دستیار ارشد سابق بوریس جانسون:

نخست وزیر انگلیس تماس ترامپ درباره شرکت در بمباران عراق را رد کرده بود

به گفته دستیار ارشد سابق بوریس جانسون، این نخست وزیر انگلیس یک تماس کاخ سفید متعلق به دونالد ترامپ در ماه مارس گذشته را به منظور شرکت در حملات هوایی در عراق در پی مداخله مقام حقوقی ارشد دولت انگلیس رد کرد.

نخست وزیر انگلیس تماس ترامپ درباره شرکت در بمباران عراق را رد کرده بود

به گزارش گاردین، دومینیک کامینگز این موضوع را در جریان هفت ساعت ایراد شهادت طی روز چهارشنبه خطاب به قانونگذاران انگلیسی مطرح کرد اما دلیل پشت توصیه دادستان کل به بوریس جانسون برای چنین کاری را ذکر نکرد؛ یک گروه حقوق بشری گفته که این حملات هوایی آمریکا مغایر با قوانین بین‌المللی بودند.

درخواست ترامپ در جریان "یک روز کاملا سورئال" در تاریخ ۱۲ مارس سال گذشته میلادی در زمانی که نگرانی‌ها درباره کروناویروس در دولت انگلیس در حال تشدید بود مطرح شد، در حالی که به گفته کامینگز باعث "منحرف شدن کامل" تلاشها برای برخورد با همه گیری نوظهور شد.

کامینگز گفت: صبح روز دوازدهم به ناگهان مقامهای امنیت ملی آمده و گفتند که ترامپ خواستار آن است که ما به کمپین بمباران در خاورمیانه امشب بپیوندیم و این دولت انگلیس را مجبور به میزبانی از دو مجموعه موازی از نشستهای بحران کرد.

یک روز قبل از آن دو نیروی آمریکایی و یک انگلیسی در پایگاه کمپ تاجی در عراق در یک حمله راکتی کشته شده بودند.

کامینگز اظهار کرد، ترامپ میخواست که سریعا تلافی کند و تصمیم درخصوص پیوستن یا نپویستن به بمباران بخش عمده آن روز را به خود اختصاص داد و تنها زمانی بحث مربوط به آن پایان یافت که سوئلا بریورمن، جانسون را بر اساس مبانی حقوقی متقاعد کرد که در آن شرکت نکند.

کامینگز به تحقیقات مشترک کمیته‌های علم و سلامت که در حال بررسی مراحل اولیه همه گیری کووید هستند، گفت: خوشبختانه خداروشکر دادستان کل، نخست وزیر را در خصوص عدم موافقت با آن متقاعد کرد.

دادستان کل انگلیس قرار است در خصوص ارزیابی این که دست داشتن نیروی هوای انگلیس در هر گونه حمله هوایی بر اساس قوانین بین‌المللی و انگلیس قانونی است و این که نمایانگر پاسخی متناسب بوده و عامل تلفات غیرمقتضی غیرنظامیان نیست، فراخوانده شود.

تنشها در آن زمان در منطقه دو ماه بعد از آنکه دونالد ترامپ دستور به ترور سردار قاسم سلیمانی در عراق را داد، همچنان بالا بود.

منابع دفاعی روز پنجشنبه گفتند، لزومی برای پیوستن انگلیس به این بمباران نبوده چون آمریکا به هر ترتیب آن را اجرا کرد. آنها گفتند: در سطح داخلی خیلی اتفاقات در حال رخ دادن بودند.

کامینگز همچنین گفت که در آن روز شریک زندگی جانسون یعنی کری سیموندز از یک مطلب چاپ شده در ۱۱ مارس در نشریه تایمز درباره "نخست وزیر و دوست دخترش و سگشان" ناخرسند بود و خواستار آن شد که "دفتر مطبوعاتی به این مساله رسیدگی کند".

کامینگز به قانونگذاران گفت: ما این وضعیت کاملا دیوانه وار را داشتیم که طی آن بخشی از ساختمان میگفتند آیا قرار است ما عراق را بمباران کنیم؟ بخش دیگری از ساختمان درباره اجرا یا عدم اجرای قرنطینه صحبت می‌کردند و نخست وزیر و دوست دخترش نیز نسبت به یک چیز کاملا پیش پا افتاده جنون پیدا کرده بودند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها