عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری

از ویژگی های بارز ابتلا به عفونت کرم حلقوی می توان به بروز راش پوستی قرمز و حلقوی روی پوست اشاره کرد.

عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری

کرم حلقوی برخلاف نام خود ارتباطی با حیواناتی که زیر خاک زندگی می کنند، ندارد و در واقع یک راش پوستی است. البته، کرم حلقوی از انواع عفونت های پوست سرسخت و واگیردار محسوب می شود.

کرم حلقوی یک عفونت پوستی است که به واسطه قارچ هایی ایجاد می شود که روی بافت مرده پوست، مو و ناخن ها زندگی می کنند. این شرایطی شایع است و مدیریت آن می تواند بسیار دشوار باشد.

به گزارش "اکتیوبیت"،طبقه بندی عفونت کرم حلقوی با توجه به محل شکل گیری آن روی بدن انسان متفاوت است. به عنوان مثال، اگر این عفونت روی دست یا پا ظاهر شود، به عنوان کرم حلقوی شناخته می شود، اما اگر بین انگشتان پا شکل بگیرد به نام عفونت پای ورزشکار شناخته می شود. اگر عفونت به کشاله ران سرایت کند، خارش جوک نامیده می شود.

علائم عفونت کرم حلقوی

تشخیص عفونت کرم حلقوی نسبتا ساده است. افراد مبتلا به این شرایط متوجه یک یا چند تکه قرمز، خارش‌دار یا پوسته پوسته روی پوست خود می شوند. تکه هایی که دچار تاول یا جوش های چرکی می شوند نیز شایع هستند.
از ویژگی های بارز ابتلا به عفونت کرم حلقوی می توان به بروز راش پوستی قرمز و حلقوی روی پوست اشاره کرد. در برخی موارد، ممکن است چندین حلقه همپوشانی داشته باشند. در موارد دیگر، حلقه یا حلقه ها می توانند طی چند روز رشد و گسترش چشمگیری داشته باشند.
در نهایت، عفونت کرم حلقوی می تواند تقریبا در هر جایی از جمله پوست سر، کشاله ران، ریش، دست ها، پاها و پشت بدن ظاهر شود.

دلایل عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی شرایطی شایع است، اگرچه همه موارد یکسان نیستند. در حقیقت، کرم حلقوی می تواند به واسطه تقریبا 40 گونه مختلف قارچ شکل بگیرد.

این قارچ ها می توانند روی پوست و روی سطوحی که به طور منظم با آنها در تماس هستید، زنده بمانند و بسیار واگیردار هستند. تماس با آنها می تواند به سادگی استفاده از لباس، حوله، شانه، یا هر وسیله شخصی دیگر باشد که قبلا فردی مبتلا به قارچ از آن استفاده کرده است. لمس حیوانی مبتلا به عفونت کرم حلقوی و همچنین لمس سطحی آلوده به قارچ نیز می تواند موجب ابتلا به عفونت شوند.

هیچ کس در برابر عفونت کرم حلقوی مصون نیست و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود، اما این عفونت به طور خاص بین افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شایع است. افزون بر این، افرادی که به طور مکرر از دوش ها یا کمدهای عمومی استفاده می کنند، افرادی که در ورزش هایی که میزان تماس در آنها زیاد است، فعالیت می کنند و افرادی که کفش های تنگ می پوشند یا بیش از حد عرق می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار دارند.

درمان عفونت کرم حلقوی

شدت عفونت و همچنین محل شکل گیری آن عوامل اصلی در تعین روش درمان هستند.

عفونت پای ورزشکار، خارش جوک یا یک عفونت کرم حلقوی که روی سطح دست یا پا ظاهر می شود می تواند به طور معمول از طریق استفاده منظم از محصولات ضد قارچ بدون نسخه در قالب کرم، لوسیون، یا پودر بهبود یابد. از جمله داروهای موضعی بدون نسخه می توان به کلوتریمازول، میکونازول، و کتوکونازول اشاره کرد. داروهای موضعی بدون نسخه باید طی دو تا چهار هفته به بهبود عفونت کرم حلقوی منجر شوند، اما اگر عفونت از بین نرفت یا بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت کرم حلقوی روی پوست سر باید به شیوه ای متفاوت درمان شود. اگر به این شرایط مبتلا شده باشید، پزشک احتمالا یک داروی خوراکی و یک شامپوی دارویی را برای شما تجویز خواهد کرد. درمان کرم حلقوی پوست سر می تواند یک تا سه ماه طول بکشد.

پیشگیری از عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی بین ورزشکارانی که در ورزش هایی با میزان تماس زیاد حاضر هستند، شایع‌تر است، از این رو جای تعجب نیست که بسیاری از اقدامات پیشگیرانه حول محور پاکیزگی در رختکن گردش می کنند. دوش گرفتن بلافاصله پس از پایان تمرین یا ورزش یک اقدام محافظتی مهم است. همچنین، شما باید از راه رفتن با پای برهنه، به اشتراک گذاشتن تجهیزات، یا استفاده مجدد از لباس های کثیف پرهیز کنید.

افرادی که ورزشکار نیستند می توانند با خشک و تمیز نگه داشتن پوست، پوشیدن کفش های مناسب با جریان هوای کافی، کوتاه کردن ناخن های دست و پا و شستشوی دست ها با آب گرم و صابون پس از بازی با حیوانات خانگی از خود محافظت کنند.
همچنین، باید از به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله ها، ملحفه ها، یا هر وسیله شخصی دیگر با افرادی که ممکن است به عفونت کرم حلقوی مبتلا باشند، پرهیز کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگرچه عفونت کرم حلقوی شامل هیچ کرمی نمی شود، اما همچنان شرایطی نگران کننده است. این عفونت بسیار واگیردار است و در صورت عدم درمان می تواند شرایطی بسیار ناخوشایند را ایجاد کند.

اگر با نشانه های عفونت کرم حلقوی مواجه شدید باید بلافاصله برای درمان آنها با گزینه های بدون نسخه اقدام کنید. اگر علائم از بین نرفتند یا بدتر شدند، برای کنترل عفونت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: عصرایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها