سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستاهای "سرخه" تمامی ندارد

داستان تلخ خسارت‌ سیلاب در شهرستان سرخه گویا تمامی ندارد و رگبارهای بهاری این بار به‌ جای سرسبزی مشکلات عدیده‌ای را به ویژه در حوزه راه‌های روستایی و بخش کشاورزی به همراه داشت.

سیلاب و مشکلاتی که گویا در روستاهای "سرخه" تمامی ندارد

کمبود بارش‌ها در سال آبی جاری در استان کم بارش و کویری سمنان موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و صحبت‌های تلخ مسئولان وزارت نیرو درباره احتمال اعمال مجدد خاموشی در تابستان امسال، گویای همین مطلب است.

گرمای بهاری اما در استان سمنان گویا موضوعی عادی است و آرزوی افزایش دیررس دما در قلب ایران، شدنی نیست؛ اما بارش‌های جسته‌وگریخته بهار امسال کمی دل مردم دیار کویر مرکزی ایران را خوش و آنان را به آینده امیدوار کرده بود که البته این دل‌خوشی‌ها همواره با ترس ناشی از سیلاب عجین شده و نمی‌توان بارشی را در بهار بدون وقوع روان آب و سیلاب در نقاط مختلف این استان تصور کرد؛ اتفاقی که روز گذشته هم در سرخه رخ داد و خسارت‌های زیادی برای مردم این دیار بر جای گذاشت.

تلاش نیروهای امدادی برای بازگشایی راه‌های روستایی

ایرج رئیسیان، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به حجم سیلاب در شهرستان سرخه گفت: بیشترین میزان بارندگی در استان سمنان در شبانه‌روز گذشته در روستای لاسجرد سرخه با 45/2 میلی‌متر باران ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: بارش شدید باران در سرخه سبب جاری شدن سیلاب در این شهرستان و ترافیک سنگین جاده‌ای و نیز توقف حرکت قطارها شده بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان درباره خسارت وارد شده به راه‌های روستایی جنوب شهرستان سرخه گفت: سیلاب به راه‌های روستایی این منطقه استان آسیب زد و برخی از راه‌ها نیز مسدود شد که تلاش نیروهای امدادی برای بازگشایی همه راه‌های روستایی ادامه دارد.

رفع خسارات سیلاب روز گذشته؛ در دست اقدام

علی‌محمد مؤیدی‌زاده، فرماندار شهرستان سرخه اظهار داشت: در هر برهه زمان که توسط سازمان هواشناسی و یا سازمان بحران کشور شرایط نارنجی یا قرمز اعلام می‌شود ستاد بحران شهرستان به کلیه دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان اعلام آماده‌باش می‌کند تا آمادگی لازم را برای مواجهه با مخاطرات داشته باشند.

وی افزود: در چند سال اخیر نیز عمدتاً حوادث جوی شهرستان بارش شدید باران، تگرگ و در نتیجه وقوع سیلاب و ایجاد خسارت به مزارع و باغات یا آبگیری مسیرهای مواصلاتی و برخی از خیابان‌های داخلی شهر بوده است.

فرماندار شهرستان سرخه بیان کرد: حدود ساعت 3 بعد از ظهر از سمت غرب سرخه بارش تگرگ و باران شدید آغاز شد و به تدریج این جبهه هوا به طرف شهر و جنوب شرق سرخه تداوم یافت و در 2 نقطه یکی 10 کیلومتری سرخه به آرادان منطقه جمشیدآباد و دیگری ابتدای ورودی جاده فرعی روستای عبدالله‌آباد سیل به شدت جریان پیدا کرد.

مؤیدی زاده عنوان کرد: سیل منطقه جمشیدآباد به دلیل قدیمی بودن جاده و عدم وجود ابنیه وارد مسیر اصلی شد که این موضوع موجب انسداد جاده سرخه به آرادان شده و حدود یک ساعت و 30 دقیقه این مسیر مسدود شد که با حضور عوامل راهداری دهیاری لاسجرد راهنمایی و رانندگی پلیس‌راه و عوامل انتظامی جاده از آب و نخاله‌های موجود در تخلیه و راه بازگشایی شد.

وی افزود: سیل در روستای عبدالله‌آباد نیز به دلیل وجود پل در مسیر سرخه- آرادان و برعکس هیچ‌گونه خسارتی به جاده اصلی وارد نکرد؛ اما جاده روستای عبدالله‌آباد در برخی از نقاط دچار خوردگی و ریزش سنگ‌ریزه به داخل جاده شد که بخشی از آن به بعد از وقوع سیل ترمیم شد.

فرماندار شهرستان سرخه بیان کرد: همچنین جاده روستایی اسدآباد نیز به دلیل وقوع سیل و حجم زیاد آب به مدت 2 ساعت بسته شد تا خسارت جانی و مالی برای خودروهای در حال عبور ایجاد نکند.

مؤیدی زاده افزود: حادثه‌ای دیگر در خط آهن سمنان- تهران مابین ایستگاه لاهورد به سرخ دشت وقوع پیوست که به دلیل خورده شدن بخشی از زیرسازی خط آهن شد و 3 واگن باری از ریل خارج شدند که با پیگیری‌های به عمل آمده و حضور عوامل مهندسی راه‌آهن شمال شرق و بلافاصله یکی از مسیرها جهت عبور قطارهای مسافربری آماده شد هم‌اکنون کل مسیر اصلاح و تردد قطارها به روال عادی خود بازگشته است.

وی عنوان کرد: تگرگ و سیلاب به خطوط انتقال برق مخابرات و راه‌های روستایی خساراتی را وارد کرده است و محصولات صیفی گندم و باغات کشاورزان در روستاهای امامزاده عبدالله، لاسجرد، اسدآباد، نظامین، بیابانک و صوفی‌آباد دچار خسارت سنگین شدند که میزان خسارت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برآورد و به فرمانداری اعلام می‌شود.

راه، آب و خطوط ارتباطی عبدالله‌آباد قطع است

اکبر رهایی، دهیار روستای عبدالله‌آباد گفت: راه ورودی به روستا کاملاً باز نشده است؛ چون بر اثر سیل دچار ریزش سنگ‌ریزه و شن شده و عبور ماشین‌ها به کندی انجام می‌شود و به سختی در حال انجام است البته بخشدار شهرستان و اداره جهاد کشاورزی برای بازدید و برآورد خسارت به روستا آمده‌اند ولی اداره راه هنوز برای بازگشایی نیامده‌اند.

وی با اشاره به قطعی برق چندساعته پس از وقوع سیل ادامه داد: از زمان وقوع سیل تاکنون خطوط مخابرات، آب شیرین، راه ارتباطی روستا قطع است و کسی به داد روستاییان این منطقه نرسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش کشاورزی بر اساس برآوردهای انجام شده از سوی کارشناسان امر 100 درصد خسارت وارد شده است، گفت: محصول زردآلو دچار سرمازدگی شده و سیل کل جالیز را برده است و باغات و صیفی‌جات نیز بر اثر سیل از بین رفته‌اند.

دهیار این روستا عنوان کرد: این سیل خسارت جانی به همراه نداشت؛ ولی منازل آب‌گرفتگی داشت که با کمک روستاییان برطرف شد.

رهایی بیان کرد: از همان ساعات اولیه بخشدار پیگیر موضوع بوده و خودش را به روستاها رسانده است.

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر خواست مسئولان هر چه زودتر مشکلات موجود در حوزه راه و مخابرات و آب را برطرف کنند.

دهیار روستای عبدالله‌آباد بیان کرد: خطوط مخابراتی قطع است و برای برقراری یک ارتباط ساده در حال حاضر باید مسیری 12 کیلومتری به سمت پایین عبدالله‌آباد طی شود تا ارتباط برقرار شود.

به هر روی تکرار داستان سیلاب در بهار و پاییز هر سال این نکته را به مسئولان گوشزد می‌کند که باید فکری اساسی برای جلوگیری از وقوع سیلاب و کاهش خسارت به ساکنان شهرها و مناطق سیل‌خیز این استان کرده و بنابراین هر چه سریع‌تر باید مطالعات جامع در این زمینه انجام شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها