کشف یک هدف درمانی جدید برای مقابله با کووید-۱۹

پژوهشگران آمریکایی، هدف درمانی جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به مقابله موثر با کووید-۱۹ کمک کند.

کشف یک هدف درمانی جدید برای مقابله با کووید-۱۹

فلیپبرد نوشت: پیشرفت سریع واکسن‌ها، یک ابزار حیاتی را برای مقابله با گسترش کروناویروس فراهم کرده است اما چالش‌های رسیدن به ایمنی دسته‌جمعی که ناشی از افزایش جهش‌های جدید و ناتوانی بدن در بروز واکنش ایمنی موثر هستند، به راه‌حل‌های بیشتری نیاز دارند تا محافظت را به حداکثر برسانند.

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که چگونه درمان‌هایی که مولکولی موسوم به "GRP78" را هدف قرار می‌دهند، ممکن است محافظت بیشتری در برابر کووید-۱۹ و سایر انواع کروناویروس که در آینده پدیدار می‌شوند، ارائه کنند.

پروتئین‌هایی مانند GRP78، مولکول‌هایی هستند که به تنظیم درست پروتئین‌ها کمک می‌کنند؛ به ویژه هنگامی که سلول تحت فشار قرار دارد اما در چنین مواردی، ویروس‌ها می‌توانند این پروتئین‌ها را بربایند تا سلول‌های مورد نظر را آلوده کنند، در آنها تکثیر شوند و گسترش یابند. GRP78، در گسترش سایر ویروس‌های جدی مانند ابولا و زیکا نیز نقش دارد.

نقش‌های گوناگون GRP78 در کووید-۱۹

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کروناویروس با اتصال به گیرنده‌های "ACE2" روی سطح سلول‌ها، آنها را آلوده می‌کنند. پژوهشگران در این پروژه، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا GRP78 هم در این میان نقشی دارد.

آنها دریافتند که GRP78، به عنوان یک گیرنده مشترک و عامل تثبیت‌کننده میان ACE2 و کروناویروس عمل می‌کند، تشخیص پروتئین خوشه‌ای را بهبود می‌بخشد و امکان ورود موثرتر ویروس به سلول‌های میزبان را فراهم می‌کند.

این پژوهش، نخستین شواهد تجربی را در حمایت از پیش‌بینی‌های مدل‌سازی رایانه‌ای ارائه می‌کند که نشان می‌دهند GRP78، به پروتئین‌ خوشه‌ای کروناویروس متصل می‌شود. مدل‌سازی‌های رایانه‌ای نشان داده‌اند که انواع عفونی‌تر کووید-۱۹، اتصال قوی‌تری به GRP78 دارند.

به علاوه، پژوهشگران دریافتند که GRP78، به عنوان یک تنظیم‌کننده به ACE2 متصل می‌شود، پروتئین را به سطح سلول می‌آورد تا نقاط بیشتری را به منظور اتصال و آلوده کردن سلول‌ها، برای کروناویروس فراهم کند.

"ایمی لی"(Amy Lee)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که شاید درمان با هدف قرار دادن GRP78، در محافظت و درمان افراد مبتلا به کووید-۱۹، موثر از واکسن باشد؛ به ویژه هنگامی که برخی از افراد نمی‌توانند واکسن بزنند.

کشف یک هدف درمانی جدید برای مقابله با کووید-۱۹

چگونه کروناویروس، GRP78 را می‌رباید؟

کار GRP78 این است که تاشدگی پروتئین‌ها را در "شبکه آندوپلاسمی"(endoplasmic reticulum) انجام دهد که یک کارخانه تولید پروتئین به شمار می‌رود. GRP78 تحت فشار به خصوص فشار ناشی از ابتلا به کروناویروس، به سطح سلول منتقل می‌شود و در آنجا، اتصال میان ACE2 و پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را تسهیل می‌کند. ویروس‌ها هنگام وارد شدن به سلول، سیستم تا زدن پروتئین را می‌ربایند که GRP78، یکی از عوامل اصلی آن است.

این روند می‌تواند در سلول‌هایی که تحت فشار بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت هستند، تشدید شود. شاید همین موضوع، یکی از دلایلی باشد که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

پژوهشگران برای بررسی نقش GRP78 در ابتلا به کروناویروس، سلول‌های اپیتلیال ریه را با پادتن موسوم به "hMAb159" درمان کردند. آنها برای حذف GRP78 از سطح سلول موش‌ها بدون عوارض جانبی، این پادتن را به کار بردند.

یافته‌های به دست آمده، پژوهشگران را به این نتیجه رساند که شاید روش‌هایی مانند استفاده از hMAb159 برای حذف GRP78 از سطح سلول، بتواند به کاهش عفونت ناشی از کروناویروس کمک کند و شدت کووید-۱۹ را در بیماران کاهش دهد.

درمان کووید-۱۹ با کمک GRP78

سلول‌های سالم برای عملکرد طبیعی خود، به مقداری GRP78 نیاز دارند اما سلول‌های تحت فشار مانند سلول‌های مبتلا به ویروس یا سرطان، به مقدار بیشتری از GRP78 برای زنده ماندن و تکثیر شدن نیازمند هستند. در نتیجه، درمان‌هایی که میزان GRP78 را کاهش می‌دهند، می‌توانند از شدت عفونت کروناویروس کم کنند و بدون عوارض جانبی گسترش یابند.

اگرچه در این پژوهش از پادتن hMAb159 استفاده شده است اما پژوهشگران باور دارند که می‌توان از عوامل دیگری نیز برای کاهش GRP78 یا میزان فعالیت آن استفاده کرد تا راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای هدف قرار دادن GRP78 ارائه شوند.

این پژوهش، در "Journal of Biological Chemistry" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها