاسخ به علی: خوب به نظرت بهتر نیست حداقل همینی که دارند (دولت) رو حفظ کنند تا من و تو و امثال ما بریم پشتشون بایستیم و اختیاراتشون رو بالاتر ببریم برای ساختن مملکت؟؟؟؟؟ یا منفعل واستیم و تماشا کنیم؟؟؟؟؟ میخواید مملکت بشه کره شمالی؟؟؟؟ تا کس باید منابع و ثروت مملکت رو خرج جنگ و صدور انقلاب و غیره بکنند؟؟؟؟

    • بصیر
      0

      اگه دولت قدرت نداره پس برای چی اینهمه دست و پا می زنند و تا سر حد مرگ با دروغ و نیرنگ های مختلف خودشون رو براش میکشن. نه اینطوریا نیست. فقط یه نگاه به اطرافیان به قدرت رسیده بکنید حتما منافع گسترده که شامل حالشون شده رو میبینی. فقط چشم بینا میخواد. خودتونو بخواب نزنید.

    • ناشناس
      0

      هیچ کجای دنیا تمام قدرت را دست دولت ها نمیدهند. همه جا تفکیک قوا هست. فرقش اینست که ما به جای سه قوه، عملا ۴ قوه داریم.

  • ریزه میزه
    0

    اگراصلاح طلبان روشون نمیشه مستقیم ازهمتی حمایت بکنند با واسطه اینکاررابکنند! مثلا یگویند: ماازکسی حمایت میکنیم که مورد نظرنورچشمان مان (فائزه خانم وتاج زاده خان) هست،ایندو هم که دفاع وحمایت خودرا ازهمتی اعلام کرده اند،

  • حسنی
    0

    شما در دانشگاه استاد علوم سیاسی هستید گیریم خارج از همه این هیاهوها در واقع علم سیاست را شما بلد هستید من از شما سوال میکنم برای بهبود و احیا اقتصاد این مملکت و رفاه و معیشت مردم ایران وقت ان نرسیده اقتصاد این مملکت باید از سیاست دوری کند و دولتمردان سیاسی نباید وارد حوزه اقتصاد ایران شوند نابودی اقتصاد ایران مربوط به هشت سال گذشته نیست بلکه ریشه دیرینه دارد از زمان روی کار امدن صندوق های قرض الحسنه توسط مردان سیاسی ایران سپس روی کار امدن بانک های خصوصی . اقتصاد دانان وطن پرست نه بله قربان گویان و چاپلوسان و بزدل ها یی که از ترس میز و مقام جرعت بزبان اوردن حقیقت های پنهان را ندارند متفقا میگویند بانکهای خصوصی اقتصاد این مملکت را بلعیده اند اکثر این بانکها بجهت مقاصد سیاسی داخل و بخصوص خارج از ایران توسط مردان سیاسی تاسیس شده و چون بانک مرکزی زیر بلیط دولت است و اختیاری از خود ندارد اقتصاد ایران این میشود که میبینیم تورم - گرانی لحظه ای – تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت مردم - بی انضباطی اقتصادی در تمام حوزه ها ی ارکان نظام – نتیجه سیاسی کاری های بانکهای خصوصی در این سرزمین است و چون موسسین و مدیران این بانکها همه از اشخاص سر شناس سیاسی این مملکت هستند خطاها ی عمدی و سهوی و اختلاس های انان و اقربای انان بطور جد لاپوشانی و مخفی گذاشته میشوند چرا چون که این حضرات در اختیار سیاست های کلان برون مرزی این مملکت و ششدانگ در اختیار مقامات بلند پایه ایران هستند و میبینیم قوه قضاییه هم اولا زورشان به این حضرات نمیرسه و در ثانی با یک تلفن موضوع مختومه میشود . این اقایان کاندیداها یا واقعا بینش اجتماعی و اقتصادی ندارند و کلی گوی های سیاسی را طوطی وار یاد گرفته اند و یا انکه مثل ان کاندیدایی که در بانک مرکزی کار کرده جرعت به زبان اوردن این مطالب را ندارد و اصولا رییس بانک مرکزی تا از بدنه دولت جدا نشود همین اش و همین کاسه اقتصادی ایران است .از شما که علی الظاهر خود را وطن پرست معرفی میکنی مردم انتظار دارند و وظیفه دارید افکار عمومی مردم را روشن کنی چون سخن شما که سیاست را دراین مملکت میفهمید مردم بیشتر میپسندند این مملکت نیاز به یک نفر رییس جمهور وطن پرست عاشق ایران عاشق ملت ایران و از جان گذشته میخواهد نه تملق گویان بی خاصیت ////

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      اهداف کلان باید عوض بشه بعد رییس جمهور!!!

  • منطق چیز بدی نیست ها!
    0

    به مناظره همین آقای زیباکلام و یکی از دست اندرکاران شورای نگهبان(آقای جهرمی) در فضای مجازی توجه کنید...در پایان مناظره زیباکلام اعتراف کرد که حق با شورای نگهبان است.... یا چند روز پیش دروغ می گفتی یا الآن . در ضمن خود شما بارها گفتی که اصلاح طلبان رای ندارند یعنی اگر افراد تندرو و قانون شکنی مثل تاج زاده( که به تقلب خودش در وزارت کشور) یا کسی که برادرش (با کمک رانت هیئت دولت) اختلاس فرموده هم تایید می شد آش همان آش بود و کاسه همان کاسه..لطفاً دروغکی زیر میز نزنید!!!

  • احمد
    0

    واقعاً همینطور است پس از انتخابات چه تغییری بوجود می آید میثم مطیعی میاد میگوید اکثریت اشتباه کرده همینه که هست

  • مصطفی اسماعیلی
    0

    چایی با نلبکی بیارید

  • علی
    0

    مملکت به قهقرا رفت، مردم تو گرونی و بدبختی ان. که همه نتیجه اینه که دولتی سر کار اومد که هشت سال همه چی رو لنگ مذاکرات گذاشت، دیگه چه بلایی سر هسته ای می اومد شما راضی میشدی و ریشه مشکلات رو گردن هسته ای نمینداختین؟؟به خدا همین چارتا موشک رو هم ندین بره دست برنمیدارین. فقط میخام بدونم بعد اون مشکلات گردن کی میندازین؟

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      هزاره سوم شده !!! موشک واسه هزاره قبل بود!!! الان کره شمالی وضعش خیلی خوبه!! ما ته موشک سازی هم که بشیم تازه رسیدیم به انگشت کوچیکه کره شمالی!!!!!!!

    • قاسم
      0

      جواب بنده شیطان اگر موشک برای هزاره قبل بوده چرا اربابتان آمریکا و نوکرش اسراییل بودجه تسهیلاتی اش را زیاد و ساخت موشکهای خود را افزایش داده اند؟

  • رفراندوم
    0

    وضع موجود نتیجه مخالفت حکومت با جمهوریت است،،مردم به برنامه ها و آینده نگری ،رای میدهند ،،مردم آسایش و رفاه میخواهند،وقتی یک طیف کارش شعار ،مرگ مرگ مرگ....است ،و حتی توی مجلس راه پیمایی میکنند،،،مطمئنا مردم عادی از آنان روی گردان میشوند،،اشاعه ی دین یا زور و شلاق جواب نمی دهد و نتیجه معکوس دارد ،، راستی چرا یک مملکت چندین لشکر اطلاعاتی مستقل دارد؟؟و در هر کاری مجزا دخالت میکنند؟؟

  • داروغه
    0

    ❤️❤️

    نظرات شما -
    • داروغه
      0

      ❤️❤️

    • ناشناس
      0

      قلبو ب کی دادی نامفهومه

  • مورچه
    0

    حضورپای صندوقهای رایاعدم حضورمردم هیچ تفاوتی بحال اقتصادکشورومعیشت ورفاه نسبی مردم فرودست ایران وامنیت سرمایه گذارداخلی وخارجی نمیکند .تاکیدکردن سردمداران برای پرشورکردن انتخابات سیاست خارجی رادربردارد وبرای کشوروملت انتخابات مانندسالهای گذشته بی خاصیت میباشد.زمانی درانتخابات حضوردارم که هزارفامیل زندانی شده باشن فعلا رای بی رای ۲۸خرداددرخانه میمانم

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      اگر فرقی نمی کرد در خانه نمی ماندی

    • علی
      0

      مغز و ارزشت به اندازه همان مورچه است. تو لیاقت نداری که نظر بدهی

    • و
      0

      ب علی حتماتولیاقت داری نظربدی شش دانگ خبر فوری هم بنام عمه خوشکلته علی ساندیسی

  • ناشناس
    0

    اگر از سال 57 تاکنون دمکراسی در کشور حاکم بود احزاب و گر وههای سیاسی غیر معاند اجازه فعالیت داشتند آزادی قلم وآزادی بیان حاکم بود وحاکمیت بسته ودر یک مسیر واحد حرکت نمی کرد و شایسته سالاری و حاکمیت قانون مطابق خواسته های بجای عموم مردم در آن رعایت می شد ایران ما اکنون جایگاه بهتری در جامعه بین المللی داشت......

  • ص _ ن
    0

    جناب زیبا کلنگ . شما فقط کلمه دمکراسی را بلدی . از خود دمکراسی چیزی نفهمیدی . ای وطن فروش بی درد .

  • ناشناس
    0

    مرگ کدخداپرستان تولد خداپرستان مبارکمون باشه خوشحالیم خوشحال

  • کاربر ناشناس
    0

    ملت به این نتیجه رسیده اند که قهرباعالم و آدم به ضررونابودی آنها منجر خواهد شد بنابراین به حاکمانی نیاز دارند که دست دوستی به جهان بدهند ودرسایه صلح و آرامش باملتهای جهان تعامل بکنندامروزه اکثر کشورهای پیشرفته، پیشرفت اقتصادی خودرااینچنین بدست آوردند،واکثریت فرهیخته جامعه به این نتیجه رسیده اند که قهرباعالم و اعلام شعار های پوچ هوچی گری میلیتاریستی نظامی عامل عقب ماندگی خواهد بود

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      چند نکته حائز اهمیت ۱- چند کشور غربی زورگو همه جهان نیستند ۲- اگر فقط تعامل با دنیا چاره همه مشکلات بود ، کشورهایی مانند مصر و مکزیک و هند و بنگلادش غرق در مشکلات و بدبختی نبودند ۳- عامل عقب ماندگی غیر نظامی های غیرعملگرا هستند که به جای رفع مشکلات و حل آنها در داخل دنبال رو بیگانگان هستند و مملکت را معطل خواست بیگانگان کردند نظامی ها در بدترین شرایط تحریم برابر با کشورهای پیشرفته ، جلو رفته اند و اگر دست آنها باز باشد مشکلات دیگران را هم حل میکنند

    • به محمد رضا
      0

      مملکت ایران باستان مگه مثل کشور بنگلادش و مکزیک و ..... هست که با اونا مقایسه میکنی

  • پرویز
    0

    در جمهوری اسلامی هیچ حزبی از ابتدا وجود نداشته وندارد .اصلاح طلب و اصول گرا فقط بازی دادن مردم هستش

  • داریوش
    0

    اصلاح طلبان فقط یک تک چهره به نام خاتمی دارند که او هم ۸۸ از ترس احمدینژاد کاندید نشد و موسوی را فرستاد جلو و فقط در صورت شراکت با کارگزاران و اصولگرایان میتوانند سهیم باشند

  • ✔مریم✔
    0

    چه طوری میشه مهریه را غلمبک از شوهر گرفت راهی هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بفرمایین بالاتر با دوقلب ب اسم شهناز الان با دوتیک واسم مریمه

  • علی
    0

    جمهوری توی ایران نیست انتخابات شده انتصابات .

  • اصلاح طلب بی غیرت
    0

    هر چی جفنگ گفتی تا حالا همش اشتباه از تو کار در اومده استاد!!!!!! نمونه زیپ کلام بعد از انتخاب ترامپ او هیچگاه از برجام خارج نخواهد شد

  • حسین
    0

    باسلام لطفا فایل صوتی مصاحبرو بزارید.ممنون

  • ❤شهناز❤
    0

    سلام چگونه میشود مهریه را از آقا گرفت کامل و چطور میشود خانه بدون اجازه شوهر اجاره کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این دوقلب واسامی گوناگون از یکنفره (((شده سایت همسریابی سایت گدایان سایت ازدواجهای مشکل دار )))))) شایدم یکنفره دنبال مسخره بازیه

  • امپراطوری پارس
    0

    به امید خدا مرگ جبهه لیبرال فرارسیده ، زشت کلام به فکر مراسم ختم باش ، هر وقت یک اصلاح طلب رائ بیاره دموکراسی رعایت شده اما اگه کسه دیگه ای باشه نه !؟ وقاحت تو هم جایزه داره

  • بهرام
    0

    وقت درمملکتی یک نفر حرف اول ر ا میزند اخرش میشود ولایت اسلامی ایران

  • کار
    0

    لعنت برتو اصول گرا واصلاح طلب هرروز کالا های اساسی مردم گرانتر می شود تو از انتخابات می گویی رای بی رای ح

    نظرات شما -
    • فائزه هاشم
      0

      فقط لعنت بر اصلاح طلبان... ببین اکثر اوقات کشور دولت دراین 40سال دست چه کسانی بوده است

  • مردم خسته اند
    0

    آخرین حرفای دوزاریت روهم بزن که وقت رفتنه لیبرال جان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تازه وقت اومدن دمکراسی است دوران تازه درتاریخ ایران.. تغییرات اساسی.

  • علی۵
    0

    حتی اگر شورای نگهبان خوشش هم نیاید تغییر وارد میشود و هرچه سعی کنند جلویش را بگیرند با انرژی بیشتری مثل سیل جاری میشود.

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      آره جان عمه ات

    • ناشناس
      0

      عمه اش رحمت خدا رفته چرا به مرده اهانت می کنی.

  • ز
    0

    کم کم خودت رو برای برنامه کودک آماده کن واقعا بچه ها از دیدن برنامه ات لذت می برند..البته اگر به ساحت مبارک عمو قناد اهانت نباشد.

  • علی
    0

    انتخابات وقتی ارزش واقعی دارد که انتخاب مردم و خواست مردم است نه فقط هر کی را که شورای نگهبان معلوم میکند مردم رای دهند و خواست مردم نباشد.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دانشمند تو همه کشورا یه دستگاه نظارتی مثل شورای نگهبان هست . مثلا فکر کردی تو کل امریکا 2 نفر میخواستن کاندید ریاست جمهوری بشوند؟؟

  • کاوه
    0

    زبانحال امروز همتی: به درون کعبه رفتم به حرم رهم ندادند همتی: تو برون در چه کردی.که برون خانه آیی

    نظرات شما -
    • علی
      0

      به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که تو در برون چه کردی ! که درون خانه آیی

  • شهروند۱
    0

    در مناظره کاندید ها هیچ سوال و برنامه ای برای صنعت گردشکری اعلام نشد پس کاملا واضع است در مملکت هم همچنان بسته خواهد ماند و رییس جمهور آینده پس از ۸ سال متهم ردیف اول خواهد بود

  • دن کیشوت
    0

    درود بر دکتر زشت کلام عزیز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها