دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی قزوین:

دادستانی قزوین خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی رسیدگی می‌کند

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی قزوین گفت: هر بازرسی باید به محض اینکه از جرایم انتخاباتی مطلع شد، این جرایم را به مراجع قضایی اطلاع دهد و دادستانی قزوین هم خارج از نوبت به این جرم رسیدگی می‌کند.

دادستانی قزوین خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی رسیدگی می‌کند

پنجمین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان قزوین با حضور دادستان انقلاب استان قزوین، دبیر ستاد انتخابات استان قزوین و دبیر ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در سالن جلسات شهید سپهبد قاسم سلیمانی اداره کل دادگستری استان قزوین برگزار شد.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان قزوین در این نشست با تأکید بر اینکه برخورد قهری با تخلفات و متخلفان انتخاباتی اولویت قوه قضائیه در ایام انتخابات 1400 نیست، اظهار داشت: بنابراین دستگاه‌های عضو ستاد باید بکوشند که باید برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند از انجام تخلفات انتخاباتی پیشگیری کرده و چنین جرائمی را به سرعت پیگیری کنند و از برخورد قاطع با متخلفان و حسن اجرای قوانین انتخاباتی هراسی نداشته باشند.

علی فولیان همچنین تکالیف سنگین بازرسان انتخاباتی در استان قزوین را یادآور شد و گفت: هر بازرسی باید به محض اینکه از یک تخلف یا جرم انتخاباتی در هر مرحله‌ای مطلع شد، این جرم یا تخلف را به مراجع قضائی اطلاع دهد و دادستانی انقلاب استان قزوین هم به سرعت و خارج از نوبت به این جرم رسیدگی خواهد کرد.

لزوم دقت در مستندسازی تخلفات انتخاباتی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به ضرورت برخورد ضابطان قضائی با جرائم و تخلفات واضح و مشهود انتخاباتی اضافه کرد: در ضمن ضابطان باید مستندسازی تخلف‌های انتخاباتی را با دقت انجام دهند و در صورت مشاهده جرائم مشهود بدون هیچ‌گونه مماشات و مسامحه‌ای با عاملان این جرائم برخورد قانونی کنند.

فولیان همچنین خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه از مردم برای پایش و رصد جرائم و تخلفات انتخاباتی کمک خواست و ادامه داد: هم‌استانی‌ها می‌توانند از طریق سامانه «سجام» و بدون اینکه هویت آنها فاش شود، تخلفات انتخاباتی را به مرجع قضائی گزارش دهند تا برخورد با چنین جرائمی به سرعت در دستور رسیدگی قوه قضائیه قرار بگیرد.

راه‌اندازی 2600 شعبه اخذ رای برای انتخابات 1400

دبیر ستاد انتخابات استان قزوین هم در این جلسه از راه‌اندازی 2 هزار و 624 شعبه برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در سطح استان خبر داد و گفت: از این میزان 1439 شعبه برای انتخابات ریاست‌جمهوری و 1185 شعبه برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر در شعب اخذ رای تعبیه خواهند شد که البته 645 شعبه سیار و حدود هزار شعبه ثابت هستند.

اسداله حمزه‌ای افزود: در ضمن 467 شعبه هم برای انتخابات شوراهای اسلامی روستا پیش‌بینی کرده‌ایم که 267 شعبه سیار و 200 شعبه به صورت ثابت مستقر خواهند شد.

وی در ادامه به آمار ثبت نام نامزدها و داوطلبان حضور در شوراهای شهر اشاره کرد و گفت: در انتخابات دوره ششم شوراهای شهر مجموعاً 964 نفر ثبت نام کرند که در مقایسه با دوره قبل 20 درصد کمتر شده بود. از این میزان هم در نهایت 101 کاندیدا توسط هیئت اجرایی و هیئت عالی نظارت رد صلاحیت شدند و در نهایت هم صلاحیت 90 درصد نامزدها تأیید شد.

تعرفه‌های انتخاباتی وارد قزوین شد

حمزه‌ای همچنین با اشاره به نام‌نویسی 4 هزار و 716 داوطلب در انتخابات شوراهای روستایی افزود: این میزان ثبت نام نسبت به دوره پیش انتخابات شورای روستا 20 درصد افزایش داشته که البته در نهایت 124 نفر از آنها انصراف داده و صلاحیت 400 نفر از کاندیداها هم در هیئت اجرایی و نظارت احراز نشد.

وی از اعلام نتایج نهایی اعتراض احراز صلاحیت‌نشده‌ها در 8 خردادماه (شنبه آینده) خبر داد و گفت: تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا از امروز وارد استان قزوین شده و کل این تعرفه‌ها را تا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها