وزیر نیرو: وزارت نیرو، نیروگاه ساز است / برای استخراج هر بیت کوین باید برق یک شبانه روز ۳۰ هزار مسکن را قطع کنیم

وزیر نیرو با اشاره به نهایی شدن نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان با دریافت وام دولتی از روسیه گفت: واحدهای دوم و سوم این نیروگاه نیز در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ به مدار می‌آید.

وزیر نیرو: وزارت نیرو، نیروگاه ساز است / برای استخراج هر بیت کوین باید برق یک شبانه روز ۳۰ هزار مسکن را قطع کنیم

رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (یکشنبه 9خرداد) قوه مقننه و پس از ارائه نظرات نمایندگان درباره قطعی‌های مکرر برق در پاسخ به برخی موارد مطرح شده در خصوص فعالیت‌های وزارت نیرو با بیان اینکه در اولین جلسه پیش رو در کمیسیون انرژی درباره این مسائل به صورت گسترده بحث خواهیم کرد، گفت: از نمایندگان که از نزدیک تلاش‌ها و فعالیت‌های صنعتگران برق را شاهد هستند، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: حدود سه هفته پیش 6 جوان ارزنده جان خود را در صنعت برق تقدیم کردند چرا که تأمین برق به لحاظ فکری و تربیتی، حیثیتی است تا حتی به یک هموطن روستایی، یک ساعت زودتر برق برسد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه اگر کار شبانه‌روزی صنعتگران برق نبود، مشکل فعلی سال‌ها پیش گریبانگیر ما می‌شد، اظهار کرد: در سایر کشورها هر 10سال صنعت برق دچار فروپاشی می‌شود اما در ایران 17 سال است که توانسته‌ایم با مدیریت مانع این اتفاق شویم.

وزیر نیرو در ادامه با تأکید بر عدم تأثیر پیمان پاریس در محدودیت‌های انرژی عنوان کرد: تقاضا می‌کنم اگر حتی یک دستور از هر نوع به وزارت نیرو در این خصوص صادر شده که محدودیتی به واسطه پیمان پاریس ایجاد کرده‌ایم، به من نشان دهید چرا که ما نیروگاه‌ساز هستیم و 90 درصد نیروگاه‌ها حرارتی هستند لذا با اطلاعات ناقص باعث مخدوش شدن افکار عمومی نشویم.

اردکانیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا وقتی خودمان مشکل برق داریم؛ اقدام به صادرات آن می‌کنیم، گفت: این سوال از منظر عامه مردم سوال حقی است که باید در پاسخ بگویم اولاً صنعت گسترده برق با هزاران کیلومتر خطوط انتقال و تجهیزات متعدد سهمیه بودجه ارزی ندارد و متکی به صادرات است.

وزیر نیرو ادامه داد: بخش خصوصی نیز با وزارت نیرو قرارداد دارد و از صندوق توسعه وام می‌گیرد که باید بازپرداخت آن را به صورت ارزی صورت دهد چون بسیاری از قراردادهای برق ارزی هستند این در حالی است که صادرات منهای واردات است و صادرات خالص ما در صنعت برقی که 85 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد، دارای صادرات خالص تنها 500 مگاوات است لذا نه تنها صادراتی نداریم بلکه برق هم وارد می‌کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با تأکید بر نظام‌مند شدن ماینرها از سوی مجلس عنوان کرد: باید برای فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه مجازات تعیین شود. هر یک بیت‌کوین 300 هزار مگاوات ساعت انرژی لازم دارد یعنی باید برق یک شبانه روز 30 هزار مسکن را قطع کنیم تا یک بیت‌ کوین تولید شود که قطعاً درآمد ارزی نیز خواهد داشت اما 321 مگاوات مقدار مجاز است.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات معاون صمت عنوان کرد: تاکنون دو هزار نفر برای ماینینگ مراجعه کرده‌اند که تنها 99 نفر پرونده تشکیل داده‌اند لذا این صنعت نیازمند نظام‌مند شدن است تا در شرایط کرونا و گرما شاهد قطعی برق نباشیم.

اردکانیان در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در حوزه انرژی اتمی عنوان کرد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه آخر هفته قرار است بحث نیروگاه 1400 مگاواتی هرمزگان را نهایی کنیم و این یکی از فعالیت‌های شاخص این دولت است که توانسته است وام دولتی از فدراسیون روسیه دریافت و عملیاتی کند لذا پیگیر بحث واحد دوم و سوم هم هستیم که در سال‌های 1404 و 1406 به مدار می‌آید.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه صنعت برق در برنامه ششم که گفته است باید به 25 هزار مگاوات تولید برق برسیم، یادآور شد: این موضوع نیازمند الزاماتی است که یکی از این الزامات استفاده از فاینانس است که ما در این بخش حدود 15 هزار مگاوات آماده کردیم اما به موانعی برخورد کرد که عملیاتی نشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: جای افتخار دارد از 85 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده، 25 درصد در همین دولت اتفاق افتاد که با کمک نمایندگان، بودجه مصوب مجلس و راهکارهایی که از طریق برخی مجوزها از سوی مجلس داده شد، صورت گرفت.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم عملیات احداث 46 نیروگاه را آغاز کردیم که بعضی از آنها آغاز شده و مابقی در دولت بعد افتتاح می شود لذا 11هزار مگاوات از 25 هزار مگاوات عملیاتی شده و بقیه آن را توانستیم با مدیریت مصرف لحاظ کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه سد شفارود تا آخر سال جاری آبگیری شده و مشکل سد هراز نیز با ماده 56 برطرف می‌شود، عنوان کرد: نمایندگان در تبصره 15 کار خوبی را شروع کردند که کاش دو سال پیش انجام می‌شد تا نتیجه آن را هم اکنون ببینیم.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه باید مسئله قیمت برق را حل کنیم، گفت: این به این معنا نیست که بخش خانگی شامل افزایش قیمت برق شود بلکه منظور برق صنعتی است که در سال 90 میزان آن یک سوم یعنی 33درصد برق جهانی بود و در سال 99 به 4 درصد رسیده بود که باید توجه داشت وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند دو اتفاق متضاد می‌افتد؛ بخش صادرات صنایع فلزی خوشحال می‌شوند و سرمایه‌گذار که وام از صندوق توسعه دریافت کرده و باید به صورت ارزی بازپرداخت کند، دغدغه‌مند می‌شود لذا باید قیمت صنعت برق برطرف شود تا این صنعت پایدار باشد که البته طلیعه آن در بودجه 1400 نشان داده شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه درباره اشاره نمایندگان به جلسه سران قوا گفت: آقای نوبخت در این زمینه سریعا پاسخ مکتوب داده و رونوشت آن به مسئولان داده شد لذا ممکن است اطلاعات دقیق در این باره به دست نمایندگان نرسیده باشد که در نهایت امیدواریم در عین سختی و تلخی‌هایی که رخ داد از فرصت پیش رو استفاده کنیم و تردید نداریم با حمایت نمایندگان، رئیس مجلس و فعالین بخش خصوصی و دولتی صنعت برق به عنوان سرمایه ارزشمند در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم تاب بیاورد و پشتوانه سال‌های تولید و جهش تولید باشد.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سیاوش سلطان
    0

    جناب اردکانیان دیر به مجلس رفت ، اما با دست پُر و اطلاعات جالبی حضور یافت ۱-محاسبه قیمت تمام شده انرژی بابت هر بیت کوین ۲-مقدار مصرف متوسط هر واحد مسکن ۳۰۰kw در ماه و ۱۰kw در شبانه روز ۳- هر مگاوات برابر ۱۰۰۰kw ۴- سازمان متولی مجوز تولید بیت کوین وزارت صمت ۵- بودجه تعیین شده ۲۵ هزار مگاوات و عملیاتی شدن ۱۱ هزار مگاوات یعنی ۵۶ درصد رشد منفی بودجه تولید برق ۶- مشکلات و دیدگاه متفاوت نسبت به ایجاد و نحوه پشتیانی و نگهداری نیروگاه ها و تاثیر معاهدات اختیاری و اجباری بر برنامه پیش بینی شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها