مبارزه با تومور مغزی با دستکاری سلول‌های ایمنی فلج شده

محققان می‌گویند سلول‌های ایمنی فلج شده توسط تومورهای مغزی می‌توانند برای مبارزه با تومورهای مغزی دوباره فعال شوند.

مبارزه با تومور مغزی با دستکاری سلول‌های ایمنی فلج شده

آی‌ای نوشت: وجود تومورهای مغزی هرگز خبر خوبی نیست، اما هنگامی که انواع مختلفی و مشخصی پیدا کنند، سلول‌های تومور می‌توانند با حمله به سلول‌های ایمنی آنها را مجددا برنامه‌ریزی کنند و به طور موثر خط دفاع ایمنی بدن را در برابر تومور فلج کنند. اکنون گروهی از دانشمندان در تلاش هستند تا این تاکتیک تومورها را خنثی کنند.

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله "نیچر"(Nature)، محققان مکانیسم تومورهای مغزی را برای فلج کردن سیستم ایمنی بدن کشف کرده و به طور همزمان دریافتند که چگونه دوباره سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تومور مغزی مجددا فعال کنند.

این مطالعه یک مزیت بزرگ دیگر نیز در پی دارد و آن اینکه با فعال‌سازی مجدد سیستم ایمنی در مقابل تومورها، واکسن‌های درمانی که به آن ایمنی‌درمانی نیز می‌گویند، تأثیر بیشتری بر تومورهای مغزی دارند.

گلیومای پراکنده به طور معمول یک نوع غیرقابل درمان از تومور مغزی است که به سرعت در مغز گسترش می‌یابد. متأسفانه حذف کامل آنها از طریق جراحی نیز بسیار دشوار است. از طرفی رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز متاسفانه قادر به انجام کار زیادی نیستند. اینها همگی، متخصصان انکولوژی را به سمت درمان‌ها و رویکردهای غیرمتعارف برای مقابله با گلیوما سوق داده است.

در این مطالعه از استفاده از سیستم ایمنی بدن از طریق ایمن‌درمانی یا واکسن‌های درمانی استفاده شده است. اما گلیوما چیزهایی فراتر از سلول‌های سرطانی است. تا ۵۰ درصد از جرم گلیوماها را سلول‌های میکروگلیا، فاگوسیت‌های مغز و ماکروفاژها تشکیل می‌دهند که از طریق رگ‌های خونی به تومور منتقل می‌شوند.

گلیومای پراکنده اصطلاحی است که برای محاصره شدن سیستم عصبی مرکزی توسط انواع تومورها به کار می‌رود.

"مایکل پلاتن" مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی "مانهایم" می‌گوید: اگر ما بخواهیم در توسعه ایمنی‌درمانی یا واکسن‌های درمانی پیشرفت کنیم، باید دقیقاً نحوه رفتار محیط ایمنی در طول رشد تومور را درک کنیم. علاوه بر این، ما علاقه‌مند بودیم بدانیم که آیا ویژگی‌های خاص ژنتیکی گلیوماها تأثیر ویژه‌ای بر عملکرد سلول‌های ایمنی دارد یا نه.

محققان تحلیلی از وضعیت سلول‌های ایمنی مرتبط با گلیوما را در یک مطالعه دیگر که در مجله Nature Cancer منتشر شده است، منتشر کردند.

محققان می‌گویند، جهش در گلیوماها آنها را قادر می‌سازد تا از خود در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت کنند. به دلیل جهش، سلول‌های گلیوما یک محصول متابولیکی به نام"(R) -۲-HG" آزاد می‌کنند که موجب پیشرفت سرطان می‌شود و ماکروفاژهای مهاجم را دستکاری می‌کند.

به طور خلاصه، سلول‌های رفتگر از نو برنامه‌ریزی می‌شوند که مانع از مقابله سیستم ایمنی در برابر تومور می‌شود. محققان می‌گویند: در نهایت، این جهش به نام "IDH" گلیوماها را قادر می‌سازد تا از خود در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت کنند.

تومورهای مغزی واقعا مشکل حادی هستند و اهمیت مقابله با آنها در دشوار بودن برداشتن آنها از مهمترین اندام بدن یعنی مغز است. متخصصان پزشکی گزینه‌های کمی برای درمان تومورهای مغزی دارند، به همین دلیل آنها اغلب کشنده هستند. اما با این تحقیقات جدید، ممکن است روزی بتوانیم با فعال‌سازی مجدد سیستم ایمنی بدن، آن را برای این مبارزه تقویت کنیم و این تحقیقات می‌تواند تفاوت بین زندگی یا مرگ را در بیمارن مبتلا به سرطان رقم بزند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها