نقش میکروپلاستیک‌ها در آلودگی خاک‌های کشاورزی

محققان مؤسسه

نقش میکروپلاستیک‌ها در آلودگی خاک‌های کشاورزی

مدتهاست که می‌دانیم بشر با یک مشکل مهم به نام‌های پلاستیک و میکروپلاستیک روبرو است. میکروپلاستیک‌ها در بسته بندی مواد و مواد آرایشی یافت می‌شوند. در نتیجه آنها به فاضلاب، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و در نهایت به اقیانوس‌ها راه می‌یابند. اما محصولات کشاورزی چطور؟ چه مقدار میکروپلاستیک به مزارع و چمنزارها راه می‌یابد؟

دانشمندان مؤسسه محیط زیست، امنیت و فناوری انرژی فراونهوفر به بررسی این موضوع پرداختند تا دریابند چه مقدار از پلاستیک‌ها به خاک بخش کشاورزی راه یافته‌اند و از کجا آمده‌اند.

پلاستیک‌ها موادی هستند که تجزیه آن‌ها بیش از ۴۵۰ سال تخمین‌زده شده است و طی این مدت تنها براثر عوامل طبیعی به ذرات کوچک و کوچکتر موسوم به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شوند. این مواد اکنون حتی در مرتفع‌ترین نقطه جهان یعنی قله اورست نیز یافت شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش کشاورزی آلمان سالانه حدود ۱.۱ میلیون تن پلاستیک مصرف می‌کند. این مقدار ۴.۷ درصد از کل مصرف آلمان یعنی ۲۳.۶ میلیون تن است. اما حدود ۳۷ درصد کل پلاستیک‌های مورد استفاده در کشاورزی بازیافت می‌شوند. محققان تخمین می‌زنند که انتشار پلاستیک در خاک‌های کشاورزی حداقل ۱۹ هزار و ۵۵ تن در سال باشد. از این میزان، ۱۹ درصد یا ۳ هزار و ۶۳۵ تن مستقیماً از بخش کشاورزی و ۸۱ درصد (۱۵ هزار و ۴۲۰ تن) از بخش خارجی حاصل می‌شود.

کودها، تقویت کننده‌های خاک، سموم دفع آفات، بذرها و همچنین آزادسازی پلاستیک‌ها در محصولات زراعی و سیستم‌های آبیاری در این آلودگی دخیل هستند. دانشمندان معتقدند که کودهای کشاورزی عمده‌ترین حامل میکروپلاستیک‌ها هستند.

نویسندگان راهکارهایی در مورد چگونگی کاهش انتشار پلاستیک در کشاورزی ارائه داده‌اند. به عنوان مثال، یک راهکار آموزشی می‌تواند اطلاعاتی در مورد روش‌های جایگزین که باعث آلودگی نمی‌شوند، ارائه دهد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها