آذری جهرمی در مورد انتخابات:

انتخابات؛ رقابت میان دو شیوه زیستن: «زندگی کردن» یا «زنده ماندن»

وزیر ارتباطات نوشت: واقعیت امروز ما آن است که انگار هیچ‌کس مسوولیت رییس‌جمهورهای ایران را بر عهده نمی‌گیرد. درست مانند بچه‌ که در کوچه دعوا راه انداخته است و حالا همسایه‌ها پرس‌وجو می‌کنند که چه کسی پدر و مادر اوست!

انتخابات؛ رقابت میان دو شیوه زیستن: «زندگی کردن» یا «زنده ماندن»

آذری جهرمی در یادداشتی در کانال تلگرام خود نوشت: انتخابات به عنوان شب قدر یک جامعه، نقطه آغازین یادداشت‌هایی بود که به مناسبت انتخابات منتشر شد. شب قدری که آینده‌ی ایران برای ۴سال بعدترش با همین رای‌ها مشخص می‌شود. رای‌هایی که می‌تواند سرنوشت ما را رقم بزند. تصمیمی جمعی که فردای فردی مارا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر چقدر گزینه‌ها مطلوب باشند یا نه، اما تفاوت‌های میان انتخاب هر کدام از نامزدها قابل انکار نیست. هر کدام از نامزدها به همراه تیم و برنامه‌شان هست که بیش از هر عامل انتخابی دیگری، مسیر ما را در دنیای پیش رو تعیین می‌کند.

رقابت میان دو شیوه نگاه و دو شیوه زیستن ما در ۴ یا ۸ سال پیش روست: «زندگی کردن» یا «زنده ماندن». تفاوت میان این دو شیوه، برآمده از دو نوع چارچوب فکری مختلف و البته دو نوع ابزار متفاوت است. به همین دلیل بود که ۸ تفاوت این دو شیوه در ۸ یادداشت دیگر بررسی شد.

در تمامی یادداشت‌های گذشته هرچند در کنار چالش‌ها به راه‌حل‌ها هم اشاره‌هایی کوتاه شده بود، اما راه‌حل اصلی در ساختارها و نهادها است. ساختارها و نهادهایی که فقدان آن‌ها در نظام سیاسی و اداری ایران امروز، ریشه‌ای‌ترین چالش ماست. چالشی که نه در کوتاه‌مدت حل می‌شود و نه الزاما به دست دولت‌ها.

این ریشه‌ای‌ترین چالش را می‌توان در واقعیت سال‌های اخیر ایران یافت؛ واقعیتی تلخ اما با گوشت و پوست درک‌شده. در مساله‌ای کلیدی به نام فردای پایان ریاست‌جمهوری‌ها! برای یافتن مشکل اصلی، لازم نیست در فرآیند سلام بر رییس‌جمهوری نوآمده کنکاش کنیم، بلکه در نحوه خداحافظی با رییس‌جمهور پیشین باید تامل کنیم. لازم است به سقوط محبوبیت روسای جمهور در دو سال انتهایی‌شان دقت کرد و در تفاوت میان بدرقه جامعه ایران با روسای جمهور گذشته‌شان، در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، خداحافظی نخست‌وزیر آبه و صدراعظم مرکل.

واقعیت امروز ما آن است که انگار هیچ‌کس مسوولیت رییس‌جمهورهای ایران را بر عهده نمی‌گیرد. درست مانند بچه‌ی شیطانی که در کوچه دعوا راه انداخته است و حالا همسایه‌ها جمع شده‌اند و دارند پرس‌وجو می‌کنند که چه کسی پدر و مادر اوست! حکایت روسای جمهور ایران پس از پایان دوره‌شان چنین تصویری شده است.

این که کسی مسوولیت‌شان را بر عهده نمی‌گیرد، برآمده از چند واقعیت در هم تنیده شده است:

۱-احزاب در ایران بیش از آن‌که دارای پایگاه مردمی باشند؛ در جستجوی پایگاه‌هایی در نظام حاکمیت هستند. به این ترتیب است که احزاب اغلب در یک ون یا حداکثر اتوبوس جا می‌شوند؛ بدون پایگاهی جدی در میان مردم و هیچ‌گاه حاکمیت پایین به بالا که یکی از مهم‌ترین اهداف احزاب است، محقق نمی‌گردد.

۲-نه کاندیداها و نه روسای جمهور منتخب بر اساس یک فرآیند مشخص از دل احزاب یا جبهه‌ها معرفی نمی‌شوند. به این ترتیب است که همگی نامزدها دوست دارند به عنوان «نامزد مستقل» خود را معرفی کنند. گویی تبری جستن از حزب و تحزب نوعی اخلاق سیاسی برای سیاتمدار ایرانی تعریف می‌شود و همین بازتولیدکننده چرخه شکست تحزب در کشور می‌شود.

۳-رییس‌جمهوری که از حزب و با فرآیند تعریف‌شده بیرون نمی‌آید و حزبی که پایگاه مردمی ندارد، نتیجه سوم را می‌سازد: سرمایه پایین اجتماعی. سرمایه پایین اجتماعی تنها به مدد شور انتخابات است که اندکی شعله‌ور می‌شود و بعد نیز چون شمعی به سرعت آب می‌شود. به این ترتیب است که با افول سرمایه اجتماعی به سرعت احزابی که پایگاه اجتماعی ندارند نیز پا پس می‌کشند.

ترکیب این سه‌گانه منجر به شکل‌گیری دولت‌هایی با سرمایه اندک اجتماعی می‌شود. سرمایه پایین اجتماعی در کنار سرمایه پایین اقتصادی (خزانه نیمه خالی) و روابط بین‌المللی شکننده، منجر به کاهش کارآیی دولت‌ها می‌شود. به این ترتیب دولت‌ها در چنین وضعیتی نمی‌توانند تاثیرگذاری مناسب داشته باشند.

در حقیقت راه‌حل کلیدی فراتر از برنامه‌ها در حلقه گمشده تحزب است. نهاد حزب در ایران امروز بسیار نحیف است و همین مشکل است که سرمنشاء فقدان برنامه یا تیم می‌شود. موضوعی که در روزهای آینده بسط داده خواهد شد. در روزهای آینده با یک تصویر خیالی از ایرانی که حزب داشت، پیش خواهیم رفت. «چه می‌شد اگر احزاب قوی بودند و انتخابات ۱۴۰۰ بر اساس احزاب پیش می‌رفت؟»

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • نریمان
    0

    رئیس جمهور که معلوم نیست ولی مردم ۴۳ سال است که تلاش می کنند زنده بمانند .

  • ستاره قلابی
    0

    یه جمله از مادرعروس

  • ایران زمین
    0

    آفرین بر وزیر جوان امیدوارم به آزاد اندیشی ادامه بدهی.

  • کورش
    0

    به هنگام انتخابات مباحث فلسفی فیلسوفان فوران میکند،برادر پرسش من بعنوان یک دبیر بسیار ساده است هرگاه در تویتر بخواهم نظر بزرگان سیاسی و افراد جامعه را جویا شوم اول بایستی همچو موجودی بزدل و بی شخصیت قانون فیلترینگ را لگدمال کنم قانونی که کسی آنرا رعایت نمیکند !!! قانونی که در دنیای امروزی توهین به بشریت است ،آنگاه جنابعالی چنین موضوعاتی ساده را نتوانستی حل کنی و از حزب سخن به میان می آوری؟بله تکیه گاه یک مقام سیاسی بایستی حزبی نامدار و آبرومند باشد درست است ولی ...

  • موسی
    0

    واقعا چقدر این ها پررو هستند خجالت هموخوب چیزیه حالا خوبه وهست ۸۵ میلیون ایرانی حی حاًضر هست این جهرمی مثل ماهی موت تو می مونه که حی خیز میکنه به دریا ولی وسط را یه تو سری میخوره برمیگرده این می خواست ریس جمهور بشه

  • ممد
    0

    تو ديگه حرف نزن برو فيلترت رو بکن بيکار نشيني

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فیلتر کار قضاییه است

    • م
      0

      فیلتر زیر سر شورای عالی فضای مجازیه به ریاست همین آقا

  • فرجاد
    0

    نسل در شرف خشک شدن است زاد و ولد به زیر یک درصد رسیده وبیست سال دیگر کشور جوان ندارد حالا چپ وراست به سر هم بزنید ودشمن را شاد کنید .

  • گربه نره
    0

    جناب وزير ،بعنوان شخصي مطلع سوالي از شما دارم:ايا شما ميدانيد راهكار نفيسه روشن براي درمان ريزش موهاش چيست؟

  • پدرام
    0

    جوک میگه دوره ی شما که مردم دارن روزهارو میشمارن تموم شه زودتر

  • اندیشمند
    0

    حیف تو که با ورود به دعوای بچه گانه استقلال و پرسپولیس خودت را خراب کردی چند سال منتظر حضورت بودم

  • تتت
    0

    برای خدا حرف بزن!!نامرد الان به نظر ت مردم دارن زندگی می کنن؟؟؟؟ لعنت بهت و اون دولت لجن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دولت سایه ی جلیلی رو می گی دیگه؟

    • به ناشناس که آشناس
      0

      دوباره برنامه اومده خرابکاری های روحانی رو بندازین گردن جلیلی؟تا دیروز که همش تقصیر احمدی نژاد بود از امروز همش تقصیر جلیلیه؟جناب روحانی با این وضع پس چرا استعفا نمیده؟خب استعفا بده بره دیگه!

  • خدا را شکر که نشدی
    0

    کسی که به کارمندان مظلومش رحم نکند شایسته پست بالاتر نیست

  • رضا
    0

    بابا رو را برم هی!!!!

  • ع
    0

    خدا وکیلی شما با توصیه چه کسی وزیر شدید قبل از رفتن شفاف نمایید..

  • سرمد
    0

    جناب جهرمی به سالهای قبلت کار ندارم چند سال وزارتت را زندگی کردی یا زنده ماندی ؟ مرد حسابی جنابعالی که هنگام سخن گفتن در حضور روحانی و سایر وزرا دست و ÷ات می لرزید تو را چه به کانداتوری برای ریاست جمهوری

    نظرات شما -
    • ۰،۰
      0

      معلومه زندگی کرد حتی توشه ی خودشو خانوادشو برای سالیان سال بست!

  • متفاوت
    0

    جناب جهرمی چنین جامعه ای که شما به انصافا درست توصیف کردید ازنقطه نظر سیاستی حکومتی ، نهایتا در نبود یک حزب ولایتی منجر میشود به یک کودتای نظامی اسلامی یا اشغال خارجی ، شک نکن.

  • ابوعطا
    0

    تاجر برشکسته شاعر میشه

  • علی
    0

    حرفهایت این جماعت را بر نمی تابد حذف می شوی

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      خودش اطلاعاتیه!حذف میشه یا بقیه رو حذف میکنه؟ولی این از مسخره ترین چیز های دنیاست که وزیر ارتباطات اطلاعاتی باشه بعد وزیر اطلاعات به درد فرهنگ و هنر بخوره!یعنی توی کشور ما هیچی سر جاش نیست!

  • محمد
    0

    دقت کردید آقای جهرمی بایه طرف دهنش صحبت میکنه؟

  • ابوذر
    0

    خوب دقیقا درست می گه الان فقط زنده ایم

  • رئوف
    0

    ۳۲ ساله که مردم برای زنده ماندن دست و پا میزنن، ان شاءالله که با رفتن افساد طلبان به زباله دان مردم نفس راحتی بکشند

  • مهری
    0

    آقای جهرمی اگر ریاست جمهوری بد ویا اگر رقابت کاندیداها بد چرا از اول شما برای ریاست جمهوری شرکت کردی وبعدردصلاحیت شدید رقابت کاندیداها برای تبلیغ هر کسی برای منافع خودش تبلئغ می کنه این یه امر طبیعی همه جای دنیا وجود داره اما شما آقای جهرمی مردم ۸سال گیر دولتی هستن که شما بکی از وزراش بودی چه کار مثبتی برای مردم انجام دادی که اینجوری ملت بزرگ ایران رو مسخره می کنی آقای جهرمی شما ودولت آقای روحانی پدر مردم دراوردین خدا از شماها نمی گذره اینقدر تورم وگرانی برای مردم بوجود اوردین حالا دولت جدید میخواد انتخاب بشه ناراحتی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مهری خانوم، من از جهرمی خوشم نمیاد ولی کی ثبت نام کرد و رد صلاحیت شد؟ حالت خوشه؟

    • قلندر اصلی بیا مهری پیدا شد
      0

      مهری قلندر اصلی داشت تو آسمونا دنبالت میگشت تو اینجا پیدا شدی

  • کسری
    0

    جوانک ... ما دراین مملکت بدون نیاز به انتخاب یا انتخاب۴۳ ساله فقط درجهت زنده ماندن زنده ایم.

  • فقط دوستانت ماندند
    0

    زمانی که برای جور کردن تعداد کارمندانت ، ما را در بدترین شرایط و با پایین ترین حقوق و پاداش و مبلغ مرخصی بزور خانه نشین کردی در واقع ما را زنده بگور کردی و حالا رفتی بالا منبر

  • مدافع حرم
    0

    برو پسرک برو تا برزگ نشدی حرفهای گنده نزن مردم نان ندارند آنوقت تو میگی زندگی کردن

  • حسین
    0

    السلام ای وزیر پیران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها