علی لاریجانی دو روز پیش از رد صلاحیت:

یک عده‌ای آمده‌اند قبای انقلابی برای خودشان درست کرده‌اند و بقیه را خارج از انقلاب می‌دانند

رئیس سابق مجلس می گوید: اینکه ما دایره انقلابی را مدام کوچک‌تر کنیم، حسن و عقل و تدبیر کشور نیست.

یک عده‌ای آمده‌اند قبای انقلابی برای خودشان درست کرده‌اند و بقیه را خارج از انقلاب می‌دانند

بالاخره تکلیف بررسی صلاحیت‌ها روشن شد؛‌ علی لاریجانی دیپلماتی که 12 سال ریاست مجلس را برعهده داشت؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و سیاستمداری که شور را به انتخابات 1400 بازگردانده و امید را به مردم؛ تایید صلاحیت نشد.

مصاحبه با لاریجانی اولین گفت وگو از سلسله گفت وگوها با نامزدهای انتخابات بود که 2 روز قبل از اعلام نهایی نتیجه تایید صلاحیت‌ها انجام شد؛ با چند نامزد انتخابات هم؛ زمان انجام گفت وگوها نهایی شده بود که بعضی از آن ها در فهرست تایید شدگان نبودند و بعضی هستند.

موضوع گفت وگو با علی لاریجانی بیشتر درباره برنامه‌های این نامزد 63 ساله انتخابات بود و دلایل رویگردانی بخشی از اصولگرایان از او در سال‌های اخیر. درباره انتشار این گفت وگو تردیدهایی وجود داشت، با این حال بخش‌هایی از گلایه‌های علی لاریجانی که معطوف به کوچک کردن دایره انقلاب بود شاید بی ارتباط به این روزها نباشد، به ویژه آنجا که روایت تعامل شهید مطهری با یکی از مهمترین مخالفانش را بازگو می کند. از اول انقلاب نگاه کنید یک سری از رجال سیاسی کشور هیچ وقت دنبال تجزیه مردم نبودند. می‌خواستند افراد را جمع کنند. ترتیب و جایگاه سوالات بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها در نسخه منتشر شده تغییر پیدا کرده است.

در مقاطع در این کشور حوادثی روی داده که شاهد شکل‎گیری‌ دو قطبی‌های گوناگون بوده‌ایم؛ مثلا سال 88 به بعد دو قطبی‌هایی با عناوینی ساکت فتنه- کاسب فتنه شکل گرفت. این روزها بحث دیپلماسی- میدان مطرح است و همچنین انقلابی- غیرانقلابی. کدام برای کشور خطرناک‌تر است؟ دو قطبی دیپلماسی- میدان یا انقلابی- غیرانقلابی؟

بسیاری از این تقسیم‌بندی‌ها از اول انقلاب هم بر پایه معقولی صورت نگرفت، این مورد اخیر - دیپلماسی و میدان- که اساسا به لحاظ محتوا هم غلط است. همین آقای کسینجر که تئوری‌پرداز آمریکایی‌هاست صاحب یک کتابی دو جلدی است و آنجا روشن می‌گوید که قدرت و دیپلماسی دو مقوله جدا نیستند؛ یک چیز هستند. خب وقتی ما از میدان حرف می‌زنیم مقصودمان قدرت است دیگر. دیپلماسی همیشه با قدرت، باهم در یک صحنه ظهور می‌کند. این اصلا تقسیم‌بندی واقعیی نیست. لکن از موقعی که این بحث در کشور مطرح شد موضوع خوب تبیین نشد. وگرنه اصل این موضوع روشن است که این دو وجه برای کمک به یک هدف شکل گرفته‌اند. دوگانه انقلابی- غیرانقلابی هم تقسیم بندی معوجی است. انقلابی یعنی همه نیروهایی که وفادار به کشور هستند و می‌خواهند در جهت انقلاب کار کنند.

4569615

اینکه ما دایره انقلابی را مدام کوچک‌تر کنیم، این حسن و عقل و تدبیر کشور نیست. شما ببینید اول انقلاب که امام خمینی (ره) آمدند و پیشوای بزرگ انقلاب بودند، وجه عقلانی انقلاب را چه کسانی پشتیبانی می کردند؟ آقای مطهری؛ آقای بهشتی؛ آقای خامنه‌ای؛ آقای هاشمی؛ آقای باهنر. همه هم ذیل این‌ها کار می کردند؛ این تقسیم بندی‌هایی که امروز به وجود آمده است نبود؛ یک عده‌ای حالا آمده‌اند قبای انقلابی برای خودشان درست کرده‌اند و بقیه را خارج از انقلاب می‌دانند؛ چه ویژگی‌ای شما دارید که می‌گویید بقیه انقلابی نیستند؟ این از اساس به ضرر انقلاب است. انقلابی یعنی کسی به اهداف اصلی آرمان های امام و انقلاب تن بدهد، به خاطرش زحمت بکشد و روحیه مجاهدت در این امر داشته باشد. مثلا این پرستارهایی که و اطبایی که در این یک سال و نیم کرونا زحمت می کشند؛ تا قبل از این براساس معیارهایی که بعضی‌ها درست کرده‌اند انقلابی حساب می شدند؟ امروز از آن ها بپرسید پرستارها انقلابی هستند یا نه؟ در صف اول مجاهدت هستند یا نه؟ پس چرا این تقسیم‌بندی‌ها را می‌گذاریم. مردم ایران را نباید اینقدر تجزیه کرد؛ اینکه هر حادثه ای رخ می دهد، هر انتخاباتی رخ می دهد، یک انگ روی عده‌ای می‌گذارند و مردم را تجزیه می‌کنند این انقلابی‌گری است؟ این به نفع انقلاب است؟

من از همین بحث برگردم به شخصیت شما، چه اتفاقی افتاده که علی لاریجانی سال 84 که گزینه اصلی اصولگرایان بود؛‌ 16 سال بعد؛ جریان موسوم به انقلاب با او زاویه پیدا کرده‌اند؟ برمی‌گردد به حرکت جوهری شما در طول زمان یا به تعریفی که آن‌ها از انقلاب دارند؟

برمی‌گردد به همین نگاهی که عرض کردم؛ شما از اول انقلاب نگاه کنید یک سری از رجال سیاسی کشور هیچ وقت دنبال تجزیه مردم نبودند. می خواستند افراد را جمع کنند. من خاطره ای از شهید مطهری برای شما نقل کنم. قبل از انقلاب مرحوم شهید مطهری اختلافاتی با گردانندگان حسینه ارشاد پیدا کردند که یکی از آن‌ها مرحوم میناچی بود. مرحوم میناچی در شور دادن به این اختلاف خیلی نقش داشت و گاه مرحوم آقای مطهری از این وضعیت گلایه‌مند بود. شاید علت اینکه شهید مطهری از حسینه ارشاد هم خارج شد هم ایشان بود. انقلاب شد. شهید مطهری خب رئیس شورای انقلاب بود. ما روزی در همان روزهای اول شنیدیم که آقای میناچی وزیر فرهنگ و هنر شد.. من از شهید مطهری پرسیدم که شما خیلی به ایشان انتقاد داشتید حالا چطور شد ایشان را انتخاب کردید؟ گفت حالا شاید در عمل کار درست همین است.

4569617

این یک جمله است ولی خیلی چیزها را نشان می دهد. در صحنه فکر انسان باید خیلی دقیق باشد؛ که آقای مطهری هم خیلی دقیق بود. در صحنه فکر حق و باطل داریم. اما منطق صحنه عمل این نیست؛ یعنی امور زیادی در تصمیم انسان دخالت دارند؛ اراده‌های مختلف دخالت دارند؛ امیدهای مختلف دخالت دارند. باید توجه کنیم افراد مختلف هر چند فکرهای مختلف داشته باشند ممکن است اراده‌شان یکی باشد. یک عده اینجور فکر نمی‌کنند. علاوه بر این ببیند حرف سلبی زدن؛ تحقیر و توهین و تهمت زدن ساده است. هنر هم نیست. اما اگر کسی بخواهد نظریه بدهد و حرف ایجابی بدهد، جان کندن دارد. زحمت درد و فکر می خواهد. هی شما بگویید او نه؛ این نه؛ فلان چیز نه؛ خب پس جایگزین این ها چیست؟

مثلا شما فرض کنید در همین مساله توافق هسته‌ای کشور یک مشکل اقتصادی داشت و در داخل نظام همه نشستند، ساعت ها فکر کردند و آمدند گفتند توافق هسته ای در این حد خساراتی برای ما ندارد و فوایدش هم این است که گشایش اقتصادی به وجود می‌آید . در مقابل عده زیادی آمدند گفتند این توافق خیلی بدی است, فلان جایش بد است؛ بهمان جایش بد است. ولی هیچ وقت نگفتند خب چه کار باید بکنیم؟ جای آن چه می گذارید؟ حکومت با کار ایجابی اداره می شود، با کار سلبی ادره نمی شود. کسی که می‌خواهد کار سلبی بکند باید بیرون از حکومت نقد کند. کسی که داخل حکومت است باید تئوری و فکر ایجابی داشته باشد. یعنی هر روز حکومت را یک گام جلو ببرد.

یک عده کارشان نقادی است. 200 صفحه نقد می‌نویسند ولی داخل حکومت همه مسئولان باید بدانند این مشکل مردم را باید چگونه حل کنند؟ لذا من فکر می‌کنم این دسته بندی ها از ابتدا هم دسته‌بندی‌های موقر و سنجیده‌ای نبود اگر هم بود در داخل این دسته‌بندی‌ها افرادی بودند که توسعه فکری داشتند. مثلا مرحوم عسگراولادی در تقسیم بندی راست یا به تعبیری اصولگرای امروزی می‌گنجد اما بسیار فکر منبسطی داشت. یا مرحوم خود مهدی کنی همینطور. این ها رجالی بودند که اینگونه فکر می‌کردند. خب امروز الگوها تغییر کرده است؛ شاید به خاطر اینکه همین رجال سیاسی هم دیگر نیستند و خلاشان این مشکلات را به وجود می آورد.

4569618

شما فرمودید دولت برای اداره کشور باید برنامه ایجابی داشته باشد. نگاه شما به اقتصاد چیست؟ نگاه اقتصاد آزاد یا اقتصاد دولتی؟

این یک نکته مهمی است؛ باید قبول کرد که در کشور ما روی این موضوع کمتر کار شده است. گاهی عده ای می‌گویند ما یک مدل اقتصادی بومی می‌خواهیم. حرف غلطی هم نیست، درست است. ولی کدام اقتصاد بومی ؟ آیا ما یک مقاله روشنی در این زمینه داریم که اقتصاد بومی را معرفی کند؟ از آن طرف می‌گوییم عدالت! اقتصادهای مربوط به بازار آزاد مثلا جریان اختیارگرا در لیبرال دموکراسی اعتقاد به رقابت و دولت حداقلی دارند. خب ما می‌گوییم عدالت. معنای این عدالت چیست؟ آیا می‌گوییم رقابت وجود داشته باشد و ما به عنوان دولت فقط بعضی وقت‌ها یقه یکی را بگیریم؟ من مدت ها در این سال ها از آثار متفکران برداشت‌هایی را داشته ام و این را تبدیل به یک نظریه کرده‌ام. اگر فکر کنیم در تفکر اسلامی اقتصاد فقط این مساله است که ضریب جنیتی را کم کنیم اشتباه کرده‌ایم. چون در تفکر اسلامی عدالت مربوط به حقوق زنان هم هست؛ مربوط به حقوق اجتماعی هم هست؛ مربوط به امور سیاسی هم هست.

photo_2021-05-25_11-08-49

برداشت من این است که عدالتی که در اسلام مطرح است مبتنی بر حقوق فطری انسان هاست و حقوق طبیعی آن‌ها. انسان ها دارای حقوق طبیعی هستند؛ کمالجو هستند؛ این در همه انسان‌هاست، زن و مرد هم ندارد. حکومت چه جایگاهی در کمال جویی دارد؟ حکومت فقط بستر ساز می تواند باشد، حکومت نباید جایگزین شود، چون این افراد وقتی بخواهند به کمال شان برسند باید خودشان حرکت کنند نه آنکه دولت این ها را هل دهد

دولت به عنوان رگولاتور عمل کند

بله، دولت باید زمینه سازی کند. بنابراین حتما باید رقابت و آزادی وجود داشته باشد. چون اگر آزادی وجود نداشته باشد، حرکتی نیست. این استعداد که در وجود انسان هاست بالقوه است، وقتی می خواد فعلیت پیدا کند باید حرکت صورت بگیرد و حرکت را خود فرد باید انجام دهد. دیگران نمی توانند انجام دهند. اینجا آزادی در حوزه های مختلف شرط است. آزادی در سیاست؛ آزادی در فکر، آزادی اقتصاد، آزادی در اجتماع، آزادی در حوزه های فرهنگی؛ همه این ها شرط بلوغ و رشد است. اگر این آزادی را نداشته باشید به اون بلوغ نمی رسید؛ افرادی که استعداد دارند؛ در آزادی تحرک دارند و به رشد می رسند. در اینجا نقش دولت چه می شود؟ نقش دولت زمینه سازی برای مسابقه متوازن. یعنی شما باید طرح آمایش سرزمین‌تان اولین طرحی باشد که در کشور اجرا می‌شود. یعنی کسی که در سیستان و بلوچستان ؛ ایلام؛ هرمزگان است باید بتوانند در این مسابقه شرکت کند، باید زمینه های لازم را برای مسابقه داشته باشند وگرنه مسابقه نابرابر است. اینجا همانجایی است که ما با لیبرال دموکرات هایی که دولت حداقلی دارند تفاوت پیدا می کنیم. آن‌ها دولت را زمینه ساز نمی دانند. دولت نمی توند تصدی‌گری کند چون مانع رقابت است اینکه در حکومت در بخش های مختلف بنگاه‌های بزرگ وجود دارد این ضد عدالت است. فکر نکنید این عدالت ایجاد می‌کند. چون یک جوانی که یک شرکتی می زند با این بنگاه های گنده چگونه می‌تواند رقابت کند؟ پس هیچ بخشی از حکومت نباید قدرت تصدی‌گری داشته باشد. زمینه ساز باید باشد

حتی شبه دولتی ها؟

بله حتی شبه دولتی ها

خیلی ها از این ها الان معافیت مالی دارند؛ با این معضل چه کار می خواهید بکنید؟

تا آنجایی که من یادم می آید هیچ کدام معافیت مالی ندارند. یعنی شرکت‌های ستاد اجرایی معافیت مالی ندارند؛ بنیاد مستضعفان معافیت مالی ندارد...

مثلا آستان قدس

ندارند. خود تبرعاتی که به آستان قدس می‌‎رود با اذن امام معافیت دارند ولی شرکت‌هایشان نه.

به هر حال این مالیات ها هم اگر پرداخت می‌شود در قالب یک چک دوباره به خودشان برمی‌گردد

نمی توانم تایید کنم.

منبع: همشهری آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 85
  • س
    0

    متاسفانه توکشورما فکرمیکنن هرکی رفته جبهه انقلابیه درصورتیکه فکرانقلابی اینه که انسان حرکتی مفید بزنه بقیه رو ترغیب به سازندگی کنه تا بشه کشوری رو آباد کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نخیر کاش جبهه رفته بودند. هر کی از خون شهدا سپر درست کنه میشه انقلابی .

  • ولایی
    0

    معمای بسیار سخت: اون کیه که اگر انتخابات رو ببره رییس قوه‌مجریه میشه و اگر ببازه رییس قوه‌قضاییه؟

  • سعید
    0

    لاریجانی شور و امید به مردم داده بود ؟!! جوک میگید لاریجانی خودش از عاملان اصلی وضعیت فعلی هست حالا شده منجی مردم ؟! کسی که 12 سال رئیس مجلس این مملکت بوده و هیچ واکنشی به فساد و کج روی دولت 8 ساله روحانی نداشته یقینا از بانیان وضع فلاکت بار فعلی کشور هست نه منجی ان ... خواهشا دوباره مردم رو سیاه نکنید بگذارید کسی بیاد که مردم بتونن یک نفسی بکشند....

  • اصغر
    0

    انقلاب نياز به خون تازه داره شما ها ديگه بريد كنار بزاريد جوانها كار كنند .

  • کارگر مستاجر
    0

    ما کارگران هفت تپه همگی به آیت الله رییسی رای خواهیم داد انشاالله آرای ایشون بالا خواهد بود. ضد انقلابها هم تشریف ببرن به ترامپ رای بدن خخخخخخخخخخخ

  • مورچه
    0

    اهن اهن رامببرد

  • ناشناس
    0

    فقط شما و برادرنتان و اکبر طبری و آقا فاضل انقلابی هستید؟ اوون انقلابی بودن شما برادر تموم شد، شما خودتو تو نظام به زور جا کرده بودی و دم خورستون زد بیرون، واقعا شما چی فکر کردی؟ فکر کردید خون شهدا گریبان شما و امثال شما را نمی گیرد؟ تصور کردید در خانه های 2000 متری در شمال تهران استقرار یافتید و دخترانتان را به آمریکا فرستاتید، هیچ اتفاقی نمی ‌افتد؟ نه برادر روز حسابی هم هست. شما مدیون نظام و خون شهدا هستید نه نظام مدیون شما

  • منگولمنگولم
    0

    رای ما به یک نفر مخالف 6کاندیدای رقیبش مهرعلیزاده تا پاچه خواری و ساندیس خورها بسوزند

    نظرات شما -
    • جمشید
      0

      اونا ساندیس خور هستن...میشه بگی تو کی چی خووور هستی ؟؟؟ اون چیزی که داری میخوری و الان تووی دهنته چیه ؟؟

    • ناشناس
      0

      اونا وقیح تر و بی رگ تر از این حرفاند سریعا" یه جوری ماست مالیش میکنند.چون تخصصشونه.

  • عادل
    0

    قبلا هم آیت الله هاشمی.... هم همین حرف را زد ...خفه اش کردند

  • ناشناس
    0

    نظام با شما خیلی عطوفت و مماشات کرد وگرنه با این رفتارهای مزخرف شما، سالها قبل شما باید از نظام خارج می شدید. نظام که ملک شخصی شما و برادرنتان نیست که هرکاری دلتان خواست انجام دهید. نظام با شما رودربایستی داشت وگرنه شما سرپا ضرر بودید برای کشور و مردم و نظام. واقعا خون شهدا گریبان همه خیانتکاران به مردم و کشور را می گیرد. راستی اکبر طبری با شما رابطه ای داشت؟ بچه ها در آمریکا خوب هستند؟ مبادا تعارف کنید بگید اگر کم و کسری دارند مردم تامین کنند. آقا فاضل حالشون چطوره؟ شما هم مثل آقای روحانی از افزایش قیمت بنزین خبر نداشتید و صبح جمعه مطلع شدید؟

  • نباتی
    0

    سخنان بی منطقی داری جناب .. دولت روحانی به پشتیبانی مجلس تو کشور رو به وضع مزخرفی برای ردم عادی و کارگر و کارمند و بازنشسته قرار داده و حالا هم ادعا داری خوب و انقلابی هستی . مرفه بی درد ی مثل تو کی میتواند جایگاه داشته باشد .‌ در این چند سال هم خدا آزمایش کرد و رد شدی .. اگر خوب بودی مردم دنبالت بودن .. شورای نگهبان مگر چکیده انتخاب مردم نیست ؟ چرا ول کن نیستی ؟ حماقت چه نشانه ای داره ؟

  • ریزه میزه
    0

    درست همان شاهکارخودت وبرادرانت راکه40صال بامردم پیاده کردید وخودراصاحب وهمه کارانقلاب میدانستید وبامردم وبیت المال آن کردید که وجودنوچه هایتان مانندطبری ها وافراشته ها فقطنمونه ایی ازخدمات شماست، ومردم دیدندچگونهکه قبای انقلاب رابه تن خودبریدیدوحق وحقوق مردم راندیدید.

  • ساحل
    0

    سي سال خاندان لاريجاني براي خودشان قبا دوختند.... ايشان پاسدار بود ولي بعدش بدون سابقه اجرايي شد رييس سازمان صدا و سيما....بعدش بدون سابقه و دانش سياسي شدن نماينده مذاكره كننده در موضوعات هسته اي ..بعدش ١٢ سال رييس مجلس بودن.......حالا مدعي ميشن كه رييس جمهور نبايد پادگاني و پاسدار باشه......نبايد ارتباطي با دادگاه داشته باشه....خب برادر جنابعالي به اتفاق معاونش جناب آقاي طبري سالها رييس كل دادگاههاي ايران بودن......من يكي خسته شدم....هر سايتي ميريم مطلب بخونيم ميبينيم امثال احمدي نژاد- لاريجاني- عبدي- زيباكلام - معصومه ابتكار ..همشون دارن ميگن ما خوبيم بقيه بد هستن......از صدا و سيما خاهش خاهش ميكنم فيلم دوران خوش خوشان اين افراد وقتي هر كدومشون مسئوليت داشتند و ميتاختند را به مردم نشان بدهند...تا كسي گذشته كسي را فراموش نكند....افسوس فقط سردار سليماني حرفها و گفتار ٤٠ سال قبلش تا روز شهادتش يكي بود و يك راه داشت..تن صداش و گفتارش در چهل سال فرق نكرد فقط گرد پيري بر چهره اش نشسته بود ...همين ......

    نظرات شما -
    • مهرداد
      0

      ساحل جان ...کیف کردم چقدر زییا نوشتی

    • عباد
      0

      مگر رضایی ، جلیلی ، رفیق دوست ، شمخانی و امثالهم پاسدار نبودند انها هم بدون هیچ تجربه و صلاحیت پست های کلیدی را اشغال و کشور را به فلاکت نشاندند .

    • زرگانی
      0

      جناب ساحل!..مطلبتون زیبا بود...احسنت

  • عليدوست
    0

    شما چطور در جايگاه طلبكار قرار گرفته ايد . خود شما و اقوامتان كه تمام پستهاي كليدي مملكت را اشغال كرده ايد و بچه هايتان در آمريكا و كانادا و اسپانيا و انگليس هستند .

  • علی
    0

    اگر یه فوتبالیست در انتخابات شرکت کنه قطعا رایش از رییسی بیشتره. شک نکنید

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      مثلا فرچیپ اسماعیلی،پنالتی زن استقلال به پرسپولیس

  • حمیدرضا
    0

    اقای لاریجانی به نکته خوبی اشاره کردن کسی که برای این انقلاب زحمت کشیده کسانیکه پای این انقلاب ایستادن وکسانی که برای این انقلاب خون دادن . الان اقای لاریجانی شما به مردم بگویید خاندان شما کجای این تئوری هستن؟ شماها از قبل وبعداز انقلاب کجا بودین؟ زمان جنگ کجا بودین؟بچه ها تون الان کجا دران زندگی میکنن ؟ دراین سه دوره ریاست مجلس بودین برابری بین اقوام وقوم ها یادتون رفته بود ؟ که تازه یادتون بیوفته مردم زجرکشیده سیستان وبلوچستان چگونه زندگی میکنن ؟ الان یادتون افتاده که مساوات وبرابری بایدا نجام بشه ؟ توروخدا دیگه بسه.اینقدر به شعور مردم توهین نکنین.

  • ناشناس
    0

    باز هم تو بیت رهبری خیمه بزن

  • داریوش
    0

    اقای لاریجانی دوازده سال رییس مجلس بودی(البته چهار سال اخر با لطف کناره گیری وحید یامین پور از نمایندگی شهر قم اتفاق افتاد) شما چه کار مثبت اقتصادی انجام دادی،غیر از اینکه با تمام برنامه های موفق احمدینژاد مخالف بودی و با تمام برنامه های مضر و سمی دولت روحانی موافق بودی،بدبختی مردم هم حاصل هشت سال حمایت شما از روحانی است....،اقای لاریجاتی یادت هست پیروزی میر حسین را تبریک گفتی.لابد تمام مسائل بالا خواسته نظام بوده،چون تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام که هیچ کدام از شروط رهبری در ان گنجانده نشد را خواسته نظام میدانید

  • ناشناس
    0

    مثل باند های مواد مخدر -!!! هر کسی که از باند خارج شد سر به نیست میکنند ... شما دیگه بدرد شون نمیخوری

  • طاها
    0

    دعوا سر تقسیم ثروت باد اورده شروع شد ،ارثی که از سال۵۷ تمامی ندارد و وارثانی . که سیری ندارند

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      و گرانی بنزین درابان ۹۸باهمکاری روحانی درابان ماه ۹۸

  • ناشناس
    0

    آقای لاریجانی همه اظهار نظر ها تقریبا مثل هم است ولی همه از بیان یک مشکل غافل شدید و به ذهن هیچکس نرسیده وان اینست اگر یکنفر از مسئولین مشکلات روانی داشته باشد آیا مرجعی برای رسیدگی این مهم در ایران هست یا خیر

  • سرمد
    0

    جناب لاریجانی عزیز هیچ عقل سلیمی در پی کوچک کردن دایره انقلاب نیست بلکه آنچه شما آنرا دایره انقلاب قلمداد می کنید خیلی انبساطی فکر کردن و بدون ملاحظه تایید صلاحیت همگان است قبول کنیم که از قدیم گفته اند خروسی هم بای سر بریدن داری بده به قصاب یعنی اهل صالحش که زحماتت را هدر ندهد قرار نیست کسی که طی سالها انجام کار و فعالیت در پست های متفاوت بهره وری نداشته و یا بجای بهره وری ، تخریب و خراب کاری داشته در سمت کاندیدای ریاست جمهوری به او رای داده شود لذا عقل سلیم برای نتیجه بهتر فیلتری چون شورای محترم نگهبان چشم بیدار و بینای مردم انقلابی را می خواهد که بحمد الله بسیار خوب عمل کرده و خواهد کرد.

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      اقای سرمدازلاریجانی بگذریم مهره سوخته است زیادی هم حرف بزنه بایدبروداستخر.شما بفرماید ببینیم کجای شورای نگهبان چشم بیداروبینای مردم است وکجا خوب عمل کرده دو نمونه ازکارهای خوب این شورارابفرماید ماهم روشن بشیم

  • رجال
    0

    حکومت دینی ،همین است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      حکومت دینی انشاالله قرار بزودی تشکیل بشه

    • غیر قابل نشر
      0

      علی اقا یعنی این 42 سال غیر دینی بود ؟ عجب هی میگفتیم یه جای کار میلنگه ها .

  • وطن پرست
    0

    سلام آقای لاریجانی خواستم تشکر کنم بابت این همه سال خدمت من شمارا قضاوت نمیکنم ولی نه تنها شما تمامی کسانی که در این دوره ها به دنبال ریاست کشور هستند دوست دارم بگویم ای کاش تمامی کاندید ها و شخصیت های دولتی بالا به دنبال اتاق فکر های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت سناریو نویسی و برنامه نویسی در جهت رشد و پیشرفت جامعه ایران ارایه داده میشد .چشم به قدرت چیزی رو درست نمیکنه چشم به خدمت راه را برای همگان هموار تر میکند . نه به ضعیف و قوی . بله به قوی و قوی تر.

  • محمدرضا حمیدی
    0

    شمر بن ذالجوشن هم در رکاب حضرت رسول و حضرت امیر جهاد کرد اخرش شد قاتل پسر فاطمه سلام الله علیها طلحه و زبیر کارشان به کجا رسید مگر علی لاریجانی با ان همه اشتباهات از شمر و طلحه و زبیر در عهد پیغمبر مسلمان تر است؟؟؟انانکه باید نق بزنند حتما در هر صورت نق می زنند

  • سار
    0

    دلم خنک شد پدر مردم در آمد با گرونی

  • ناشناس
    0

    دیگه بحث اصولگرا اصلاح طلب یا انقلابی و غیر انقلابی نیست بحث معیشت سطح رفاه تورم گرانی فساد رانت اختلاس ازدواج آسان مسکن نقدینگی و مدیریت صحیح است حالا اگه طرف خدا ترس هم باشه و انقلابی که چه عالی

  • ناشناس
    0

    آخرین میخ شماهم اززیر این قبا بیرون انداختند.....

  • ...
    0

    خب اونا قبای انقلابی واسه خودشون درست کردن تو و امثال تو عبای انقلابی واسه خودتون بدوزد. خخخخخخ. جمع کنید بابا کاسه ی گداییتون رو. این همه سال در راس قدرت بودید چه کردید واسه مملکت و نظام و ملت نجیب ایران. برید کنار بذارید یه عده جدید بیان. بلکه اینا واسه مردم کاری کنن

  • ستاره
    0

    برا ریاست جمهوری تابعیت باید ایرانی باشه،،، تو عربی لاریجانی،،، برو عراق حکومت کن

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      ایرانی الاصل باید باشد که هست

  • شهروند۱
    0

    چه شده که شماها هم ناراضی شدید و یاد رفاه مردم افتادید . واقعا مردم چقدر ساده بودن که به مسئولین اعتماد داشتن قدرت هیچ مرزی نمی شناسد

  • یک دوشت
    0

    جناب لاریجانی نه انقلابی بودی. نه انقلابی هستی و نه انقلابی خواهی بود!!! خدا رو شکر که انقلاب اسلامی برای امثال شما سفره ای پهن کرد!!!

  • ناشناس
    0

    خاندان محترم لاریجانی نواب ملکه الیزابت. مگه درموردتظلم خواهی فقط دم ملکه الیزابت رو ببینید. ازشورای نگهبان آبی برای شما گرم نمیشه.

  • علی
    0

    بنظرم هدف نهایی شورای نگهبان از رد صلاحیتهای گسترده ایجاد فضای بسته انتخاباتی برای پیروزی اقای رییسی بوده باشد ، و این در حالی است که شورای نگهبان ندانسته بیشترین ظلم را در حق رییسی انجام داد ، چون هم اصولگرایان انقلابی و هم جریان اصلاحات از این عمل شورای نگهبان ناراضی شدند و برای نشان دادن مخالفت با شورای نگهبان به فردی غیر از رییسی رای خواهند داد.

  • داود
    0

    لاریجانی خوردی هستش رو تف کن بیرون

  • خاکستری
    0

    چیه!؟ مردحریص وسیری ناپذیر ! بیش از30سال برصندلی ریاست تکیه کردی ومردمی رافریقتی وژست سیایتمدارعاقل ودانا بخودگرفتی و لابی ورانت بازی راه انداختی وثروتها به حساب خود ونوچه هایت ریختی، حالا برایت سخت شده زندگی بدون ریاست!؟ توچه برتری ازسایرمردم ایران داری که ادعا داری باید تا آخرعمرت رئیس بمانی!؟

    نظرات شما -
    • دالتون آواره
      0

      این ایرانی نیست . عراقیه به لهجه اش موقع حرف زدن دقت کنید . توقع دارید برای ایرانی کار کنه ؟!!!!!!!!!

  • ناشنای
    0

    گورت و گم کن مردک یک بار شده به درب خانه فقیری را بزنی ٧٠میلیون صبح وتا شب فکر نان گران شد مرغ گران شد چه کنیم چی نکنیم

  • ناشناس
    0

    آقا دیگر نمی خواهد این همه هزینه کنید همه کاندیداهای صلاحیت شده را بگزارید کنار یک شاه انتخاب کنید بنام لاریجانی ها در از قدرت می افتد یکته می کند

  • من
    0

    دل کندن از قدرت سخته حق داری. چون به خاطر خدا و حل مشکلات مردم نیامده بودی.

  • mir
    0

    چرا همه چیز را به صلاحیت انقلابی و دینی وصل میکنید چرا اینقدر ازخودتان متشکرید شما کمیسیون بررسی برجام مجلس را که روزها نقاط ضعف انرا بررسی کردن به هیچ انگاشتید به شروط رهبری در این مورد وقعی ننهادید وبا گستاخی انرا از مدیریت خود میدانید شما نماز خوان ومومن با خانواده اصیل هستی اما باور کن مدیر نیستی اگر مدیر بودی چوب دو سر طلا نبودی عزیز من

  • ف
    0

    از این که سُفره ات کوچیک بشه نگران نباش.. اونقدر خدا بهت داده که به نتیجه هات هم برسه

  • ولویه
    0

    آقای لاریجانی 40 سال مدیر بودی میشه از کارهای ک واسه مردم کردی بگی ؟ همش گند زدین تو و برادران دالتونت .

  • خاکستری
    0

    لاریجانی فقط بروگمشو ! واقعا نشان دادی چقدربرای ریاست ولع میزنی.خسته شدیم ازدستت بسه دیگه بعدازسالها ریاست وخوردن وبردن وادای دانایان وخادمان درآوردن وجون مردم به لب رساندن،ذیگه چه میخوای ازجون ملت!؟ آقای حریص خودشیفته! مردم که مث مزدوران ونوچه هایت نیستندکه ...

  • حسین
    0

    کاشکی اعضای محترم شورای نگهبان کمی نبوغ به خرج میدادند و میگذاشتند ملت تصمیم بگیرند قطعا آقایون رد صلاحیت شده وقتی با کج دهنی و پشت کردن مردم مواجه میشدند این قیافه حق به جانب رو به خود نمیگرفتند . حالا خدا کنه زنده باشیم ببینیم دولت حضرت دوست را و قیافه یه عده رو که اون موقع محلی از اعراب ندارند و یه عمر هم برای خودشون نوشابه باز میکردن

  • ناشناس
    0

    40 سال خوردی و برای خودت و فرزندانت و فامیل هایت ثروت جمع کردی یک کاری را بگو که برای کشور و مردم انجام دادی وای به حال شما خدا خودش با شما ها قضاوت کند

  • موسوی
    0

    سلام ببخشید برادر خودت به تایید همان آقایان ۱۲ سال بر مردم ریاست کردی تا حال که خوب بودند ولی حال بد شدند

  • راحتی زاده
    0

    انقلاب در انقلاب شروع شده است به فضل الهی 30سال است با این روش تخریب که ریشه بد اخلاقی آن در زمان شما پیدا شد مردم بدون تصمیم گیری در رای دادن به انحراف کشیده شدن که نتیجه آن دولت روحانی و دولت شما شد به فضل الهی در این سری از انتخابات بدون استرس و با دید بازو با برنامه رای خواهیم داد

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    لاریجانی یک شخصیت ناشناخته شده است اصلا معلوم نیست بانقلابی هاست یابااصلاح طلب ها خوب رد شد.فقط ریسی عزیز

    نظرات شما -
    • محمدطاها
      0

      تو چی کاسه لیس مفلس؟؟؟

    • ناشناس
      0

      انقلابیها یا اصلاح طلبا از کی انقلاب را به نام شماها سند زدند؟خود شیفته هفت لنگ . (لنگ حموم)

  • دانیال
    0

    آقای لاریجانی شما و علی مطهری ۱۲سال مجلس بودید. وقتشه برگردی کشور خودت یعنی عراق.

  • علی
    0

    سنگگگگگگگگگگگگ پپپپپپپپپا قزوین آبروداری ضرب المثله، از این به لاریجانی و روحانی ضرب المثل می کنیم.........بگو خدا رو شکر برو کنار ......مگه نمی گید خدمت......برای خدمت مناسب نیستید چون سیراز گرسنه خبر نداره والسلام برو پارک روی وصندلی بشین اتمام قصه هزارویک شب روتعریف کن

  • علی رضا
    0

    برو با نوه ها خوش باش همه جا لاریجانی لاریجانی ....همه جا بودید و هیچ کاری نکردید جوانان مردم درفساد و اعتیاد وبی پولی غرقند .....توغصه می خوری چرادستت به لباس ریس جمهوری نمی رسه می گی انقلابی ......

  • همشهری
    0

    آقای لاریجانی برو همون محل تولدت کاندید شو عراقی ها بهت رای میدن . تو ایران دیگه جایگاهی نداری .

  • محمد
    0

    لباس ریس جمهوری میخواد.مسولیتشو نمی خواد ....تو ریس مجلس بودی دادشت ریس قضا الحق کشور و با رفیق بازیتون فنا دادید خجالت نمی کشید از صبر مردم حیا نمی کنید مردم هر نیستند

  • مش جمعه
    0

    همگی شما خانواده لاریجانی قبای غارت ایران را بتن کردید.تو و خانواده ات در راه انقلاب چه دادید؟.با عبای انقلابیگری به همه چیز رسیدید. شماها کاری کردید که دیگر اثری از انقلاب باقی نمانده است.باید بگویم رژیم.

  • ناشناس
    0

    رد صلاحیت شدی برو بشین خونتون اینقدرم روده درازی نکن.

  • بی نام
    0

    #رای_بی_رای

  • زططی
    0

    تو و روحانی و دماغ گنده بله قربان گو بودین

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    س.ل.ا.م...‌راستی میدونین دست این سه برادر واون خدابیامرز را کی رو کرد؟؟؟شیر ترین ومحبوبترین مرد.دکتر بزرگوار احمدی.....۸۰سال دیگه میگذشت کی همچین جراتی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟مطمن باشین همچین شیرمردی پیدا نمی شد

  • رضا
    0

    میومدی هم رای نداشتی.یکی از عوامل نفوذ به تمام معنا خودتی، حسن روحانی ادای تو رو درمیاورد

  • Ahma
    0

    ای وای تو چرا رد شدی تو که خودت و داداش باعث پنجاه درصد وضع موجود و رفاه وپیشرفت حیرت انگیز ایران بوده اید ؟؟؟،،،،،

  • عباس بوعذار
    0

    چراسران نظام مان اول انقلاب به حرف حضرت اقاگوش نکردن که به خاندان لاریجانیها اعتمادنکنید انهاخاعن وانگلیسی هستن،....حالابعداز40سال مامردم والبته نظام بایدتاوان بی توجه ایی به فرمایش اقا بدیم

  • کار بر ناشناس
    0

    دو قطبی کردن جامعه کار غیر عقلانی و تفرقه. باید سعی شود روز بروز انسجام ما بیشتر شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مال برده شده ومال بر چطور میتونند متحد شوند راهش را هم میفرمودی .

  • حسن لر
    0

    ادم ناراحت می شود که بجز بک عده انگشت شمار شخصیت های سیاسی وغیرو اینقدر الود ه اند ورعد صلاحیت می شوند ریگی چه مالی و غیرو تو کفش شان است انهایی که تعیین صلا حیت شد هاند تیز دچار می شوند ادم عاقل وحشت می کند چطور لقمه نان چرب را با خون شهدا معامله می کنند از زلزله بد تر است تازه همین دستگاه قضا با مفسدین چه کرده است همین پرونده فساد مالی دم انتخابات جلای تبلیغاتی می خورد اقایی تو امریکا شغل داشته امده ایرا نش مدرسه می سازد پس وجدانش سر جاشه اما مثل طبری و غیرو خیلی زیا دند دنبال دزد ی اند به بقین رسیدم مشکل داریم

  • سید حسن
    0

    اف بر افرادی چون شما که بانام انقلاب هزارفسق و دزدی و زدوبند را ترویج کردید

  • کاربر ناشناس
    0

    برو عراق بهتره،

  • غیر قابل نشر
    0

    بله مو طلا .اما این حرفا بیست سی سال پیش باید میگفتی نه حالا که کوزه گر در کوزه افتاده .سنگ بناییست که شماهم درش شریکید .

  • ناشناس
    0

    بابا این که بین مردم رای نداشت اگر هم رد صلاحیت نمی شد ۵%رای نداست چون جایگاه مردمی ندارد فقط فیلم اصلاح طلبها بوده که دکتر احمدی نژاد نیاید

  • ناشناس
    0

    شما لاریجانی ها رو باید از احمدی نژاد تشکر کنیم که معرفی کرد و پرونده برادران لاریجانی رو کرد باید از فضای مجازی تشکر کنیم که دست شمارا رو کرد برادر بزرگتون از شورای نگهبان ایراد گرفت با اصلاح حرفاش معلوم شد یک مدرک محکم برایش رو کردند از رابط با انگلیس که امد حرفاش پس گرفت شما در انقلاب شهید دادید زخمی شدید از جیب خرج کردید چی شد که بر سفر انقلاب تکیه زدید شما متولد عراق هستی وقتی برادر بزرگتر دستش رو شد میخواست برگرده به خانه خودش در عراق اما بابت اطلاعاتی که داره مانع از رفتنش شدند باید بمانید تاوان این همه خیانت بدهید الان برای اینک دشمن خوشحال نشود یک جوری با شما مماشات می کنند تاز کمر بر کرسی ریاست جمهوری بسته همینقدر اقا زاده شما با ماشین های لاغری توی فضای مجازی ظاهر می شود گویای همچی هست خدا نکند مملکت دست شما بیافتد خود فروخته‌ های انگلیسی

  • ایرانی
    0

    آنهایی که از ابراهیم زمان می ترسند و تا به حال خوردن و بردن دست و پای خود را قبل از قلم شدن دو زبان خود را قبل از قطع شدن جمع کنند . ابراهیم بت شکن آمد تا مردم برای مدتی با خیال راحت زندگی کنند .کارخانجات برگشت خورده به مردم نمونه کار است دستت بنازم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها