دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور:

هشدار افزایش مصرف دخانیات بین دختران جوان / تلفات دخانیات بیشتر از کرونا است

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور گفت: عامل هشدار دهنده، روند رو به رشد مصرف دخانیات در میان دختران جوان می باشد و ادامه این روند موجب گرفتاری مداوم آنها در دام دخانیات، مواد مخدر و انواع بزه های دیگر خواهد شد.

هشدار افزایش مصرف دخانیات بین دختران جوان / تلفات دخانیات بیشتر از کرونا است

دکتر محمدرضا مسجدی با بیان اینکه دخانیات رهاورد دنیای جدید است، گفت: این محصول توسط آمریکا کشف شد و متاسفانه امروز یکی از بزرگترین عوامل خطر برای سلامتی مردم است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات مهمترین بازدارنده توسعه کشورهای در حال رشد است، ابراز داشت: بحث دخانیات صرفا بحث سلامتی نیست بلکه همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را هم دربرمی گیرد.

مسجدی با بیان اینکه استعمال دخانیات بیش از ۵۰ نوع بیماری و سرطان بوجود می آورد، افزود: هنوز با گذشت ۱۶ ماه از زمان شیوع بیماری کرونا در جهان تعداد جان باختگان این بیماری به ۴ میلیون نفر هم نرسیده است اما در طول یکسال گذشته بیش از ۸ میلیون نفر به علت عوارض ناشی از دخانیات در دنیا فوت کرده اند.

وی ادامه داد: در کشور خودمان از بهمن سال ۹۸ تا به امروز بیش از ۷۰ هزار نفر به علت بیماری کرونا فوت کرده اند اما در همین مدت بیش از ۸۰ هزار نفر به علت بیماری ها و عوارض ناشی از دخانیات جان خود را از دست داده اند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با ابراز نگرانی از میانگین سن پایین مصرف دخانیات در کشور، افزود: عامل هشدار دهنده، روند رو به رشد مصرف دخانیات در میان دختران جوان می باشد و ادامه این روند موجب گرفتاری مداوم آنها در دام دخانیات، مواد مخدر و انواع بزهکاری های دیگر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دخانیات مهمترین تهدید کننده سلامت عمومی جامعه است، گفت: شاید در کل کشور حدود ۱۰ درصد جامعه دخانیات مصرف می کنند اما این درصدی که دخانیات استعمال می کنند به جهت عوارضی که به وجود می آورند به کل جامعه تعمیم پیدا می کند.

دکتر مسجدی با بیان اینکه دخانیات تنها موردی است که مورد تحریم دشمنان واقع نشده است، اظهار داشت: هم اکنون به خاطر تحریم ها برای تهیه دارو و واکسن کرونا دچار مشکل هستیم اما جالب است بدانید که تنها صنعت و کالایی که از بعد از انقلاب تا کنون تحریم نشده است، صنعت دخانیات است!

وی افزود: برخی از صنایع به خاطر تحریم ها از تولید بازمانده و ورشکسته شده اند اما صنعت دخانیات نه تنها متوقف نشده بلکه با چراغ سبز آمریکا به شرکت های خارجی شاهد رشد سرمایه گذاری در صنعت دخانیات هستیم. آیا می شود گفت که اینها دلسوز مردم ایران هستند؟ قطعاً خیر بلکه این ها به دنبال منافع مالی خود هستند و برای سلامتی مردم ذره ای اهمیت نمی دهند.

مسجدی با اشاره به تفاهم نامه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با مرکز مدیریت حوزه های علمیه، گفت: یکی از ارکان مهم جامعه که نقش تاثیرگزاری در افکار عمومی دارند روحانیت می باشد. به هر حال روحانیت نقش آگاهی بخشی، ترویج افکار و مشارکت مردم را در همه صحنه ها دارد و همین امر موجب شد تا جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با مدیریت محترم حوزه های علمیه وارد مذاکره شود و تفاهم نامه همکاری در این زمینه امضاء شود.

وی ادامه داد: ابتدا باید به مجموعه حوزه های علمیه اعم از طلاب، اساتید و مبلغین حوزوی آگاهی داده شود تا ابتدا خود حوزه متوجه عوارض و آسیب های دخانیات بشود، سپس با آگاهی بیشتر در این زمینه، در راستای مبارزه با استعمال دخانیات برای اقناع مردم اقدام کنند.

مسجدی در پایان با بیان اینکه فتوای مرحوم آیت الله میرزای شیرازی در خصوص تحریم تنباکو می تواند الگوی خوبی برای جامعه روحانیت در راستای مبارزه با دخانیات باشد، گفت: تفاهم نامه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با حوزه های علمیه، توافق نامه ای ارزشمند است که امیدواریم به نفع مردم ما و به نفع همه مسلمانان جهان باشد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اصغر
    0

    همچين سيگار دست ميگيرن فكر ميكنن با سيگار كشيدن روشنفكر ميشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها