تندرهای بهاری در اردبیل تشدید می‌شود

وقوع تندرهای بهاری که به شکل پراکنده از شنبه گذشته در بعضی نقاط استان اردبیل آغاز شده است طی امروز عصر تشدید و بر گستره آن افزوده میشود.

تندرهای بهاری در اردبیل تشدید می‌شود

برونداد نقشه های تراز میانی جو نشانگر نفوذ پی درپی امواج اطلسی از فراز دریای سیاه به شمالغرب ایران و قسمت هایی از کرانه جنوبی خزر است که اثرهای آن به شکل وزش تندبادهای موقت، گسترش ابرهای توفانزای کومولونیمبوس و وقوع بارش های رگباری همراه آذرخش در این نقاط و بسیاری از نقاط استان اردبیل پدیدار می شود.

همچنین هوای خنک و دلپذیر بهاری ناشی از نفوذ زبانه جریان پرفشار شمالی که بر منطقه اردبیل حاکم شده است طی روزهای آینده ادامه می‌یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید و گسترش دامنه بارش های رگباری همراه رعدو برق به ساکنان نقاط مختلف این استان هشدار داد.

فرهاد عبدالعلی‌پور افزود: باتوجه به ماهیت اینگونه بارش‌های بهاری و احتمال خطرهایی مانند سیلاب‌های موقت، احتمال بارش تگرگ ، تندبادهای زودگذر و برخورد صاعقه توصیه می شود ساکنان این نقاط موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کرده و از کوهنوردی و بیابان نوردی، استقرار در فضاهای باز بیرون از شهرها و اتراق در حواشی و بستر رودخانه ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. پیشینیان منطقه ۴۰ روز از بهار یعنی از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد را در زبان ترکی قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) نامیده و بر این باور بوده اند که طی این مدت در بسیاری از عصرها رگبار و رعدوبرق بر منطقه حاکم می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها