کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی با نوشیدن یک لیوان شیر در روز

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدن روزی یک لیوان شیر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی با نوشیدن یک لیوان شیر در روز

پبه گزارش روزنامه دیلی میل، محققان همچنین متوجه شدند افرادی که شیر می نوشند، سطوح کلسترول کمتری دارند.

نویسندگان این مطالعه در گزارشی اعلام کردند: افرادی که هر روز شیر می نوشند، با کاهش ۱۴ درصدی خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب روبرو هستند.

در این مطالعه یک گروه بین المللی از محققان با بررسی اطلاعات بهداشتی ۲ میلیون انگلیسی و آمریکایی، متوجه شدند، افراد حامل جهشی که آنها را قادر به نوشیدن زیاد شیر می کند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

این یافته جدید در حالی منتشر شده اند که شواهد زیادی نشان می دهد مصرف محصولات لبنی می توانند برای سلامتی مفید باشد.

پروفسور «ویمال کارانی»، نویسنده اصلی و متخصص تغذیه در دانشگاه «ریدینگ» در انگلیس، گفت: در این مطالعه متوجه شدیم افراد دارای یک گونه ژنتیکی که با مصرف بالاتر شیر در ارتباط است، شاخص جرم بدنی و چربی بدنی بالاتر داشتند اما سطح کلسترول خوب و بد خون آنها پایین تر بود.

وی افزود: ما همچنین متوجه شدیم که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افراد دارای این تنوع ژنتیکی، به طور قابل توجهی کمتر است. این نتایج نشان می دهد که کاهش مصرف شیر ممکن است برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ضروری نباشد.

محققان نتوانستند ارتباطی میان مصرف منظم شیر و افزایش سطح کلسترول پیدا کنند. آنها با بررسی داده‌های ناشی از مطالعه «بانک زیستی» انگلیس و مطالعه «سلامت و بازنشستگی» آمریکا متوجه شدند، افرادی که شیر بیشتری می نوشند، چربی خون کمتری دارد.

با این حال، نویسندگان دریافتند که مصرف کنندگان شیر معمولی به طور کلی دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری در مقایسه با افرادی هستند که شیر نمی نوشند. محققان دانشگاه «ریدینگ»، دانشگاه «سوات استرالیا»، «انستیتوی تحقیقات پزشکی و بهداشتی استرالیای جنوبی»، «کالج دانشگاهی لندن» و دانشگاه «اوکلند»، رویکردی ژنتیکی در مصرف شیر داشتند.

آنها با بررسی تنوع ژن «لاکتاز» در ارتباط با هضم قندهای شیر معروف به «لاکتوز»، متوجه شدند که برخورداری از این گونه ژنتیکی روش خوبی برای شناسایی افرادی است که شیر بیشتری مصرف می کنند.

اگرچه چاقی، دیابت و سایر شرایطی که بر متابولیسم تأثیر می گذارند نیز با مصرف بیش از حد محصولات لبنی ارتباط دارند، اما پروفسور کارانی گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف زیاد شیر احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

مدت هاست که مشخص شده شیر به ساخت استخوان های سلامتی و تأمین ویتامین و پروتئین در بدن کمک می کند.

مشروح یافته های این مطالعه جدید در مجله بین المللی Obesity منتشر شده است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها