رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی در کردستان

اعضای تعاونی کارکنان جهاد کشاورزی کردستان همچنان در گیرودار دریافت حقی هستند که بیش از ۲ دهه گذشته بابت آن هزینه کردند و اکنون چشم انتظار رسیدن به این رویایی چندین ساله خود هستند.

رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی در کردستان

شهریور سال گذشته در گزارشی به وضعیت تعاونی های مسکن استان به ویژه یکی از تعاونی کارکنان جهادکشاورزی پرداختیم و حال بعد از گذشت هشت ماه از انتشار آن بار دیگر آخرین شرایط این تعاونی و وعده‌های داده شده برای رفع مشکلات آن را جویا شدم.

از این تاریخ تاکنون چندین مرتبه اعضای این تعاونی به استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان مراجعه و خواسته‌هایشان را به گفته خودشان برای هزارمین بار مطرح کردند تا اینکه گشایشی حاصل شود و به رویای چندین ساله خود دست پیدا کنند.

بیشتر این اعضا هم مانند کارشناسان مربوطه معتقدند که عدم نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بر نحوه عملکرد تعاونی‌های مسکن موجب شده که بعد از گذشت ۲ دهه هنوز هم به زمین هایی که بابت آن پول پرداخت کردند، نرسند.

حال همت جمعی بین این اعضا ایجاد شده است و پیگیر مطالبات خود شدند و از جمله خواسته‌هایشان از مسوولان برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید، ارائه اسناد و مدارک اراضی خریداری شده توسط نخستین هیات مدیره این تعاونی، تعیین تکلیف مجوز ساخت فاز یک دگایران و پرداخت حق و حقوق و سهم شهرداری، ارایه اسامی و لیست نهایی افرادی که قطعات زمین به آنها در پروژه‌های مختلف واگذار شده و تعیین تکلیف تعهدات باقی مانده به مالکین از سوی شرکت تعاونی و رسیدگی به حساب‌های شرکت از سال ۱۳۷۹ تاکنون، است.

رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی در کردستان

درخواست اعضای تعاونی از استاندار کردستان

یکی از اعضای این تعاونی اظهار داشت: تعدادی از اعضای این تعاونی ۱۰ تا ۱۲ سال قبل امتیاز و سهم خود را به افراد دیگری فروختند و در این بین هیچ کسی پاسخگوی این عده نیست و آنها را نمی‌شناسند.

وی که خود ۱۲ سال پیش ۱۰۰ میلیون ریال بابت یک قطعه زمین به عضو اصلی این تعاونی پرداخت کرده است، افزود: در حال حاضر مستاجر هستم و تنها امیدم برای خانه‌دار شدن این زمین است.

وی اضافه کرد: چون طرف حساب شرکت‌های تعاونی مسکن اداره کل تعاون است ما هم به پشتوانه و دلگرمی این مسئله و اعتباری که تعاونی ها داشتند اقدام به خرید امتیاز از فرد دیگری کردیم و اطلاع نداشتیم که این مسئله روزی برایمان مشکل می‌شود.

یکی دیگر از اعضای این تعاونی به صحبت‌های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفتمان صداوسیمای مرکز کردستان که مرداد ماه سال ۱۳۹۹ پخش شد، اشاره کرد و گفت: در این برنامه مدیرکل تعاون در ارتباط با پروژه مسکن ارغوان واقع در شهرک زاگرس سنندج که از لحاظ قانونی مشکل داشت اشاره کرد که با تکلیف و دستور استاندار مسئله این پروژه برطرف شده است.

وی که در اوایل سال ۱۳۸۰ ، ۳۵ میلیون ریال به حساب این تعاونی واریز کرده است، یادآور شد: حال ما نیز از استاندار درخواست داریم بعد از گذشت بیست سال مشکل اراضی تعاونی مسکن کارکنان کشاورزی را هم رفع کند.

یکی دیگر از اعضای این تعاونی هم به نامه‌ای که اداره کل تعاون در پاسخ به استانداری در زمینه وضعیت این شرکت تعاونی ارسال کرده بود اشاره کرد و گفت: در این نامه اداره کل تعاون ذکر کرده بود که هیات مدیره قبلی خیانت در امانت کرده است با این وجود همین افراد را که خائن دانسته به عنوان هیات مدیره منصوب کردند.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم هیات مدیره قبلی با پول اعضا اقدام به خرید زمین به نام خویشاوندان خود کردند، یادآور شد: مدیرعامل و یکی از اعضای هیات مدیره قبلی تاکنون ۲ بار در دستگاه قضا محکوم شدند ولی با وساطت برخی از مسوولان و گرفتن فرصت چند ماهه این حکم ها اجرایی نشده است.

این عضو تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: ما سیاسی نیستیم و کار سیاسی هم نمی کنیم و تنها خواهان گرفتن حقمان بعد از گذشت بیست سال انتظار هستیم.

رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی در کردستان

نگاهی به شکل گیری شرکت تعاونی مسکن کارکنان کشاورزی از ابتدا تاکنون

بیشتر اعضای این تعاونی مشکلات پیش آمده را نتیجه عملکرد نامناسب انور صادقی مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن کارکنان کشاورزی و عدم نظارت و پشتیبانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌دانند.

به منظور تشریح مشکلات پیش آمده برای این تعاونی از مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن کارکنان کشاورزی در خبرگزاری ایرنا دعوت کردیم تا از این تریبون بتوانیم بدون هیچ گونه قضاوت و جانبداری سخنان او را به سمع و نظر اعضا و همچنین مسوولان مربوطه برسانیم.

مدیرعامل تعاونی مسکن کارکنان کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سابقه تاسیس این تعاونی (به شماره ۲۲۱) به سال ۱۳۵۲ بر می‌گردد، اظهار داشت: سال ۱۳۶۷ این تعاونی را با همین شماره ثبت فعال کردم و سال ۱۳۶۹ هم زمینی در شهرک کشاورز سنندج برای اعضا که کارکنان سازمان جهادکشاورزی بودند، خریداری کردیم.

انور صادقی با اشاره به اینکه ۴۰۰ خانوار از ۱۲ هکتار اراضی شهرک کشاورز سنندج بهره‌مند شدند، افزود: سال ۱۳۸۰ هم با توجه به درخواست تعداد دیگری از همکاران اقدام به خرید هشت هکتار از اراضی شهرک انصار که با تعاونی شهرداری مشترک بود؛کردیم.

وی اضافه کرد: کارهای اداری آن انجام و در کمیسیون ماده پنج سال ۱۳۸۱ مصوب و ۲۴۰ واحد ویلایی در این اراضی قطعه بندی شد که از این تعداد ۴۰ قطعه متعلق به مالکین و مابقی هم به کارکنان جهاد کشاورزی و شهرداری سنندج واگذار شد.

صادقی یادآور شد: در طول دهه ۸۰ که متقاضیان اراضی تعاونی های مسکن هم زیاد بود به طور مستمر با اداره کل مسکن و شهرسازی وقت مکاتبه داشتیم تا اراضی را به ما برای واگذاری به اعضا و متقاضیان معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه در پاسخ به درخواست‌های ما اعلام می‌شد که اگر تعاونی اراضی را در سطح شهر سنندج شناسایی کرده اعلام کنند، اضافه کرد: سال ۱۳۸۰ در محدوده دگایران ۶.۶ هکتار زمین از مالک آن خریداری و یک سال بعد به ۱۳۶ نفر از اعضا واگذار شد.

صادقی یادآور شد: اواخر سال ۱۳۸۱ هم با آموزش و پرورش در میدان بار ۲۰.۴ هکتار از اراضای مشیروزیربزرگی را خریداری و پول ۱۰ هکتار را پرداخت کردیم.

به گفته وی، از سال ۱۳۸۵ تا چهارم مرداد ماه سال گذشته، سکان این شرکت تعاونی به افراد دیگری سپرده شد و ظرف این مدت علاوه براینکه زمین آماده و به کمیسیون ماده پنج هم معرفی شده بود در این مدت هیچ فعالیتی نتوانستند انجام دهند.

صادقی با بیان اینکه محل سکونتش در تهران است، گفت: با دعوت اداره کل تعاون استان از شهریور سال ۱۳۹۹ دوباره به کردستان آمدم و در ترکیب هیات مدیره شرکت تعاونی قرار گرفتم و قرار شد طی ۲ دوره پنج ماهه کارهای انجام نشده را به سرانجام برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند نفر از اعضای تعاونی باقی ماندند که زمین خود را تحویل بگیرند؟، افزود: حدود ۲۴۰ نفر برای اراضی پشت میدان بار و ۱۰ تا ۲۰ نفر هم برای فازدو دگایران ثبت نام کردند.

صادقی یادآور شد: اگر استعلام از مراجع ذیربط گرفته شود مشخص خواهد شد بسیاری از این افراد هم برای چندمین بار اقدام به دریافت زمین تعاونی می کنند و این با قانون منافات دارد.

وی با اشاره به اینکه از هیچ کدام از اعضا هم حق عضویت در شرکت تعاونی دریافت نکردند،افزود: در ۶ برگه از این افراد تعهد گرفته شده اگر زمینی باشد به شما تحویل داده می شود و از آنها به نام سهامدار در انتظار؛ پول دریافت شده است.

بزودی مجمع عمومی تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی برگزار می‌شود

رویای خانه دار شدن اعضای یک تعاونی در کردستان

یکی از راهکارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان برای رفع مشکلات این تعاونی برگزاری مجمع عمومی است که امر به زودی محقق می شود تا اعضای تعاونی خودشان برای حل مشکل وارد عمل شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: تاکنون چندین جلسه مشترک با حضور ترکیبی از هیات مدیره اول و آخرین اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی کارکنان جهادکشاورزی استان و نماینده سازمان بازرسی و یکی از نهادهای نظارتی تشکیل دادیم.

برهان صلواتی یادآور شد: در آخرین جلسه‌ای که در راستای رسیدگی به وضعیت این تعاونی مسکن تشکیل؛تاکید شد ظرف یک ماه آینده مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره و بازرس برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به تغییر کاربری اراضی خریداری شده در اختیار دستگاه‌های دیگر هم چون راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری است، افزود: امید می رود بعد از برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید شاهد برطرف شدن مشکلات پیش روی این تعاونی باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در پاسخ به اینکه یکی از مشکلات این تعاونی به عدم ارائه اسناد و مدارک مربوطه توسط اعضای هیات مدیره نخست تعاونی به اعضای جدید برمی گردد، گفت: همه افراد در هر دوره‌ای که در شرکت‌های تعاونی مسوولیت پیدا می‌کنند موظف هستند بعد از اتمام دوره فعالیتشان و در صورت عدم انتخاب مجددشان اسناد و مدارک را به اعضای هیات مدیره جدید تحویل دهند.

صلواتی یادآور شد: این اسناد و مدارک متعلق به اشخاص حقیقی نیست و در صورت عدم ارائه آن اعضا می توانند از طریق مراجع قضایی پیگیر آن شوند.

افزایش چندین برابری قیمت زمین و مسکن و همچنین رشد بی سابقه کرایه خانه و در مقابل ثابت ماندن یا حتی کاهش درآمدها از مهمترین عواملی است که باعث شده بسیاری از افراد به ویژه در قشر متوسط و متوسط به پایین دیگر امیدی به خانه دار شدن نداشته باشند.

بیشتر اعضای تعاونی های مسکن را هم این قشر از جامعه تشکیل داده است و حال با تغییرات اقتصادی پیش آمده این افراد تنها کورسوی امیدی که برایشان باقی مانده تا صاحب خانه ای شوند دریافت زمین از تعاونی هایی است که ۲ دهه گذشته به حساب آن پول واریز کردند.

حال باید دوباره منتظر ماند و دید که چگونه مسوولان امر با همکاری اعضای هیات مدیره جدید رویای خانه دار شدن اعضای تعاونی جهادکشاورزی کردستان را تحقق می‌بخشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها