نگرانی از کم توجهی نامزدهای انتخاباتی به آموزش و پرورش/ چالش کیفیت آموزش در دولت بعدی

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش گفت: در برنامه‌های کاندیداها و اظهاراتی که در روزهای اخیر صورت گرفته کمترین توجه به مقوله فرهنگ در معنای عام و حوزه آموزش‌وپرورش به معنای خاص آن شده است.

نگرانی از کم توجهی نامزدهای انتخاباتی به آموزش و پرورش/ چالش کیفیت آموزش در دولت بعدی

سید محمد بطحائی درباره میزان توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به مقوله آموزش‌وپرورش اظهار کرد: به نظر می‌رسد احتمال اینکه در دولت آینده به دلیل شرایط اقتصادی، معیشتی و مسائل بسیار حادی که در حوزه تورم و فشار اقتصادی بر روی مردم داریم، آموزش‌وپرورش و جایگاه و اهمیتش از آنچه که تاکنون بوده پایین‌تر بیاید، وجود دارد.

وی افزود: البته امیدوارم این اتفاق نیفتد، ولی پیش‌بینی می‌شود در شرایطی که پیش رو داریم چنین اتفاقی رخ دهد. همچنان که در برنامه‌های کاندیداها و اظهاراتی که در روزهای اخیر صورت گرفته کمترین توجه به مقوله فرهنگ در معنای عام و حوزه آموزش‌وپرورش به معنای خاص آن شده است. تا جایی که مصاحبه‌ها و اظهارات نظر کاندیداها را در روزهای اخیر دنبال کردم متأسفانه به نظر می‌رسد چنین احتمالی محتمل شود که توجه به آموزش و پرورش نسبت به گذشته کمتر هم بشود.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در ادامه به تبیین چالش های پیش روی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش کشور ما همچنان با دو یا سه چالش عمده مواجه خواهد بود. نخستین چالش که به نظر بنده در آینده جدی‌تر هم خواهد شد چالش کیفیت است؛ کیفیت به معنای آن توقعات و انتظاراتی که از آموزش‌وپرورش از سوی مردم، مدیران ارشد و جامعه نخبگانی وجود دارد. چالش کیفیت در همه ابعاد و مؤلفه‌های آموزشی از فضا و تجهیزات گرفته تا نیروی انسانی و برنامه‌های درسی و آموزشی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در دوره جدید و در دولت سیزدهم با آن مواجه خواهیم شد.

بطحائی ادامه داد: البته این گفته به معنای آن نیست که چالش کیفیت درگذشته نبوده، اما در آینده پررنگ‌تر و جدی‌تر خواهد بود. همانطور که گفته شد منظورم از چالش کیفیت انتظاراتی است که از آموزش‌وپرورش وجود دارد تا کارکردهای موردنظر خودش را نشان دهد. به‌عنوان‌ مثال وجود مدرسه در یک روستا شاید دیگر محل انتظار نباشد، اما اینکه آیا کارکرد مدنظر را دارد یا خیر مورد بحث است. یا به‌عنوان‌ مثال ممکن است از حیث نیروی معلم چندان با کمبود مواجه نباشیم، اما آیا این معلم همان معلمی است که از شایستگی های لازم برخوردار است تا بتواند فرایند یادگیری و یاددهی را در فرزندان ما راهبری کند؟.

وی با بیان اینکه چالش دیگر، به مدیریت فضای مجازی بازمی گردد گفت: متأسفانه در این زمینه چندان کارنکرده‌ایم و برنامه مشخصی برای مدیریت این فضا به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان و دوران مدرسه‌ای نداریم. فضای مجازی به‌شدت اهداف و کارکردهای برنامه‌های آموزشی ما را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. وقتی از چالش سخن می‌گوییم تنها عیب‌ها و کاستی‌ها مدنظر نیست بلکه فرصت‌ها هم مدنظر است. فضای مجازی می‌تواند فرصت‌های بسیار ارزشمندی را نیز در اختیار ما بگذارد و اگر ما از این فرصت‌ها استفاده کرده و بتوانیم ظرفیت‌های مدیریتی را در این حوزه فعال کنیم نه‌تنها مانعی برای تعلیم و تربیت نخواهد بود بلکه امکان پیشرفت را افزایش خواهد داد.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش اضافه کرد: همچنان که کشورهای دیگر در این ایام به‌شدت در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی و تحقق اهداف آموزش و پرورشی خود هستند ما هم باید برای این چالش‌ها به‌سرعت تدبیر کرده و مدیریت فضای مجازی را در دستور کار جدی قرار دهیم. هرچند تا کنون هم دیر شده است.

بطحائی چالش سوم را کنکور و آزمون های مدارس خاص دانست و عنوان کرد: چالش سوم هم که دیگر بسیار قدیمی شده اما همچنان به‌عنوان چالش جدی مطرح است کنکور و آزمون‌های مدارس خاص است که متأسفانه شاهد هستم دارد سیر صعودی به خودش می‌گیرد و آن سیاست انقباضی که دو سه سال گذشته وجود داشت در حال کمرنگ شدن است.

وی ادامه داد: کنکور برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما را در مدارس به‌شدت تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد همچنان که تا امروز تحت تأثیر قرار داده است. اصولاً شما امروز در مدرسه برنامه‌های تربیتی و پرورشی ندارید و به‌جز یک اسم و نام و شکل و شمایلی که از آن باقی‌مانده همه برنامه‌ها به‌ویژه در دوره متوسطه تحت‌الشعاع کنکور و آثار شوم آن قرار گرفته است و یکی از چالش‌هایی که دولت آینده به جد با آن روبه‌روست کنکور و همین آزمون‌هاست که امیدوارم به آن بپردازند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها