سالک، زخمی کهنه بر چهره دامغان

سالک از جمله بیماری‌ های مشترک بین انسان و دام و ناشی از گزش پشه ناقل است که شیوع این بیماری هرساله در شهر دامغان موجب نگرانی مردم محلی به ویژه روستائیان می‌شود.

سالک، زخمی کهنه بر چهره دامغان

بیماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد، در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری، مخزن بیماری بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

سالک طبق گزارش‌های موجود در ۹ کشور دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.

زخم سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است. ۱۸ استان ایران سالک‌خیز و ۹ استان به صورت موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.

طبق آمارها، سالانه حدود یک میلیون فرد جدید در دنیا به بیماری سالک مبتلا می‌شوند در حالی که طبق گزارش‌های موجود، این آمار در ایران به صورت سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید گزارش شده است.

بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود. بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یکهزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است.

بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کرد.

دانشگاه علوم پزشکی سمنان مسوول مستقیم مبارزه با سالک است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مسئول مستقیم مبارزه با بیماری سالک است که باید تمامی برنامه‌های لازم در جهت کاهش آمار ابتلا را درنظر بگیرد.

علی‌اکبر علیزاده اضافه کرد: مردم و مسوولان باید در کنار یکدیگر در زمینه کاهش آمار سالک تلاش کنند، مسوولان با فراهم کردن شرایط و ارائه آموزش های همگانی و مردم با رعایت نکته‌های بهداشتی می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

وی اظهارداشت: تأسیس دانشکده پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان دامغان از مطالبات جدی مردم شهرستان است که باید فارغ از مسائل حاشیه‌ای، محقق شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: هماهنگی دستگاه های عضو ستاد و کمیته مقابله با این بیماری، تامین ابزارهای مورد نیاز برای مقابله، تخصیص اعتبار ویژه سالانه، شناسایی و درمان کامل مبتلایان و اطلاع رسانی جامع، از مهم‌ترین رویکردهای لازم برای کاهش زخم سالک است.

نگرانی در مورد سالک از دغدغه‌های درست مردم دامغان است

استاندار سمنان در این زمینه گفت: نگرانی در مورد کرونا، سالک و سایر بیماری‌ها از دغدغه‌های بجا و درست مردم دامغان است.

علیرضا آشناگر ادامه داد: مسئولیت کنترل بیماری سالک با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان است و اقدامات خوبی از سال گذشته در حوزه پیشگیری از سالک به انجام رسیده اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه فرماندار دامغان به عنوان مسئول قرارگاه مقابله با سالک ، مسئولیت هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این خصوص را برعهده دارد، بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای مقابله با بیماری سالک، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص دهد.

آشناگر اضافه کرد: ساماندهی تشکّل های غیردولتی برای مبارزه با بیماری سالک، موثرترین راه برای مقابله با این بیماری است.

وی افزود: برای مهار سالک می‌توان از نیروی جوانان همیشه در صحنه دامغان استفاده و به آنها اعتماد کرد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: اگر در مبارزه با بیماری سالک جدی باشیم قطعاً با خلاقیت های ایجاد شده توسط تشکّل ها موفق خواهیم شد تا بر این بیماری غلبه کنیم.

برای مهار سالک همه دستگاه‌های مرتبط به وظایف خود عمل کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مهار سالک را وظیفه همگانی دانست و گفت: بر اساس تقسیم‌بندی انجام شده در قرارگاه مبارزه با سالک، مسئولیت آموزش عمومی مردم، درمان و بیماریابی به این دانشگاه واگذار شد که با تخصیص اعتبار لازم با قوت و قدرت در حال انجام است و سایر دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود از جمله سم پاشی و لانه کوبی عمل کنند.

نوید دانایی بیان کرد: در طول سال‌های اخیر ۲ عامل منجر به افزایش سالک در اغلب نقاط سالک خیز کشور و از جمله شهرستان دامغان شده است که می‌توان به ترسالی و حذف سمپاشی باغات به دلیل انجام اقدامات ارگانیک اشاره کرد.

وی افزود: امسال با الگوبرداری از کرونا و با هماهنگی معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار، قرارگاه مبارزه با سالک به ریاست فرماندار دامغان ایجاد و تقسیم بندی امور به انجام رسیده است.

دانایی ادامه داد: بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، بالا رفتن آگاهی مردم و جلوگیری از افزایش این نوع بیماری با کمک دستگاه های اجرایی مربوطه است.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به سالک با مراجعه به موقع و زودهنگام به مراکز درمانی، در مراحل اولیه می‌توانند با اجرای سرمادرمانی از عوارض و پیش‌روی بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.

دانایی اضافه کرد: الگوی موفق طرح شهید سلیمانی در بحث کرونا که با موفقیت، همراهی و همکاری همراه بود، تجربه ای بسیار خوب است که باید این الگو در بحث سالک نیز دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی درکنار بسیج و مردم قرارگاه مبارزه با سالک را پیگیری و اقدام منسجم را دنبال می‌کنند که در راستای این قرارگاه و فرماندهی واحد، امید است شاهد مشارکت آحاد مردم و نظارت بر مسوولان مربوطه در این فرآیند باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اعلام درمان رایگان مبتلایان به بیماری سالک، گفت: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه های بهداشت روستا انجام شده و مردم از شیوه انتقال آن به خوبی آگاه هستند، در کنار خانه‌های بهداشت روستا، می توان به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و پیشگیری از بیماری سالک در دامغان اشاره کرد.

۳۶ روستای دامغان درگیر بیماری سالک هستند

فرماندار دامغان گفت: امسال ۳۶ روستای شهرستان با حدود سه‌هزار هکتار سطح و بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت درگیر بیماری سالک هستند.

مهدی بندرآبادی افزود: طبق آمارهای اعلام شده، سال گذشته با رشد فزاینده تعداد مبتلایان به سالک در دامغان نسبت به سال‌های گذشته مواجه بودیم که این رشد آمار، نگران کننده است.

فرماندار دامغان خاطر نشان کرد: باتوجه به گزارش‌های حوزه بهداشت و درمان، زنگ خطر بیماری سالک در شهر دامغان به صدا درآمده است که باید با همکاری آحاد مردم، پیگیری جدی و بیشتر مسوولان و کمک گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه، در راستای کاهش ابتلا اقدام شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها