تنش شدید آبی در استان سمنان/ طرح بازچر خانی پساب به کجا رسید؟

کم‌آبی یکی از چالش‌ های اساسی در استان سمنان است که با اصلاح و استفاده بهینه از منابع برای اجرای طرح‌های توسعه‌ ای و اقتصادی باید اقدام کرد.

تنش شدید آبی در استان سمنان/ طرح بازچر خانی پساب به کجا رسید؟

مبحث کم‌آبی یکی از مشکلات جدی در استان سمنان است و توسعه اقتصادی، صنعتی و معدنی در این دیار منوط به رفع مشکل کم‌آبی است.

حتی کم‌آبی در مبحث حوزه شهر و خدمات شهری هم تأثیرگذار است و باید با استفاده بهینه از منابع موجود و با نگاه به انتقال آب از سایر حوزه‌ها، برای رفع این دغدغه اساسی اقدام شود.

علیرضا شریفی‌نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اظهار داشت: باید برای اجرای طرح پساب سمنان برنامه‌ای زمان‌بندی شده تهیه و تدوین شود.

وی با بیان اینکه 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح پساب سمنان نیاز است، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و انسانی باید از بی‌برنامگی در تکمیل طرح‌های اقتصادی و عمرانی جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان بر تسریع در روند اجرای طرح پساب سمنان تأکید کرد و گفت: در مدت 3 سال باید 78 کیلومتر و 37 هزار انشعاب پساب تکمیل شود.

شریفی‌نژاد با اشاره به بدعهدی سرمایه‌گذار هندی در اجرای این طرح گفت: اگر این سرمایه‌گذار متعهد به تعهدات خود بود طرح پساب سمنان با کمترین هزینه به بهره‌برداری می‌رسید اما حداقل 2 هزار میلیارد ریال اعتبار اکنون برای اجرای این طرح نیاز است.

‍ تأخیر در تکمیل طرح پساب مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید

امیر خلیلی خواه، مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان سمنان بیان کرد: هرگونه تأخیر و کوتاهی در تکمیل نشدن طرح پساب سمنان به معنای از بین رفتن فرصت سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

وی بیان کرد: تفاهم‌نامه طرح پساب سمنان در سال‌های 94 و 95 با یک شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری منعقد شد که به دلایلی به این تفاهم‌نامه عمل نشد و این طرح به صورت نیمه‌تمام به حال خود رها شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان بر تسریع در روند اجرای این طرح از سوی شهرداری سمنان به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید تأکید کرد و افزود: با تکمیل این طرح بستر اشتغال‌زایی برای 2 هزار نفر و راه‌اندازی یک واحد صنعتی فراهم می‌شود.

خلیلی خواه عنوان کرد: با تکمیل طرح پساب سمنان 100 لیتر بر ثانیه از محل این پساب با هزینه اعتبار 15 هزار میلیارد ریالی به بخش صنعت اختصاص می‌یابد.

آب‌رسانی سیار به 83 روستا در تابستان امسال

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به کاهش بارندگی‌ها گفت: در تابستان امسال آب‌رسانی سیار به 83 روستای استان سمنان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 42 هزار انشعاب و 50 درصد طرح بازچرخانی پساب سمنان در گام اجرایی قرار گرفته است، افزود: تصفیه‌خانه کنونی سمنان باید ارتقا یابد.

پساب سرمایه مغفول مانده‌ای است، تصفیه و استفاده دوباره از این طلای خاکستری می‌تواند ناجی منبع حیات و محیط زیست و ارتقادهنده سلامت انسان‌ها شود، فرآیند بازچرخانی به ویژه در استان‌های مواجه با کمبود آب باید جدی‌تر از سوی مسئولان پیگیری شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها