در یک مطالعه بررسی شد

تاثیر ماده موثره زردچوبه بر کاهش علائم سندرم "تخمدان پلی‌کیستیک"

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد مصرف

تاثیر ماده موثره زردچوبه بر کاهش علائم سندرم "تخمدان پلی‌کیستیک"

«سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز زنان در سن باروری است. این سندرم به عنوان یکی از علت‌های شایع و اصلی در بروز اختلال در سیکل تخمک‌گذاری و قاعدگی، ناباروری، افزایش هورمون‌های مردانه (هایپرآندروژنیسم) و مشکلات متابولیکی زنان شناخته شده است.

از مهم‌ترین درمان‌های غیر دارویی این بیماری، کاهش وزن، تغییر در رژیم غذایی و ورزش است که می‌توانند در کنار یکدیگر شانس تخمک‌گذاری را افزایش دهد.

درمان‌های دارویی اولیه این بیماری عمدتا داروهای ضد بارداری خوراکی هستند که جهت برطرف کردن برخی علائم بیماری مثل بی‌نظمی در قاعدگی و القای تخمک‌گذاری موثر هستند؛ اما در درمان قطعی بیماری و برطرف کردن علائم موثر بر کیفیت زندگی مثل آکنه، کاهش موهای زائد و ... تاثیر چندانی ندارند.

ماده «کورکومین»؛ یکی از ترکیبات اصلی گیاه زردچوبه است که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی آن مشخص شده است. با توجه به این‌که یکی از عوامل بیماری‌زایی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، استرس اکسیداتیو است، استفاده از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.

با توجه به شیوع فزاینده سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان جوان و همچنین علائم داروهای موجود، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر مصرف کپسول خوراکی نانوکورکومین را در کمک به کنترل علائم بالینی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بررسی کردند.

برای انجام این تحقیق، پژوهشگران برای ۲۰ نفر از بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، کپسول ۸۰ میلی‌گرمی نانوکورکومین را یک روز در میان به مدت ۹۰ روز تجویز کردند. همچنین برای بررسی تاثیر این دارو، در شروع و پایان مطالعه از طریق آزمایش خون، شاخص‌های استرس اکسیداتیو اندازه‌گیری شد و شاخص‌های کیفیت زندگی بیماران مثل اضطراب، افسردگی و... از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که مصرف سه ماهه نانو کورکومین باعث بهبود برخی علائم بالینی مثل شدت درد در دوران قاعدگی، اضطراب و افسردگی و کاهش موهای زائد شده است ولی با این حال مصرف این دارو تاثیری بر میزان شاخص‌های استرس اکسیداتیو در خون نداشت.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: اگرچه مصرف داروی نانوکورکومین باعث بهبود برخی علائم بیماری تخمدان پلی‌کیستیک شد و چشم‌انداز جدیدی برای مطالعات آتی گشود، ولی با رژیم درمانی فعلی، تاثیر آنتی‌اکسیدانی مشاهده نشد.

این محققان معتقدند که با توجه به حجم نمونه کم و محدودیت زمانی در این مطالعه، مطالعات وسیع‌تر و طولانی‌تر ضروری است.

در انجام این تحقیق فاطمه زارع بیدکی، دکتر شهلا چایچیان و دکتر سپیده اربابی بیدگلی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین ماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «نقش نانومیسل خوراکی کورکومین بر تخفیف شدت اختلالات قاعدگی، افسردگی و اضطراب زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» در مجله زنان، مامائی و نازایی، منتشر شده است.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایران
    0

    چه مقاله ای معتبری!!!!! در حد مجله همون دانشگاه آزاده

  • واقعا
    0

    چرا همش در مورد زنان مینویسین پس چرا در مورد سلامتی مردان چیزی نمی نویسین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها