ایران خاموش؛ بهشت مزارع بیت‌‌کوین

مدیر روابط عمومی توانیر می‌گوید بررسی‌‌ها نشان می‌‎دهد هشت هزار ماینر غیرمجاز در ایران فعالیت می‌کنند که اتفاقا فشار اصلی بر شبکه برق را این گروه رقم زده‌‌اند.

ایران خاموش؛ بهشت مزارع بیت‌‌کوین

طی روزهای اخیر و با قطعی برق غیر‌استاندارد توسط شرکت توزیع نیروی برق در شهرهای کشور، اختلالات زیادی در شبکه‌های تلفن همراه و شبکه اینترنت موبایلی، وسایل منزل، امنیت و… به‌وجود آمده و به‌تازگی برنامه خاموشی‌های جدید در کشور منتشر شده که موجی از نگرانی‌ها را در میان مردم به‌راه انداخته است. در این میان نیروی انتظامی از افزایش آمار تصادفات خبر داده و وزارت بهداشت درباره احتمال آسیب رسیدن به واکسن‌های کرونا ابراز نگرانی کرده است. مقامات بهداشت و درمان ایران نسبت به پیامد قطع برق و ایجاد چالش اکسیژن برای بیمارستان‌ها و بیماران مبتلا به کرونا هشدار می‌دهند و می‌گویند قطع برق می‌تواند با از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌‌ساز مورد استفاده در بیمارستان‌ها یا منازل طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مرگ بیماران حاد کرونا منجر شود. وزارت نیر‌و نیز مزارع استخراج رمزارز را به‌عنوان یکی از عاملان اصلی کمبود برق در شبکه کشوری معرفی کرده و از نهادهای اطلاعاتی خواسته به بحران خاموشی‌‌ها ورود کنند.

تا این لحظه هیچ مسئولی پاسخگوی این مشکل نبوده و اقدامات دولتی تنها به هشدار درخصوص صرفه‌جویی در مصرف برق و آب و هشدار نسبت به فعالیت غیرمجاز مزارع رمز‌ارزها در کشور بوده است. وزیر نیرو قطعی برق به دلیل استخراج رمزارز را نادرست می‌داند اما سخنگوی دولت می‌گوید در جاهایی که فکرش را نمی‌کردیم ماینر با برق مجانی پیدا کردیم. در حالی که ابوذر صالحی، مدیر روابط عمومی توانیر می‌گوید بررسی‌‌ها نشان می‌‎دهد هشت هزار ماینر غیرمجاز در ایران فعالیت می‌کنند که اتفاقا فشار اصلی بر شبکه برق را این گروه رقم زده‌‌اند، اخبار رسمی حکایت از کشف ۸۵۰۰ ماینر غیرمجاز در اصفهان از ابتدای امسال دارد. ارائه چنین رقم وحشتناکی فقط درخصوص مزرعه‌های غیرمجاز ارز دیجیتال در یک استان ایران دلالت از فعالیت صدها و هزاران ماینر در سطح کشور دارد.

این آمار و دخالت برخی از شرکت‌های چینی در این رابطه سبب شده ایران اکنون به بهشت‌ استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدل شود. مدتی است که کشورهای خارجی در مزارع ارز دیجیتال ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، علت اصلی این سرمایه‌گذاری‌ها به قیمت پایین انرژی در ایران و کاهش شدید ارزش پول ملی برمی‌گردد. در حالی کشورهای اروپایی و آسیایی به سرمایه‌گذاری در بخش ارزهای دیجیتال به ایران ورود پیدا کرده‌اند که عمده مزرعه‌های رمز‌ارز مجهز و پیشرفته و بزرگی که در ایران فعالیت می‌کنند متعلق به افراد خارجی است. در همین حال کارفرمایان و مالکان کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط در ایران پس از یک دوره گرانی مواد اولیه و گرانی و تورم در تولید کالاها و محصولات و افزایش دستمزد ورشکست شده‌اند و نسبت به تغییر کاربری زمین‌ها و املاک خود به مزارع استخراج ارزهای الکترونیک اقدام کرده‌اند و امروز به مزرعه‌داران رمز ارز در کشور بدل شده‌اند. برخی متصدیان و مدیران این ماینرها به اسلحه هم متوسل شده‌اند و بازرسان وزارت نیرو و سایر نهادهای نظارتی دولتی را از مزارع خود بیرون کرده‌اند.

وقتی آمار دقیق مزارع رمزارز مجاز و غیرمجاز و میزان مصرف برق آنها اعلام می شود، به نظر می‌رسد دولت توانایی برچیدن کامل آنها را ندارد. مصرف برق در کشور بیشتر متوجه مزارع ارز دیجیتال است و تداوم این وضعیت نگران‌کننده است. به‌رغم انتشار برخی اخبار درخصوص تعدیل خاموشی‌ها در ایران، خاموشی‌ها نمی‌تواند ادامه نداشته باشد. هفته‌های آینده همزمان با ورود به فصل گرم سال، قطعی‌ها از سر گرفته خواهد شد و دامنه آن نیز در فصل تابستان گسترده‌تر خواهد شد. خاموشی‌ها یکی از اتفاقات ناگوار تابستان امسال است وعلاوه برخاموشی‌ها جیره‌بندی آب در حداقل ۲۵۰ نقطه شهری کشور اتفاق خواهد افتاد. در پایان باید بر این مساله صحه گذاشت که مدیریت دولتی در ایران حداقل درعرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی با شکست و بن بست مواجه شده است. محیط زیست و منابع آب کشور گرفتار حلقه بسته مدیرانی شده است که پست‌ها و مشاغل حساس را در انحصار خود قرار داده‌اند و عرصه‌های طبیعی کشور را قربانی تصمیمات سیاسی و ملاحظات اقتصاد سیاسی کرده‌اند. سایه سیاست بر مدیریت منابع آب کشور سنگینی می‌کند و وضعیت فعلی نمی‌تواند قابل دوام باشد. دردسر‌های خاموشی پی‌درپی برای واحد‌های صنفی و صنایع و فراگیری بی برقی در کشور این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که چه زمانی قرار است تیر خلاصی بر پیکر فعالیت های سوداگرانه در بخش محیط زیست و منابع آبی کشور وارد شود؟

منبع: آرمان ملی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    برمیگردد به بی لیاقتی دولت مردان تو این هشت سال همه جورپدر مردم در آوردیدخدا لعنت کنه

  • ایرانی
    0

    چه مملکتیه که نمیتونید جلوی این بچه بازیارو بگیرید

  • وطنى
    0

    يك زمانى ميگفتند ،مگه مملكت صاحب نداره ،حالا چهل سال كه رسيديم به اين حرف ،وباز هم تجربه ميكنيم و،،،،،،،،،،،،،

  • رضا
    0

    واقعآ رسیدیم بجایکه راحت میشود گفت مملکت صاحب نداره اون وقت برای دنیا خط و نشان میکشیم از یه مشت بچه و بچه بازی بر نمیائید.ننگ بر شماها که مایه ننگ کشورید.از صدر تا ذیل این مملکت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها